Vi tittar på en gård och jag har frågor

Vilse i pannkakan

Trådstartare
Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag tänker flytta.

Vi har tittat på en gård och är mycket intresserade av den. Det blev lite abrupt då vi egentligen inte letar nytt boende men vi blev så förtjusta i den när vi såg bilderna så vi kastade oss iväg på visningen. Det betyder alltså att det skapats massor av frågor. Jag kan säkert leta upp svaren men det finns ju massor av folk här som har gård och som säkert kan hjälpa till med mer nyanserade svar än googlingar gör.

Gården har både jordbruksmark och skog samt ett gårdscentra med diverse ekonomibyggnader.

Hur fungerar det med lån när man köper en gård. Det är ju inte bara en bostad utan ett företag man köper sig. Skogen ger ju inkomster och så kan även åkermarken göra. Vi pratade mycket snabbt med en bank nu i veckan men de verkar behandla ärendet som vilken villa som helst. Är det verkligen så när man köper en lantbruksfastighet som är större än 50 men mindre än 100 ha? Det var inte jag som pratade med banken så jag kunde inte ställa följdfrågor.

Hur vet man exakt var gränserna går för skogen? Vi har ju tittat på fastighetskartorna men som i så många andra fall så är det ett långsmalt skifte och då man jämför med satellitbilder är det inte tydligt var gränserna går. Finns det GPS koordinater för sådant via lantmäteriet?

Jag tänker bygga en lösdriftshall till hästarna. Är det något problem att gjuta en platta för sådant på åkermarken om man tänker tillståndsmässigt? En platta förstör ju marken som odlingsmark

Skogsbruksplanen, det är en kolumn där jag inte förstår och som jag inte lyckas googla fram
Vad står "G-Yta, m2" för?

Jag vet att jag har massor av fler frågor men det står still i huvudet vad gäller resten.
 
Det är inte som med vanliga villalån utan mycket besvärligare att låna till enligt det lilla jag märkt av när vi letat. Krävs bankvärderingar ev skogsbruksplan mm (mycket viktigt att man får tag i en kompetent bankman inom rätt inriktning) samt att man bara får låna upp till 75% av fastighetens värde.

G-Yta i skogsbruksplanen tolkar jag som grundyta.
 
G-yta är grundyta.
Angående gränserna i skogen så är det oftast väldigt olika hur det ser ut. Är det en relativt ny utsatt gräns så har lantmäteriet koordinater för flertalet punkter. Är det en äldre gräns så verkar det som att de ibland har någon/några punkter eller inga alls. Utmärkningen i fält varierar också oftast, allt ifrån ingen märkning alls till tydliga gränsstolpar. Att sätta ut gränsen med hjälp av lantmäteriet är dyrt, i de allra flesta fall kommer man överens med rågrannen om vart gränsen går.

Håller med ovan om att försöka få tag i en kompetent bankperson som är van vid skog och lantbruksfastigheter och som kan bedöma skogsbruksplanen.

Hoppas det går vägen, att äga skog är kul!
 
Hur fungerar det med lån när man köper en gård. Det är ju inte bara en bostad utan ett företag man köper sig. Skogen ger ju inkomster och så kan även åkermarken göra. Vi pratade mycket snabbt med en bank nu i veckan men de verkar behandla ärendet som vilken villa som helst. Är det verkligen så när man köper en lantbruksfastighet som är större än 50 men mindre än 100 ha? Det var inte jag som pratade med banken så jag kunde inte ställa följdfrågor
Lånen fördelas procentuellt mellan jordbruket och bostaden efter hur taxeringsvärdet ser ut.
Om man inte kan knuffa in dem under värdet av bara det ena.
Vid lån så bedöms inkomsten från verksamheten och lönearbete.
Finns ingen redovisad verksamhet så blir det bostadsbristen av det hela.
Men ni får inte dra av för räntorna för jordbruksdelen mot era löner.

Det är inga krav på amortering på en jordbruksfastighet vilket kan underlätta.
 
Visst är det väl lite skillnad vilken bank man går till när det gäller jordbruksfastigheter? Att alla inte hanterar lån för jordbruksmarken, även om de kan tänka sig att låna på bostadsvärdet. Kan ju variera väldigt om bostaden är 98% av värdet eller en bråkdel av det, beroende på yta och vilken skog som står där.
 
Men lösdriftshall för hästar går ofta inte under undantaget för verksamhetens behov. Jag uppfattar det inte som att TS tänkt sig kommersiell hästverksamhet? Och bygglovsfritt betyder inte att det är helt oreglerat var och hur en kan bygga.
Det tycker jag ingenstans framgick i trådstarten (att hästarna inte var eller skulle bli i företaget)? Men ja det måste såklart vara närkngsverksamhet. Areell NÄRING skrev jag 😊.
 
Tack för era svar.
Hästarna är rena rekreationshästar. Det finns inget avelsvärde eller arbetshästvärde i dem. Vi pratar dock om att eventuellt köpa in en Nordsvensk för arbete i skogen men det blir inte direkt utan om ett till två år gissar jag.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att sätta upp lösdriftshall på annat ställe än på jordbruksmarken då det går en väg genom gården som gör det omöjligt.
Jag får ringa Länsstyrelsen och kolla upp reglerna och kanske fundera på annat konstruktion som inte är markförstörande men då även sämre och mycket mer underhållskrävande.
 
Tack för era svar.
Hästarna är rena rekreationshästar. Det finns inget avelsvärde eller arbetshästvärde i dem. Vi pratar dock om att eventuellt köpa in en Nordsvensk för arbete i skogen men det blir inte direkt utan om ett till två år gissar jag.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att sätta upp lösdriftshall på annat ställe än på jordbruksmarken då det går en väg genom gården som gör det omöjligt.
Jag får ringa Länsstyrelsen och kolla upp reglerna och kanske fundera på annat konstruktion som inte är markförstörande men då även sämre och mycket mer underhållskrävande.

Du behöver inte gjuta en platta för en lösdriftshall, det är bara onödigt bängligt. Eftersom hallen går att montera ner och flytta sen så har du inte förstört marken.
 
Du behöver inte gjuta en platta för en lösdriftshall, det är bara onödigt bängligt. Eftersom hallen går att montera ner och flytta sen så har du inte förstört marken.
Jag håller i princip med men jag äger redan lösdriftshallen som ska användas så jag måste utgå från den konstruktion jag har.
 
Du behöver inte gjuta en platta för en lösdriftshall, det är bara onödigt bängligt. Eftersom hallen går att montera ner och flytta sen så har du inte förstört marken.
Nej det behövs verkligen inte.
De lösdrifter jag sett ute på markerna - dvs inte intill stallbyggnader - har alla bara haft ett lager med grus i botten och sedan strö uppepå. Då dräneras botten också
 
Tyvärr finns det ingen möjlighet att sätta upp lösdriftshall på annat ställe än på jordbruksmarken då det går en väg genom gården som gör det omöjligt.
Jag får ringa Länsstyrelsen och kolla upp reglerna och kanske fundera på annat konstruktion som inte är markförstörande men då även sämre och mycket mer underhållskrävande.
Varför skulle platta vara så mycket bättre?
Min sambo och jag äger tillsammans 6 olika ligghallar för lösdrift, samtliga utan platta.
Ingen gång på mina 30 år som gårdsägare har jag saknat någon platta i en lösdrift.
 
Varför skulle platta vara så mycket bättre?
Min sambo och jag äger tillsammans 6 olika ligghallar för lösdrift, samtliga utan platta.
Ingen gång på mina 30 år som gårdsägare har jag saknat någon platta i en lösdrift.
Därför att jag saknar det idag. Jag äger som sagt redan lösdriftshallen och använder den på mark jag hyr.
Känns som om den delen av diskussionen kan avslutat för min del. Nu tar den över utan att leda nånvart.
Tar gärna emot fler tips om resten
 
Angående gränser så är det alltid rösen eller nerslagna rör som gäller. Där jag bor är kartorna inte speciellt överensstämmande med verkligheten. Där finns en avstyckad tomt med noggranna koordinater- men dom är från 67 och ett gammalt system. Som tur är finns de flesta av gränsrören kvar då det nu ska säljas. Så jag slipper få mina träd avverkade igen av någon entusiastisk husägare. Grannen äger enligt kartorna en annan grannes hela lagård och hörnet på min. Stämmer inte kan jag säga.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 520
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp