Bukefalos 28 år!

Vibrationsgolv vs att åka transport

Toxid

Trådstartare
Är det likvärdigt att köra hästen i transporten på grusvägar som att stå på vibrationsgolv? Det var en veterinär som sa det till mig, men har inte hört något om det innan..
Så, någon med erfarenheter, funderingar, artiklar eller forskning gällande ämnet?
 
Är det likvärdigt att köra hästen i transporten på grusvägar som att stå på vibrationsgolv? Det var en veterinär som sa det till mig, men har inte hört något om det innan..
Så, någon med erfarenheter, funderingar, artiklar eller forskning gällande ämnet?

hej!

För mig har det alltid verkat så. Min förra var alltid mycket mjukare och trevligare efter en sväng i transporten. Något bevis har jag naturligtvis inte.

/Lavinia
 
Såvitt jag förstod det så var det väl så man "kom på" detta med vibrationsgolv, just att hästar blev bättre efter att ha åkt vanlig finka.
Osäker på hur långt man måste åka, beror väl på problemen också, i en finka blir det ju en massa muskler som måste parera=risk för spänningar, som man inte får på ett sånt golv.
 
Jag kan nu uppdatera då vi idag vart på den första vitafloor behandlingen- det var stooooor skillnad! Bara efter 5-6 minuter så började hästen fisa & tugga nöjd, hon såg lite dåsig och nöjd ut! 9 behandlingar kvar tills vi kollar resultat på ultraljud :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 215
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
852
Senast: Ajda
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp