Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på inoff i Täby igår, väldigt få deltagare i alla klasser tror alla var på gurkhoppet i Västerås :p. Skulle egentligen ha anmält oss också till gurkhoppet men missade att anmälan stängde så tidigt.
Nessie hade bra sug och skötte sig super, jag hade liite svårt att komma ihåg banan och diskade oss första hoppklassen. Det var två agilityklasser sen och första gick riktigt bra förutom att jag missat banvandra ett av hindrena från rätt håll, upptäcker en stund innan start att hindret ska tas från andra hållet. Blir lite knöligt där men vi kommer runt med tidsfel. Andra agilityklassen går super men jag virrar iväg lite på slutet men vi kommer i mål återigen med tidsfel. Sista hoppklassen gick ok förutom att Nessie tappar fokus i slalomet och jag kommer av mig lite sen. Summering; glad och väldigt duktig hund men matte har fortfarande guldfiskminne :wtf:.
Nike och husse fick två förstaplatser och två andraplatser, de kommer dessutom på andraplats över alla klasser :banana:.

Nästa helg blir det klass 1 i Strängnäs :).
 
2 lopp med fem fel var idag. Trist när vi verkligen behöver pinnar i hoppklass. Kul att det kändes rätt bra. Han börjar köpa konceptet att vi är på banan för att ta tag i hindren och inte för att hoppa och skälla på föraren.



Nästa blir Stockholms södra (klass 1 med Helix och klass 3 med Kiro), någon mer som ska dit?
 
2 lopp med fem fel var idag. Trist när vi verkligen behöver pinnar i hoppklass. Kul att det kändes rätt bra. Han börjar köpa konceptet att vi är på banan för att ta tag i hindren och inte för att hoppa och skälla på föraren.



Nästa blir Stockholms södra (klass 1 med Helix och klass 3 med Kiro), någon mer som ska dit?
Ser jättebra ut! Och vad snabb du är! Måste verkligen lära mig springa ;)
 
Jag var i Ljungby igår, klass 1 med lillvovven. Två disk och en fem fel. Mest för att inte jag hinner med :(
Men hon gjorde fina slalomingångar, satt fint i starten, det är jag glad för :)
På onsdag åker vi till Söderköping, husse och vita ska tävla på LLU - landslagsuttagningen. Mest för att komma igång med lite bra banor, träning inför SM. Och så är det ju mycket bra agility att titta på!
 
Lilla Loppan nollade sitt ena blåbärslopp och kom 3:a och Tant visade var skåpet ska stå och vann sin öppenklass :D
31543123_10156342674361228_5796624305202659328_n.jpg

31947490_10156343061811228_4919125455421833216_n.jpg
 
Veckans tävlingar :

I tisdags en liten träningstävling i Ystad där Disa blev 2:a i small-klassen.

Idag klass 1-tävling på Söderåsens BK med två ag-klasser och två hoppklasser i tryckande värme (+26° framåt lunchtid) och en lagom disträ löptik - inte världens bästa kombination :p. Men vi blev i alla fall sexa i en ag-klass med bara ett förargligt litet tidsfel.
Övriga klasser gav ett par slarvfel och en disk.
Trots allt en himla trevlig dag - det är kul att vara ute på agilitytävling :D. Man träffar så många härliga människor och massvis med glada go'a hundar. Och när tävlingen är slut så längtar man redan till nästa! Nu blir det nog Hörby 3 juni för oss nästa gång.
 
Jag och Ultima har tävlat i Härnösand i helgen och kom hem med två pinnar :D en i agilityklass igår och en i hoppklass idag :D. Jag är så sjukt nöjd och mest nöjd med helgen är jag för att hon satt kvar i starten i alla loppen och tjuvstartade inte :D

Lördagens pinnlopp:

Söndagens pinnlopp:
 
I helgen var vi på landslagsuttagningen, inte för att husse och hund var riktigt redo, men kul tävling ändå 😊 Det blev mest disk när de inte var riktigt samkörda. Men vilken fin agility vi har sett!
Bjuder på en fin slalom iaf. Den satt!
 
Vi var i Strängnäs och tävlade och jag var första startande för dagen och började direkt efter banvandringen. Vi hade behövt komma i lite bättre tid för jag hann inte riktigt värma och få igång Nessie men vi kom runt agilityn med 0.32 tidsfel och en 4:e plats. Utan tidsfelet så hade vi plockat vår första pinne :P.
Nike och husse vann sitt lopp med 3 tidsfel så det blev ingen pinne för dem heller, Nike var lite seg och sprang inte på så bra.
I hopploppet försökte jag vara snabbare men sprang då fel väg istället :rofl:, Nessie hade fått upp fokus och hindersug så jag var ändå nöjd med rundan. Jag skulle behöva ett inbyggt minneskort i hjärnan..
Nike var lite piggare i hopploppet men fick syn på domaren mitt i sitt lopp och pinnade iväg för att hälsa på honom = vägran + tidsfel. Nike och husse skulle ju fått köra cupen eftersom de vann sitt agilitylopp men husse bestämde sig för att avstå då Nike inte kändes helt 100 med på banan för dagen.

I tisdags hade husse agility fortsättningskurs med Nike (jag och Nessie hade startlydnad som började lite tidigare) och när jag kommer ner med Nessie till agilityplan efter min kurs så är Nike halt :(. Inte jätte-halt men helt klart en rörelsestörning, så husse får köra klart kursen med Nessie och Nike får vila i bilen. Kollat Nike igår men ser ingen hälta, idag ska vi hålla i öppna agility-träningen men Nike får vila för säkerhets skull.

Hoppas att hon är ok till helgen då vi har agility-kurs annars så får husse låna Nessie och jag nöjer mig med att titta på. Nästa helg är det utställning för Nessie på lördagen och agilitytävling på söndagen på Sthlms södra, helgen efter blir det Häverö med 2 starter i varje gren och sen blåbärstävling i Uppsala på söndagen. Nike verkar som sagt helt ok nu men vi har inte ansträngt henne, tror hon kan ha fått sig en smäll när de busat här hemma.. Vi får se hur det ser ut till helgen :nailbiting:.
 
Ja, då har vi haft agility-helg på klubben! Det var en finsk tränare som jag tyvärr glömt namnet på :o men hon verkade rätt vettig. Igår hade vi en lättare övning och jag fick tyvärr inte alls så mycket behållning av den då den enda kommentaren egentligen vi fick var bra, samma för maken. Det var snäppet för lätt för oss och vi fick ingen direkt feedback på förbättringar heller utan större delen av hennes tid gick åt till dem som inte klarade övningen.
Idag körde vi banträning och vi kom igenom utan större svårigheter men fick lite tips. För att träna på att komma ihåg banan så ska jag dela upp den i bitar innan jag kör en hel bana, vilket jag brukar göra på träningarna men det lite svårt att göra på tävling. Nessie gjorde att riktigt bra slalom och börjar få lite fart i det även om jag fortfarande ger ganska mycket stöd.
Maken och Nike var jätte-duktiga och Nike har klarat helgen, sista stunden på träningen så tyckte jag inte att hon såg helt ren ut (men jag kan ha inbillat mig också för ingen annan såg nåt). Pratade med maken iallafall och sa att han får ta Nessie för säkerhets skull på agilitykursen på tisdag så får Nike vila lite extra i veckan, jag har ju inte lydnadskurs med Nessie förrän tisdagen därpå.
Största behållningen är att maken börjat tänka till lite i träningen och insett att han kanske skyndat lite mycket med svårare banor och övningar när de egentligen behöver träna lättare och få fart och glädje. Våra hundar var ju de stabilaste i gruppen men vi ska försöka köra lite mer strukturerat och lägga mer fokus på grunder.
 
I helgen blir det Forsakars tredagars. Nån mer som ska dit? Meteorologerna säger upp mot 30 grader varmt;) Skönt att inte det är jag som springer!
 
Var på öppen träning idag, körde en slalomövning och en mindre bana (som jag inte riktigt kom ihåg). Började med slalomet och Nessie var jätte-taggad, maken sa att hon tom fick in "jämfota-hopp" (finns säkert en term för det) mellan pinnarna i sista vändan. Vi har ju varken tränat med bågar, kompostgaller eller allé utan visat med handen. Hon har varit ganska beroende av handtecknen men nu visade jag ingenting men fick fortfarande heja på med rösten men det kändes som om det sakta börjar trilla ner en pollett i corgi-huvudet :p.
På lördag så ska Nessie ställas ut och på söndagen blir det klass 1 i Ågesta har jag för mig, håll nu alla tummar för att jag för en gångs skull ska ta mig igenom utan att glömma nån av banorna :o.
 
Får jag vara med här? Jag har börjat på nybörjarkurs och är fast:)

Tävlingserfarenhet: Ingen. Kursledaren sa att klubben har tävling i juli. Frågan är om vi hinner träna tillräckligt.

Träningsvana: Fyra tillfällen på nybörjarkurs, har två tillfällen kvar.

Säkrast på: Vanliga hopphinder. Tunneln fungerar bra om jag visar ordentligt.

Osäkrast på: Slalom och gungan.

Håller till: Norrbottenskusten.

Mål: Mål 1 är att lära oss alla hinder, mål 2 är att prova tävla innan säsongen är slut.
 
Har ni någon bra bok/hemsida eller liknande om man är nybörjare men vill djupdyka i agility? Jag känner mig helt lost i alla uttryck som tysksväng, jaakko, japanen osv. Gärna någon bok eller sida som tar upp modern agility, som hur man lär in running o.s.v.
 
Tävling igår igen, Nessie hade bra fart men det var knöligt i slalomen (antagligen för att jag var för sen med slalom -kommandot) och petade ner en pinne både i hopp och agility-klassen. Kontaktfälten gick super i agilityn och hon hade så bra fart upp på gungan så jag kände mig tvungen att ropa åt henne att vänta då jag sett flera hundar ha problem med att hålla sig kvar på den (väldigt slät matta). Dessutom lyckades jag springa bägge banorna utan att tappa bort mig :D, de var iofsej rätt enkla. Kände verkligen att Nessie trots den varma och långa dagen hade hindersug och superfokus så även om vi inte kom igenom felfritt så var jag jätte-nöjd! Nike var också riktigt snabb och fokuserad, gjorde en av sina bästa tävlingar trots att de kom utanför pallen i hopploppet och diskade sig i agilityn. Hon tom sprang fullt ös upp på gungan och skuttade av den i all iver, husse sa att han var nästan gladast över det i hela loppet! Inte just att hon hoppade av utan att hon hade så bra fart upp, han sa att han inte alls var beredd på det så han missade helt att försöka bromsa henne. Härlig, solig, varm dag och jag är jätte-glad att maken envisades med att köpa tält och rejäla stolar så vi kunnat sitta i skuggan och svalka oss :bow:.

Har ni någon bra bok/hemsida eller liknande om man är nybörjare men vill djupdyka i agility? Jag känner mig helt lost i alla uttryck som tysksväng, jaakko, japanen osv. Gärna någon bok eller sida som tar upp modern agility, som hur man lär in running o.s.v.

Jag har typ sex böcker hemma men har väl mest skummat, den sämsta enligt mig hette nåt med "från valp till champion" tankesättet kändes lite förlegat och passar inte riktigt min smak. Jag har flera från Marie Hansson (kanske inte jätte-morderna) men lyckades inte få vantarna på den mest basic boken men gillar hennes sätt att skriva. Annars så kan jag tipsa om podden "Bad dog agility" som jag själv tycker är väldigt lättlyssnad om man har hum på lite engelska.
 
Tävling igår igen, Nessie hade bra fart men det var knöligt i slalomen (antagligen för att jag var för sen med slalom -kommandot) och petade ner en pinne både i hopp och agility-klassen. Kontaktfälten gick super i agilityn och hon hade så bra fart upp på gungan så jag kände mig tvungen att ropa åt henne att vänta då jag sett flera hundar ha problem med att hålla sig kvar på den (väldigt slät matta). Dessutom lyckades jag springa bägge banorna utan att tappa bort mig :D, de var iofsej rätt enkla. Kände verkligen att Nessie trots den varma och långa dagen hade hindersug och superfokus så även om vi inte kom igenom felfritt så var jag jätte-nöjd! Nike var också riktigt snabb och fokuserad, gjorde en av sina bästa tävlingar trots att de kom utanför pallen i hopploppet och diskade sig i agilityn. Hon tom sprang fullt ös upp på gungan och skuttade av den i all iver, husse sa att han var nästan gladast över det i hela loppet! Inte just att hon hoppade av utan att hon hade så bra fart upp, han sa att han inte alls var beredd på det så han missade helt att försöka bromsa henne. Härlig, solig, varm dag och jag är jätte-glad att maken envisades med att köpa tält och rejäla stolar så vi kunnat sitta i skuggan och svalka oss :bow:.



Jag har typ sex böcker hemma men har väl mest skummat, den sämsta enligt mig hette nåt med "från valp till champion" tankesättet kändes lite förlegat och passar inte riktigt min smak. Jag har flera från Marie Hansson (kanske inte jätte-morderna) men lyckades inte få vantarna på den mest basic boken men gillar hennes sätt att skriva. Annars så kan jag tipsa om podden "Bad dog agility" som jag själv tycker är väldigt lättlyssnad om man har hum på lite engelska.
Tack så mycket för ditt svar! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 202
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp