Vid -5° C ramlar hästöronen av, i bitar..

Det där med kylan hör jag ofta där jag bor också (södra England). Så fort det blir minusgrader så läggs det på massor av täcken och hagtiden kortas ner. Jag brukar berätta om hur jag ofta red i -15 när jag bodde i Sverige och att det bara blev en en ”duvet day” om det var kallare än -25. Folk brukar se ut som fågelholkar :rofl:

Men det är ju förståeligt också, här blir aldrig kallare än -5 och t.ex. snö är ovanligt. Oftast är det iaf någon plusgrad även mitt i djupaste vintern. Folk har heller inte riktigt varma vinterkläder eftersom det oftast inte behövs, så de fryser, och tänker inte på att hästarna har päls...
 
Ibland får man bara inse att man är ganska ensam om sin åsikt, i vissa kretsar. Man kan välja att stånga sig blodig eller bara att acceptera att andra tycker annat. Har själv varit i den sitsen några gånger.

Man kan ju säg vad man tycker, men ibland hamnar det inte i god jord och ja, inte mycket att hänga upp sig på. Kanske har man ändå sått något frö till eftertanke. Och man själv kan ju också börja fundera över sina egna åsikter.

I just det här fallet, jag förstår inte problemet med 5 minusgrader överhuvudtaget, men å andra sidan, jag har inte läst någon forskning om det heller.
 
Jag minns hur förundrad jag var när jag läste i mina gamla hästböcker hur svårt det var när det kom snö. I någon bok halmade man en cirkel på stallplan så man skulle kunna leda runt sina ponnyer en liten stund.
 
Ibland får man bara inse att man är ganska ensam om sin åsikt, i vissa kretsar. Man kan välja att stånga sig blodig eller bara att acceptera att andra tycker annat. Har själv varit i den sitsen några gånger.

Man kan ju säg vad man tycker, men ibland hamnar det inte i god jord och ja, inte mycket att hänga upp sig på. Kanske har man ändå sått något frö till eftertanke. Och man själv kan ju också börja fundera över sina egna åsikter.

I just det här fallet, jag förstår inte problemet med 5 minusgrader överhuvudtaget, men å andra sidan, jag har inte läst någon forskning om det heller.

Men det är väl vida skillnad på "åsikter" och påståendet att öronen trillar av hästarna vid minus 5? Den senare är ren lögn, givetvis. Nog måste man säga ifrån när man ser sådana stolligheter. Jag ser inte riktigt hur det är incitament nog att börja "fundera över sina egna åsikter", liksom.
 
Nog har jag sett hästar som förfrusit huden runt mule och ögon och fått vita fläckar efter det. Inte IRL men det är tillräckligt långt tillbaka i tiden att sociala media inte fanns och jag såg det på bild i en bok har jag för mig.
Men, vad jag förstått har det varit väldigt extremväder och kanske inte så att hästen fått mat nog att hålla värmen uppe.

Vi red ju alltid i -30 när det begav sig under några få år när det var så kallt. Inte tog vi det lugnt heller. Några förstörda lungor, lossade öron eller liknande var vi aldrig med om.

Om vi i Norden skulle skita i att rida när det är kallare än -5 så skulle vi ju ha hästarna stående i mer än 3 månader i Stockholmsområdet och 6 månader eller mer uppåt landet.

Det vore roligt att visa dem den där artikeln som ridsport publicerade för några år sedan när man visade på att man lätt kunde ställa ut svettiga hästar i hagen efter ritt åtminstone när det var -5 grader kallt, om inte mer.
 
Nu är jag lite påverkad av att jag mår fruktansvärt dåligt av kyla, men här finns iaf forskning på hästens luftvägar.

Luftvägar

Själv rider jag lugnare turer på vintern, men det är mest för min egen skull.

Intressant men inte så överraskande. Mer en självklarhet så att säga. Att luftrören påverkas i ansträngning och värre när det är kallt (och då självklart torrare luft samtidigt), alltså.

Det viktiga här, precis som det är med de flesta hårdjobb för travhästar är att ta det lugnt någon/några dagar efter och ha bra stallmiljö.
 
Ingen av dem verkar sett, läst, förstått mina inlägg i tråden på fejjan. Nu har någon ställt en seriös fråga om att träna inomhus gör någon skillnad.

De tror alltså baserat på den där artikeln att hästarna inte klarar minusgrader. Men den här tjejen har startat sin häst i överjävlig hetta.

Men om man bortser från dessa galenskaper skulle jag i ett mycket mer seriöst tänk gällande ridning på vintern vara bra mycket mer orolig för hur ridhus och stalltaken ska hålla snön.

Framförallt när den smälter.. om ridhus och idrottshallar fortfarande rasar i Sverige vintertid är det ju bara en tidsfråga innan ett ridhus kollapsar under snön som nu kommit i Holland. Ett växthus är t.ex redan jämnat med marken 🤐
 
Nu är jag lite påverkad av att jag mår fruktansvärt dåligt av kyla, men här finns iaf forskning på hästens luftvägar.

Luftvägar

Själv rider jag lugnare turer på vintern, men det är mest för min egen skull.
Forskningen de refererar till i sin artikel är delvis samma som jag refererade till tidigare i tråden och som artikeln som orsakade mitt ursprungsinlägg är baserad på. Uppenbarligen efter egen fri tolkning.

Men den forskningen är baserad på åtta hästar, dvs färre hästar än vad det det står på startlinjen i ett fullsatt ordinärt travlopp.
 
Jag minns hur förundrad jag var när jag läste i mina gamla hästböcker hur svårt det var när det kom snö. I någon bok halmade man en cirkel på stallplan så man skulle kunna leda runt sina ponnyer en liten stund.
Kan det inte ha varit så att man ofta fick hålla hästarna inne när det blev för kallt för att vatten och stall inte skulle frysa ihop på den gamla goda tiden? Byggnaderna hölls ofta varma endast med kroppsvärmen från djuren.

Jag minns en vinter när jag gck gymnasiet då vi höll hästarna inne när köldrekordet drog ned under -40, helt enkelt för att vi inte ville öppna portarna mer än nödvändigt.
 
Asså, ge mig styrka!!!

En bekant postade precis en artikel till en holländsk facktidning som typ säger att hästar inte tål att tränas i -5° och att öronen fryser och ramlar av i bitar när det är "såååååå kallt" ute.

Jag försökte skoja till det med en "vilket under att jag och mina ponnyer överlevde min barndom när vi galopperade omkring i -20 med alla öron intakta". Snacka om tragiskt epic fail. Fick en skopa om att forskningen gått framåt sedan jag var ung (yngre än vad man nu vill) och dum och att man inte kan träna hästar i minusgrader.

Jag blir typ "lost for words" när jag ser sådant här som nu hon och alla hennes kompisar typ tror är en absolut sanning. Vart finns sunt förnuft och grundläggande hästkunskap i dagens samhälle?
Påminner om barfotafanatikerna som tror att skor är livsfarligt för hästar.
 
Ibland får man bara inse att man är ganska ensam om sin åsikt, i vissa kretsar. Man kan välja att stånga sig blodig eller bara att acceptera att andra tycker annat. Har själv varit i den sitsen några gånger.

Man kan ju säg vad man tycker, men ibland hamnar det inte i god jord och ja, inte mycket att hänga upp sig på. Kanske har man ändå sått något frö till eftertanke. Och man själv kan ju också börja fundera över sina egna åsikter.

I just det här fallet, jag förstår inte problemet med 5 minusgrader överhuvudtaget, men å andra sidan, jag har inte läst någon forskning om det heller.
Det spelar ingen roll om någon tycker att hästars öron trillar av i -5 men att kalla det "fakta" är problemet. Du kan tycka i all oändlighet att himlen är gul, att snö är grönt, att havet är lila men det betyder inte att det är sant. Om någon av dessa åtta hästar på riktigt frusit sönder sina öron hade det varit en sensation utan dess like, det hade inte varit en shady artikel på fejan som rapporterade om det.
 
Kan det inte ha varit så att man ofta fick hålla hästarna inne när det blev för kallt för att vatten och stall inte skulle frysa ihop på den gamla goda tiden? Byggnaderna hölls ofta varma endast med kroppsvärmen från djuren.

Så resonerar jag nu med, min häst står precis bredvid vattenpumpen så när det är minusgrader står han otäckad inomhus och har extra tillgång till hö och halm istället. Men mina stallkamrater kollar lite konstigt på mig, "nu är det kallt, så nu tar vi AV tjocka vintertäcket :D"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp