Vibrationer hästtransport

Ah okej, då förstår jag!
Och om detta hjälper så är det ngt fel på styrpulpeten (vad nu det är för ngt🙈) på bilen?
Märker man inte detta fel utan släpvagn?
Jag har aldrig märkt det utan släp. och jag fattade inte heller hur det hade med styrpulpeten att göra men jag hade en framhjulsdriven bil så det kanske hade med det att göra? Det har inte hänt på min nya fyrhjulsdrivna. Jag ska inte heller svära på att det var just det som var fel, men det är ett känt problem tydligen hos verkstäderna. Tror tom att Skoda återkallade en del bilar för att åtgärda problemet.
 
Jag har aldrig märkt det utan släp. och jag fattade inte heller hur det hade med styrpulpeten att göra men jag hade en framhjulsdriven bil så det kanske hade med det att göra? Det har inte hänt på min nya fyrhjulsdrivna. Jag ska inte heller svära på att det var just det som var fel, men det är ett känt problem tydligen hos verkstäderna. Tror tom att Skoda återkallade en del bilar för att åtgärda problemet.
Jag googlade på styrpulpet men fick bara upp en massa båtgrejer 🧐
 
Ja jag fattar ingenting. Och varför står det 4,5 på skötardörren om det ska vara 2,8? Får fråga när jag hämtar släpet..
Det är ju en märkesverkstad så de borde veta. De är återförsäljare och auktoriserad verkstad för ifor.
Nä, det är minst sagt underligt men för mig går tillverkarens rek. före verkstäders. Jag sökte på internet och fick upp samma rek. tryck som på din skylt, 4,5 bar:

https://www.iwt.co.uk/customer-care...the-recommended-tyre-pressures-for-my-trailer
 
Sänkt däcktryck gjorde ingen skillnad alls. Fick inte chans att fråga om däcktrycket när jag hämtade släpet men har mailat istället..

Jag testade att växla ner och upp som föreslagits, möjligen att det gjorde skillnad? Insåg att det aldrig vibrerar när jag ökar farten utan det kommer efter en kort stund när man ligger i vald hastighet.
Jag testade aldrig att köra med annan bil så ska nog ta tag i det för att vara säker på om det är släpet eller bilen som felar..
 
Jag testade aldrig att köra med annan bil så ska nog ta tag i det för att vara säker på om det är släpet eller bilen som felar..
Däckstrycket kan ge vibrationer om det är väldigt grov vägbeläggning men inte på en normalt slät väg. Bra att börja med att utesluta bilen :)
 
Det finns bra info om däcktryck på Iforsläpen här: https://www.trailerimport.se/vi-hjalper-dig-pa-vagen/ratt-lufttryck-i-slapvagnsdack/ De hänvisar till siffran som står på skötardörren. Jag är ju ingen expert men har som sagt haft precis detta problemet och blivit av med det genom att höja däcktrycket till den nivån som anges på dörren.

Ja jag har läst samma!
Jag frågade dem via mail nu och skrev då att det står 4,5 på skötardörren, men svaret var bara ”det ska vara 2,8”.
I mitt fall verkar dock inte däcktrycket göra någon som helst skillnad för vibrationerna. Har kört med 3.3, höjt till 4.5 och nu sänkt till 2.8 och problemet är precis samma oavsett.

Ska låna mina föräldrars bil vid något tillfälle när de ändå ska åt mitt håll och testa med släpet. Börjar tänka att det kanske är fel på bilen iaf..

Jag är helt säker på att problemet inte fanns när jag köpte släpet sent i höstas (körde några timmar för att få hem det) men det kan ju vara något som gått sönder i bilen sedan dess..
För släpets del är det ju bara bytet till sommardäck som förändrats och verkstaden kunde ju inte hitta något galet med däcken..
 
Ja jag har läst samma!
Jag frågade dem via mail nu och skrev då att det står 4,5 på skötardörren, men svaret var bara ”det ska vara 2,8”.
I mitt fall verkar dock inte däcktrycket göra någon som helst skillnad för vibrationerna. Har kört med 3.3, höjt till 4.5 och nu sänkt till 2.8 och problemet är precis samma oavsett.

Ska låna mina föräldrars bil vid något tillfälle när de ändå ska åt mitt håll och testa med släpet. Börjar tänka att det kanske är fel på bilen iaf..

Jag är helt säker på att problemet inte fanns när jag köpte släpet sent i höstas (körde några timmar för att få hem det) men det kan ju vara något som gått sönder i bilen sedan dess..
För släpets del är det ju bara bytet till sommardäck som förändrats och verkstaden kunde ju inte hitta något galet med däcken..
Men har du balanserat bilens däck nu? Och kollat tryck?
 
Men har du balanserat bilens däck nu? Och kollat tryck?
Har inte gjort något med bilen. Har bara haft transporten inlämnad och de har kollat balansering osv på den utan att hitta några konstig

Bilen går ju utan konstigheter utan släp så det kändes logiskt att först kolla upp släpet. Framförallt eftersom släpet ändå behövde in och bättra på rostskyddet undertill.
Om det vore balanseringen på bilens däck som krånglade så borde väl det märkas vid vanlig körning?
Trycket på bilen borde vara rätt, den ska varna om det är felaktigt.
 
Har inte gjort något med bilen. Har bara haft transporten inlämnad och de har kollat balansering osv på den utan att hitta några konstig

Bilen går ju utan konstigheter utan släp så det kändes logiskt att först kolla upp släpet. Framförallt eftersom släpet ändå behövde in och bättra på rostskyddet undertill.
Om det vore balanseringen på bilens däck som krånglade så borde väl det märkas vid vanlig körning?
Trycket på bilen borde vara rätt, den ska varna om det är felaktigt.
Provdra med annan bil?
 
Nu har jag provkört med pappas bil och vibrationerna kvarstod. Åter till släpet alltså.
Måste ringa verkstaden den var inne på och fråga vad exakt de kollade på..

Pappa funderade på om det kanske kan vara ngt med fälgarna på släpet..

Jag har funderat bakåt och är helt säker på att vibrationerna inte fanns hösten/vintern när jag köpte släpet. Då körde vi 2-3 timmar hem från säljaren och skulle ha reagerat. Då satt vinterdäcken på.

Under vintern körde jag 3 gånger med släpet, 2 ggr till veterinär och en gång vid stallbyte. Har inget minne av att det vibrerade då men minns att det var blåsigt och halvdant väglag och att jag därför körde lite långsammare. Minns att jag tänkte att vinden osv nog blir mer märkbart när man har en så liten bil som jag har. Det KAN ju ha funnits vibrationer då, tror inte det men kan inte säga säkert. Det var ngn ostadighet i bilen som kändes av, men jag hade en trasig fjäder på bilen (framkom senare) och den ostadigheten märktes även utan släp. Försvann när fjädern byttes.

Körde ju sen till och från däckbytet i våras. Minns inte ngr vibrationer då heller men minns att det var mkt trafik och gick långsamt, kan ha varit därför jag inte noterade ngt.

Sen var ju nästa resa i maj när jag startade tråden. Första resan med sommardäcken alltså.
 
Kollade dom balansering av däcken? Vibrationer ka man få om man får in snö i ffa ekerfälgar, men är ju liksom inte säsong för det nu. Du ska ha rejält skitiga fälgar för att få den effekten på sommaren tänker jag...
 
Kollade dom balansering av däcken? Vibrationer ka man få om man får in snö i ffa ekerfälgar, men är ju liksom inte säsong för det nu. Du ska ha rejält skitiga fälgar för att få den effekten på sommaren tänker jag...
Jag bad om det iaf! Måste ringa och fråga exakt vad som kollades. Nä inte så mkt snö😆
Kan det bli av typ grus eller sånt?
 
@Taggis @MiniLi fälgen kan vara vind/bucklig. Det räcker ju att man kört på någon skarp kant.

Du får prova ett annat däck/fälg helt enkelt.
Inte så att jag har extra hjul liggandes att testa med😅
Jag hoppas verkligen att däckfirman som la på dom sa till om dom såg en sådan skada. Tänker att det måste vara lättare att vissa nån vikt som lossnat.
Ja ingen aning. Däckfirman brukar ju alltid säga till om de ser något konstigt, men just detta skifte var det någon yngre kille som gjorde och jag uppfattade att han var ny på jobbet typ..
 
Jag bad om det iaf! Måste ringa och fråga exakt vad som kollades. Nä inte så mkt snö😆
Kan det bli av typ grus eller sånt?
Det kan det bli om du kört på något lerigt ställe, is och snö är vanligast men även lera och jord kan ge obalans. Nu när du kollat med en annan bil skulle jag absolut gissa på däcken, troligen det som skrevs i början av tråden att en hjulvikt lossnat men det kan också vara ett defekt däck så det måste absolut kollas. Däcksfirman verkar det vara lite si och så med, jag hade inte litat för mycket på dem för om 4,5 bar är rätt tryck är 2,8 alldeles för lite.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 938
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Svårformulerad rubrik. Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i. Lika bra jag tar bakgrunden så...
Svar
9
· Visningar
1 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp