Vid -5° C ramlar hästöronen av, i bitar..

Mina är nog döda uppstoppade med mycket avancerad teknik. De är 75% arab och står på utebox utan täcke och har öronen i behåll. I natt när jag tog in var det -16. Hovbenen måste även vara pulvriserade på sprättedjuret för den studsar mer än den går. Vet någon vem som kan ha snott mina stackars hästar och letat upp denna avancerade konserveringsteknik som både ger rörliga och varma djur som resultat?
 
De hör dig väl inte? Öronen måste ju ha trillat av.
GIVETVIS! Det här är så rimligt att det sammanfattar hela debatten egentligen. Jag skulle tro att alla som upplever problem med sin häst av något slag kan sluta fundera på kissing spines eller fel bett eller vad de nu klurar på. Rätt fråga borde vara "Har du kontrollerat så att öronen sitter kvar?!". Hur ska man kunna förvänta sig att hästen förstår en när de inte hör en 🤷‍♀️
 
GIVETVIS! Det här är så rimligt att det sammanfattar hela debatten egentligen. Jag skulle tro att alla som upplever problem med sin häst av något slag kan sluta fundera på kissing spines eller fel bett eller vad de nu klurar på. Rätt fråga borde vara "Har du kontrollerat så att öronen sitter kvar?!". Hur ska man kunna förvänta sig att hästen förstår en när de inte hör en 🤷‍♀️
Absolut grundläggande! :up:
 
Tänker på den här bilden när jag läser trådnamnet. Han lever inte längre, hästen med de snöiga öronen. Kanske beror på kylan?
96081883-6462-45E1-B059-D1B8FC73A9C0.jpeg
 
Vi har faktiskt en holländsk import (kwpn).
Första våren frös han när det var 10 plusgrader ute, och med frös menar jag frös så han inte ens kunde äta.

Han vägrar dricka kallt vatten - varmt ska det vara!

Nu senast i förrgår tyckte han det var för kallt för att kissa (kallt och hårt i sjukhagen), så han fick ont i magen när han höll sig hela dagen. När vi tog ut honom i djupsnön tog det ungefär 3 sekunder innan det forsade och han återgick till sitt vanliga jag.

Att just holländska hästar kan frysa öronen av sig låter, med mina erfarenheter av just denna häst, inte helt otroligt ;-). Fast hans öron sitter faktiskt kvar på huvudet, trots att han bor i utebox och bara har 100gr-täcke på sig.

/L
 
Jag har för mig att katter kan förfrysa öronen så att dom faller av när det är riktigt kallt, kanske någon som har dragit det vidare? 😁
Jag tänkte på samma sak. Funderade sedan på varför. Det är väl oftast hemlösa katter som drabbas av frostskadade öron. Jag funderar om det beror på en gemensam faktor i tunna öron och tillgång/brist på mat. Huskattens vilda kusiner (som lokatten) klarar ju uppenbarligen sig, men de har nog tjockare päls runt öronen. Det finns väl hästar med tunnare öron men de kan ju uppenbarligen sätta päls så att öronen klarar sig med lite invänjning, men de har vanligen tillgång till mat så att kroppen kan använda energi till att sätta päls. Hemlösa katter har vanligen inte den förmånen.
Kanske det är uppenbart men jag blev lite fundersam, eller så missade jag något uppenbart.
 
Visa bifogad fil 64766
Ber er alla att notera denna killens örontofsar! Här trillar det inte av några öron i första taget! :laugh: Han bor på lösdrift och köldrekordet hittills denna vinter ligger på -17!
Islänningarna som stod hos mig låg ofta och sov ute i snön när det var runt -10 och solen tittade fram. Halvbloden är lite mer förståndiga och ligger åtminstone bara ner i halmen i lösdriftshallen 😁 fryser verkar de dock inte göra trots att det brukar bli runt -25 som kallast.
 
Islänningarna som stod hos mig låg ofta och sov ute i snön när det var runt -10 och solen tittade fram. Halvbloden är lite mer förståndiga och ligger åtminstone bara ner i halmen i lösdriftshallen 😁 fryser verkar de dock inte göra trots att det brukar bli runt -25 som kallast.
Islandshästarna får enormt mycket päls vintertid - det enda de använder lösdriftshallarna till är regnskydd (för om det är runt nollan och regnar och blåser fryser faktiskt även de) och insektsskydd! Kallt och snö har alla våra islandshästar verkat älska! Som du säger - de ligger o sover i snön om det är fint väder och blir fantastiskt pigga och roliga att rida! :D Årets vinter är sååå mycket bättre än förra årets november på repeat i fyra månader... (södra Sverige)
 
Men det är väl vida skillnad på "åsikter" och påståendet att öronen trillar av hästarna vid minus 5? Den senare är ren lögn, givetvis. Nog måste man säga ifrån när man ser sådana stolligheter. Jag ser inte riktigt hur det är incitament nog att börja "fundera över sina egna åsikter", liksom.
Man gör som man själv vill givetvis. Ser jag rena stolligheter tycker jag inte det är lönt att ta upp till diskussion. Det verkar ju liksom vara något som fattas hos vederbörande, varför anstränga sig? Jag tycker inte jag känner att jag måste säga ifrån nej, men gör det den som vill, fritt fram.
 
Det spelar ingen roll om någon tycker att hästars öron trillar av i -5 men att kalla det "fakta" är problemet. Du kan tycka i all oändlighet att himlen är gul, att snö är grönt, att havet är lila men det betyder inte att det är sant. Om någon av dessa åtta hästar på riktigt frusit sönder sina öron hade det varit en sensation utan dess like, det hade inte varit en shady artikel på fejan som rapporterade om det.
Det finns ju hur mycket stolligheter som helst på nätet, orka- känner jag.
Bara för att något är heltokigt måste man inte basunera ut att det är fel. Men man kan givetvis göra det, om man vill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp