Vibrationer hästtransport

Det kan det bli om du kört på något lerigt ställe, is och snö är vanligast men även lera och jord kan ge obalans. Nu när du kollat med en annan bil skulle jag absolut gissa på däcken, troligen det som skrevs i början av tråden att en hjulvikt lossnat men det kan också vara ett defekt däck så det måste absolut kollas. Däcksfirman verkar det vara lite si och så med, jag hade inte litat för mycket på dem för om 4,5 bar är rätt tryck är 2,8 alldeles för lite.
Nja någon lera har jag inte kört i vad jag kan minnas.. Jag får kanske lämna in på min vanliga däckverkstad istället, tänkte ju att det var bättre på auktoriserad märkesverkstad men tydligen inte..
 
Nu fick jag tag på verkstaden och de har ju inte alls balanserat däcken. Suck!
Jag frågade specifikt innan inlämningen om de kunde göra det men nu hänvisar han till vanlig däckfirma.
Men men. Får boka tid på däckfirma, så kanske det löser sig smidigt iaf!
 
Nu fick jag tag på verkstaden och de har ju inte alls balanserat däcken. Suck!
Jag frågade specifikt innan inlämningen om de kunde göra det men nu hänvisar han till vanlig däckfirma.
Men men. Får boka tid på däckfirma, så kanske det löser sig smidigt iaf!

Verkstäder har inte alltid utrustningen som krävs för balansering av däck. Men de borde de ha nämnt när du frågade om det. Dåligt av dem. Åk till en däckfirma och förklara ditt problem. Du kan ju om möjligt be dem köra en sväng.
 
Verkstäder har inte alltid utrustningen som krävs för balansering av däck. Men de borde de ha nämnt när du frågade om det. Dåligt av dem. Åk till en däckfirma och förklara ditt problem. Du kan ju om möjligt be dem köra en sväng.
Jag tror det blev ngn kommunikationsmiss. Det är ett par som har företaget, jag hade mailkontakt med kvinnan men sen är det mannen som gjorde jobbet i verkstaden. Gissar att det var ngt som föll bort i kommunikationen där. Nu pratade jag direkt med mannen i telefon och då var det enklare. Lärdom för framtiden😆
Men transporten behövde ändå dit för att rostskyddsbehandla axlarna, annars hade jag varit väldigt missnöjd om däckproblemen var enda anledningen till att jag lämnade in den 😉

Ja jag har fått tid imorgon på däckverkstaden där jag brukar byta däck och där jag har däckhotell! Hoppas de kan lösa problemet 👍
 
Fick även en förklaring ang däcktrycket. Han menade på att det är samma rekommenderade däcktryck på alla iforsläp men eftersom min modell har mycket lägre maxlast (iom enhästars med max totalvikt 1600 kg jmft med max totalvikt 2700 kg på andra modeller) så behövs inte så högt. Han sa att det inte är fel att köra med 4,5 men att det kan bli väldigt stötigt när det är onödigt högt.
 
Fick även en förklaring ang däcktrycket. Han menade på att det är samma rekommenderade däcktryck på alla iforsläp men eftersom min modell har mycket lägre maxlast (iom enhästars med max totalvikt 1600 kg jmft med max totalvikt 2700 kg på andra modeller) så behövs inte så högt. Han sa att det inte är fel att köra med 4,5 men att det kan bli väldigt stötigt när det är onödigt högt.
Dubbelkollade med TrailerImport också ang däcktrycket! Kanske kan vara till hjälp för ngn annan som läser tråden 😊
00EC8FC0-2E88-410C-AED6-BA7B73A726E9.png
 
Kan bara utifrån egen erfarenhet säga att hjälper inte balansering av däcken (konstigt att de inte kollade det första ggn) så försök prova med andra fälgar. Jag köpte nya fälgar för att kunna ha vinter- och sommardäck och de nya fälgarna gav vibrationer vid bromsning. Felet försvann när de bytte däcken så det var fälgarna som det var något fel på. Oklart vad. Vi felsökte inte mer utan nöjde oss med att köpa ännu en uppsättning fälgar (för återförsäljaren inte ville inse att det var fel på de nya fälgarna jag köpt).
 
Kan bara utifrån egen erfarenhet säga att hjälper inte balansering av däcken (konstigt att de inte kollade det första ggn) så försök prova med andra fälgar. Jag köpte nya fälgar för att kunna ha vinter- och sommardäck och de nya fälgarna gav vibrationer vid bromsning. Felet försvann när de bytte däcken så det var fälgarna som det var något fel på. Oklart vad. Vi felsökte inte mer utan nöjde oss med att köpa ännu en uppsättning fälgar (för återförsäljaren inte ville inse att det var fel på de nya fälgarna jag köpt).
Ah okej! Får de vad de hittar på däckfirman imorgon, ska ha fälgarna i åtanke!
 
Ah okej! Får de vad de hittar på däckfirman imorgon, ska ha fälgarna i åtanke!
Hoppas det bara är balansering trots allt. Mitt släp felsöktes hur länge som helst innan vi kom fram till att det var fälgarna. Hann t om byta ut alla bromsar eftersom mitt fel bara kom när man bromsade. Billigt och bra, och gjorde totalt ingen nytta 😅
 
Släpet gick så mjukt och fint på väg hem efter balanseringen👌

På däckfirman var de nästan lite förfärade😆
Dela eftersom däcken inte var balanserade alls innan och så var tydligen obalansen ”extrem” på alla däck. Men så skönt att äntligen ha löst problemet!

Ska försöka komma ihåg att boka balansering jag höst när det är dags för vinterdäck, märkte ju inte problem med dem men de är säkert inte heller balanserade.
 
Senast ändrad:
Hoppas det bara är balansering trots allt. Mitt släp felsöktes hur länge som helst innan vi kom fram till att det var fälgarna. Hann t om byta ut alla bromsar eftersom mitt fel bara kom när man bromsade. Billigt och bra, och gjorde totalt ingen nytta 😅
Haha, pengarna rullar💸💸💸
Ja balanseringen löste saken!👍👍
 
Släpet gick så mjukt och fint på väg hem efter balanseringen👌

På däckfirman var de nästan lite förfärade😆
Dela eftersom däcken inte var balanserade alls innan och så var tydligen oblansen ”extrem” på alla däck. Men så skönt att äntligen ha löst problemet!

Ska försöka komma ihåg att boka balansering jag höst när det är dags för vinterdäck, märkte ju inte problem med dem men de är säkert inte heller balanserade.

Så skönt att det löste sig. Men HUR kan de varit helt obalanserade? En gåta för mig. Menmen, skönt att det löst sig :)
 
Så skönt att det löste sig. Men HUR kan de varit helt obalanserade? En gåta för mig. Menmen, skönt att det löst sig :)
Ingen aning. Men han som har verkstaden där jag lämnade in först (även återförsäljare ifor) sa att det är ovanligt att man balanserar däcken på hästtransporter. Kanske helt enkelt inte är alla som tänker på det? 🤷‍♀️

Ja verkligen jätteskönt! Jag har sett alla möjligt dyra scenarier framför mig senaste tiden så det här blev billigt och bra😬
 
Ingen aning. Men han som har verkstaden där jag lämnade in först (även återförsäljare ifor) sa att det är ovanligt att man balanserar däcken på hästtransporter. Kanske helt enkelt inte är alla som tänker på det? 🤷‍♀️
Aldrig hört nåt så dumt. Allt som rullar behöver balans. Jaja. Det är som det är.
 
En korkad fråga kanske - men är balansering att de ser till att det är rätt mängd luft i, eller gör man ytterligare något?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 943
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Svårformulerad rubrik. Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i. Lika bra jag tar bakgrunden så...
Svar
9
· Visningar
1 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp