Vid -5° C ramlar hästöronen av, i bitar..

eventingmania

Trådstartare
Asså, ge mig styrka!!!

En bekant postade precis en artikel till en holländsk facktidning som typ säger att hästar inte tål att tränas i -5° och att öronen fryser och ramlar av i bitar när det är "såååååå kallt" ute.

Jag försökte skoja till det med en "vilket under att jag och mina ponnyer överlevde min barndom när vi galopperade omkring i -20 med alla öron intakta". Snacka om tragiskt epic fail. Fick en skopa om att forskningen gått framåt sedan jag var ung (yngre än vad man nu vill) och dum och att man inte kan träna hästar i minusgrader.

Jag blir typ "lost for words" när jag ser sådant här som nu hon och alla hennes kompisar typ tror är en absolut sanning. Vart finns sunt förnuft och grundläggande hästkunskap i dagens samhälle?
 
Asså, ge mig styrka!!!

En bekant postade precis en artikel till en holländsk facktidning som typ säger att hästar inte tål att tränas i -5° och att öronen fryser och ramlar av i bitar när det är "såååååå kallt" ute.

Jag försökte skoja till det med en "vilket under att jag och mina ponnyer överlevde min barndom när vi galopperade omkring i -20 med alla öron intakta". Snacka om tragiskt epic fail. Fick en skopa om att forskningen gått framåt sedan jag var ung (yngre än vad man nu vill) och dum och att man inte kan träna hästar i minusgrader.

Jag blir typ "lost for words" när jag ser sådant här som nu hon och alla hennes kompisar typ tror är en absolut sanning. Vart finns sunt förnuft och grundläggande hästkunskap i dagens samhälle?
Det finns, men inte överallt, kort sagt 😅 blir också beklämd ibland över alla "sanningar" som får fart på sociala medier framför allt.
 
Asså, ge mig styrka!!!

En bekant postade precis en artikel till en holländsk facktidning som typ säger att hästar inte tål att tränas i -5° och att öronen fryser och ramlar av i bitar när det är "såååååå kallt" ute.

Jag försökte skoja till det med en "vilket under att jag och mina ponnyer överlevde min barndom när vi galopperade omkring i -20 med alla öron intakta". Snacka om tragiskt epic fail. Fick en skopa om att forskningen gått framåt sedan jag var ung (yngre än vad man nu vill) och dum och att man inte kan träna hästar i minusgrader.

Jag blir typ "lost for words" när jag ser sådant här som nu hon och alla hennes kompisar typ tror är en absolut sanning. Vart finns sunt förnuft och grundläggande hästkunskap i dagens samhälle?
Hälsa att travhästar får starta ber till 24,9 minus. :angel: det var en sån tävlingsdag så sent som förra året här uppe.
 
Förutom att det är bullshit från början, om vi ändå ska leka med tanken på att det möjligen skulle kunna vara sant: var är alla rapporter om blödande, öronlösa hästar? Finns det alls något fall, köldskada eller, där en häst tappat öronen? Jag bara undrar vart denna idé om öronförfrysning kommer ifrån?
 
Asså, ge mig styrka!!!

En bekant postade precis en artikel till en holländsk facktidning som typ säger att hästar inte tål att tränas i -5° och att öronen fryser och ramlar av i bitar när det är "såååååå kallt" ute.

Jag försökte skoja till det med en "vilket under att jag och mina ponnyer överlevde min barndom när vi galopperade omkring i -20 med alla öron intakta". Snacka om tragiskt epic fail. Fick en skopa om att forskningen gått framåt sedan jag var ung (yngre än vad man nu vill) och dum och att man inte kan träna hästar i minusgrader.

Jag blir typ "lost for words" när jag ser sådant här som nu hon och alla hennes kompisar typ tror är en absolut sanning. Vart finns sunt förnuft och grundläggande hästkunskap i dagens samhälle?
Oj.... de va något ja inte visste. Vi hade ridlektion i lördags och det var någonstans mellan -10 till -20 då. Konstigt hästarna verkade må prima, hmmm.. 🤔 måtte ha missat något... 🙄
 
Förutom att det är bullshit från början, om vi ändå ska leka med tanken på att det möjligen skulle kunna vara sant: var är alla rapporter om blödande, öronlösa hästar? Finns det alls något fall, köldskada eller, där en häst tappat öronen? Jag bara undrar vart denna idé om öronförfrysning kommer ifrån?
De hade länkat upp en undersökning av hela 8 hästar gällande de där 5 minusgraderna.

Öronen hittade jag ingen källa på men det lät i artikeln som det är ganska vanligt. Kanske kus(k)arna på travet sväljer dem av misstag när de kommer flygande.. 🤔 😏 😆
 
Hälsa att travhästar får starta ber till 24,9 minus. :angel: det var en sån tävlingsdag så sent som förra året här uppe.
Tror de var ännu kallare vid något lopp för någon vecka sedan där uppe.

Jag kan helt ärligt säga att jag kör i inte häst i minus 20 grader men de är för att jag fryser häcken av mig. Hästarna de lider nog inte värst mycket mer en att de möjligtvis inte ska gå snabbjobb.
 
Är det inte vid -15 eller är det kanske -25? någon av dem temperaturerna iaf då man inte rekommenderar att träna häst hårt eftersom kylan kan bli skadlig, kan skada lungorna om jag minns rätt? det är kanske den forskningen hon tänker på min missade siffran framför 5:an ;)
 
Asså, ge mig styrka!!!

En bekant postade precis en artikel till en holländsk facktidning som typ säger att hästar inte tål att tränas i -5° och att öronen fryser och ramlar av i bitar när det är "såååååå kallt" ute.

Jag försökte skoja till det med en "vilket under att jag och mina ponnyer överlevde min barndom när vi galopperade omkring i -20 med alla öron intakta". Snacka om tragiskt epic fail. Fick en skopa om att forskningen gått framåt sedan jag var ung (yngre än vad man nu vill) och dum och att man inte kan träna hästar i minusgrader.

Jag blir typ "lost for words" när jag ser sådant här som nu hon och alla hennes kompisar typ tror är en absolut sanning. Vart finns sunt förnuft och grundläggande hästkunskap i dagens samhälle?
I min barndom hade vi kallare än - 5 grader minst 6 månader varje år. Inga öronlösa hästar 😆

Varje vinter hade vi kallare än - 35 grader 1-2 veckor varje år. Tro mig, hästarna gick det ingen nöd på. Upplever faktiskt att hästarna fryser mer i Skåne i nollgradigt och blåst.
 
Är det inte vid -15 eller är det kanske -25? någon av dem temperaturerna iaf då man inte rekommenderar att träna häst hårt eftersom kylan kan bli skadlig, kan skada lungorna om jag minns rätt? det är kanske den forskningen hon tänker på min missade siffran framför 5:an ;)
- 15 är inga som helst problem. Går utmärkt att rida ordentligt upp till - 20.
Över - 20 skrittade jag bara och red inte alls när det var över- 25. Skritt hade säkert gått bra upp till - 30, men jag frös betydligt mer än hästarna.
 
I manga av Alaska's stader (tex Fairbanks med over 100,000 innevanare) gar temperaturerna pa vintern ner till -50*C ... utan att ta med de mest extrema temperaturerna (-62*C har det varit dar) Men det ar ofta sa kallt som -20*C flera veckor i taget.

Hastar lever ofta ute, ibland med tacken ibland med skogen och ett vindskydd. De har aldrig hort talas om att de forfryser oronen, och min kompis dar (fast hon bor i Juneau som har ungefar samma klimat som Stockholm, sa hon raknas inte) trodde att det kanske var for att de inte visste om problemet som oronen satt kvar.😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp