Vibrationsplatta, åsikter?

Linda_A

Trådstartare
Breeze har ju varit lite av en olycksfågel i vinter och vi håller på att behandla en muskel i vänster bak med bland annat laser, vattentrask och simning. Sen har vi också provat vibrationsplatta två gånger som en del i rehabpaketet, men efter att jag berättade det för en av de veterinärer vi har varit hos så avrådde hon starkt ifrån det. Hon hänvisade till studier som tydligen visat att det kan vara alltför stressande för musklerna och cellerna. Hon är väldigt duktig på det hon gör så jag är benägen att vara försiktig, men samtidigt har jag inte kunnat hitta någon annan diskussion om detta.

Är det någon här som har erfarenheter eller kunskap att dela med sig?
 
Jag har lite dålig koll får jag erkänna men min hane vibbar vid varje tillfälle vi besöker fysion. Hon har förklarat varför det är bra för honom men jag har inte lagt det på minnet. Han älskar den och går själv upp och lägger sig på den det första han gör när vi kommer dit.
 
Man kan ju vibba på olika sätt. Låga hz i avslappningssyfte gillar de alldra flesta hundar och väldigt många somnar under den kvart de vibbar.
Höga hz i träningssyfte är ju väldigt ansträngande och ska göras med försiktighet och då har man oftast hunden stående.
 
Jag har lite dålig koll får jag erkänna men min hane vibbar vid varje tillfälle vi besöker fysion. Hon har förklarat varför det är bra för honom men jag har inte lagt det på minnet. Han älskar den och går själv upp och lägger sig på den det första han gör när vi kommer dit.

Det kan jag ju inte påstå att Breeze gör, men det gäller alla former av rehab. Ligga still och slappna av på nytt ställe eller när nya människor ska pyssla med honom går sisådär.
 
Man kan ju vibba på olika sätt. Låga hz i avslappningssyfte gillar de alldra flesta hundar och väldigt många somnar under den kvart de vibbar.
Höga hz i träningssyfte är ju väldigt ansträngande och ska göras med försiktighet och då har man oftast hunden stående.

Det är sant. Ska dit på fredag så kan ju prata lite mer med dem då och sen med min veterinär igen. Här var ju tanken att det skulle vara muskelavslappnande framförallt eftersom han har en skadad muskel.
 
Det kan jag ju inte påstå att Breeze gör, men det gäller alla former av rehab. Ligga still och slappna av på nytt ställe eller när nya människor ska pyssla med honom går sisådär.
De första gångerna vi besökte fysion var Salle inte heller helt med på att slappna av och underlätta. Nu har han kommit på att det är riktigt trevligt hos fysion och älskar stället. :)

Jag gissar att det är i avslappningsyfte Salle vibbar eftersom han ligger på den och tydligt visar att det är skönt.
 
Har för mig att evidensen är... minst sagt bristfällig.

Jag kör på grusvägar med hundarna i bilen rätt ofta. Smidigare :angel:

Ja, hon (veterinären) påpekade också det inte finns särskilt mycket stöd för det. Fast om det nu skulle göra någon nytta så tror jag det är bättre för bilen än grusvägarna. ;)
 
Jag brukar passa på att ligga på vibben tillsammans med Valkyria när vi fysat och min rygg mår sååååååå bra av det. Skulle lätt kunnat ha en hemma om jag hade möjlighet. :D.
 
Vi har vibbat mycket hos fysion. Olika hundar i olika syfte. Både som avslappning efter behandling och i muskelbyggande syfte ihop med annan behandling.
Vi upplever att det gör gott.
 
Jag brukar passa på att ligga på vibben tillsammans med Valkyria när vi fysat och min rygg mår sååååååå bra av det. Skulle lätt kunnat ha en hemma om jag hade möjlighet. :D.

Jag blir grön i nyllet och kan inte ens sitta bredvid hunden. Tur fysion gärna sitter där och vibbrerar med våra jyckar :o
 
Sen har vi också provat vibrationsplatta två gånger som en del i rehabpaketet, men efter att jag berättade det för en av de veterinärer vi har varit hos så avrådde hon starkt ifrån det. Hon hänvisade till studier som tydligen visat att det kan vara alltför stressande för musklerna och cellerna. Hon är väldigt duktig på det hon gör så jag är benägen att vara försiktig, men samtidigt har jag inte kunnat hitta någon annan diskussion om detta.

Är det någon här som har erfarenheter eller kunskap att dela med sig?

Min doktor sa samma sak när jag frågade om det som en del i min träning,då diskbråcken hindrar dom flesta andra övningar.
 
Min doktor sa samma sak när jag frågade om det som en del i min träning,då diskbråcken hindrar dom flesta andra övningar.

Intressant! Gällde det alla former av vibration, även lågintensiv? Det var det intrycket jag fick från min veterinär, men inte helt säker.
 
Mina hundar får 15 min vibb efter att de simmat i inomhuspoolen. De älskar vibben och somnar nästan direkt de kommer på den. Jag är ute efter vibbens avslappnande egenskaper och tycker även själv att den ger en go "massagekänsla" när man sitter på den, som när man själv sätter sig i en massagestol :) .
 
Varken jag eller mina två senaste hundar har gillat vibben. (Är bara de två senaste som testat.) Jag tycker det är riktigt obehagligt att sitta på den.
 
Vi har använt vibben väldigt mycket, sitter alltid bredvid och fröken som är lite spänd inför besöket (vänta i väntrummet på stort djursjukhus) somnar.
Hon får massage och laser först (ett tag fick hon akupunktur, men hon tyckte det var obehagligt, så då slipper hon).
Hon trivs bra på vibben, brukar dra ner för fönsterna och släcka i rummet så det blir som en riktig mysstund för oss båda.
 
Lite OT men hur mycket evidens finns det flr laser? Och om man sen jämför tex handycure med kliniklaser?

Jag brukar behandla med handycure trots att jag inte riktigt tror på det...
 
Lite OT men hur mycket evidens finns det flr laser? Och om man sen jämför tex handycure med kliniklaser?

Jag brukar behandla med handycure trots att jag inte riktigt tror på det...
Har bara använt klinik laser, vet inte riktigt vad handy cure är?

Finns en del evidens för människa med väldigt lite för hund.
Fick själv laser vid muskelbristning och det hjälpte mycket! Vår gamla gubbe fick det med jämna mellanrum på äldre dar, linkade in och travad ut.
 
Har bara använt klinik laser, vet inte riktigt vad handy cure är?

Finns en del evidens för människa med väldigt lite för hund.
Fick själv laser vid muskelbristning och det hjälpte mycket! Vår gamla gubbe fick det med jämna mellanrum på äldre dar, linkade in och travad ut.
Handy cure är ett märke på en mindre modell av laser. Alltså en sån som vem som helst kan köpa hem för några tusen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 719
Senast: russan 14
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 502
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp