Bukefalos 28 år!

vid transportering

O

oh_darling

vad anser ni att inte använda transportskydd vid transportering av hästar? dvs att den möjligen får ha på sig vanliga ridskydd?

vore intressant att höra..
har hört metoden att en häst "ska lära sig" att ha så få skydd så möjligt så den blir mer försiktig ( i transport alltså)
 
Skulle aldrig riskera att transportera min totts utan transport skydd, oavsett om det är en 5 minuters resa eller en 50 eller 5 timmar. Är det värt att hästen trampar sig elr dyl. i en ostadig smal transport för att den ska "lära sig", för att vi ska kunna bli mer bekväma och "slippa" sätta p skydd? :confused:
 
Jag använder bara transportskydd i bland, då jag ej använder det så har jag senskydd, strykkappor och boots.
 
Jag har transporterat mina russ både med och utan
skydd och jag har aldrig haft någon skada på dem.

Men det är ju bättre att ha det än inte:)
 
De skador som är vanligast i transport (enligt mig då ;) ) är balltramp, eller att då skrapar benen vid på och avlastning om de trampar snett på lemmen. Boots fram tycker jag är minimum, men sen är det klart det beror på sträcka och vilken häst. Vi har 1.5 km otrafikerad grusväg till ridhuset och de få gånger vi lastar för att köra ner så har jag inte alltid haft skydd på de vana hästarna, däremot alltid på ung/transportovana hästar.

Det där att ha så få skydd som möjligt för hästen ska lära sig låter helt galet, man kan inte begära att hästen ska vara beredd vid tex en kraftig inbromsning etc.. (om inte hästen kör själv då :devil: )
 
Oskodda, lugan och lättlastade hästar åker utan skydd. Äben vid låånga transporter. Aldrig varit några problem.

Unghästar som åkder de första gångerna åker utan skydd.

Skodda hästar åker alltid med skydd, hur kort sträcka de än är och hur lugna de än är.

Broddade hästar åker ALLTID med boots under transportskydd.

Svårlastade och/elelr oroliga hästar åker alltid med skydd.

Anledningen till att en del åker utan skydd är för att många hästar ffa på längre resor och om de är ovana, åker bättre utan skydd. Det är lätt att de blir irriterade på skydden och därför åker sämre.

Som en liten bisats kan jag nämna att de stora hästtransportfirmorna som kör hästar över hela landet oftast vill att hästarna ska vara UTAN skydd såvida de inte är vrånga att lasta elelr åker väldigt illa. Anledningen är att de anser att under långa transporter blir det lätt varmt och börjar klia under skydden ochd et stör hästarna så de åker sämre.

Den enda transportindicdent jag haft var en häst som klev på skyddet med motstående bakben och naglade fast skyddet i golvet och sen fick spunk när han inte fick upp det andra benet.

På tisdag ska båda ut och åka och då åker åringen (oskodd) utan skydd, valacken är broddad så han åker med skydd + boots (han åker aldrig utan skydd, han är vrång att lasta. Åker lugnt sen men risken är för stor vid lastningen).
 
Transportörerna vill ju absolut inte ha skydd på de hästar de kör, eftersom hästarna blir svettiga under och blir irriterade av det. Det gör att resan blir obehaglig för hästen (större risk för skador med skydd än utan alltså).

Min häst åkte från södra Frankrike tll Sverige helt ovan, utan skydd. Barfota var han ju visserligen då, men även de hästar som hade skor åkte utan skydd.

När jag i framtiden ska köra min häst (han går fortf barfota) så gör jag det utan skydd.
 
Det argumentet du hört för att inte använda skydd, var nog bland det dummaste jag hört! :rofl:
Ska hästen lära sig att inte gå in i kärran om det skulle hända en olycka också kanske?! :devil:
För i allafall jag har transportskydd bla OM jag av ngn anledning skulle fara av vägen med häst, kärra och allt.

Men många som kör "skyddslöst" har ofta MKT bra argument tycker jag. Men dock inte det puckade du hört! :smirk:

Jag har alltid transportskydd på skodda hästar.
Mina hästar står som ljus, och har alltid gjort.
 
när jag jobbade i ett tävlingsstall hade vi aldrig transportskydd eller liknande på hästarna när vi åkte på tävlingar. De åkte ju i och för sig i lastbil å de står ju bättre då...men ändå?? personligen skulle jag aldrig riskera att köra en häst utan transportskydd eller lindor+boots
 
En häst som är lugn och van vid transportering ser jag ingen anledning att ha skydd på. Ska man ha skydd som verkligen hindrar hästen från att skada sig om "olyckan är framme" finns det knappt något köpeskydd som verkligen skyddar hästen ordentligt från järnskorna.

Transporterar (som ni nog gissar) båda mina hästar oskyddade för närvarande. Den ene en vuxen "rese-räv" med skor och brodd, den andre en tvåårshingst som är oskodd. Däremot är det så att om någon av dem skulle börja bli orolig vid transportering kan jag mycket väl tänka mig att sätta på skydd, men då blir det nog i form av rejäla lindor, då det verkar vara det enda som faktiskt skyddar mot skador.

Skaderisken vid en olycka är enorm, men att försöka skydda sig mot varje tänkbar situation där en olycka skulle kunna inträffa och skada mig eller hästen skulle bli så jobbigt att jag väljer vilka risker jag tänker undvika och vilka jag risker jag är beredd att ta.
 
skulle aldrig transportera utan skydd (om de inte gällde ilfart till sjukan)
hästen kan ju inte lära sig att vara försikigt om tranporten skulle kränga lr om de händer en olycka
 
Jag har en häst som inte tycker om att ha transportskydd. Han blir näst intill farlig att lasta eftersom han försöker kicka av sig skydden.
Utan skydd står han som ett ljus, märker inte att han är med. Därför är det bättre att låta honom åka utan skydd.
// Linda
 
Använder de på dom gamla (11 och 13 år) men inte på 3 åringarna eftersom dom inte är vana vid skydd ännu. Vill inte riskera nåt när dom har skor.
 
argumentet var mer att de ska lära sig att stå stilla...
men sen menade inte personen att föraren kunde få köra hur som helst heller
 
Så du tror inte att ett par transportskydd skyddar om du tvingas bromsa in såpass att hästen tappar balansen och exempelvis råkar trampa sig på kronranden på foten bredvid?

Har alltid skydd på min häst när hon åker, skodd eller oskodd. Dessutom alltd höga skydd eftersom hon gärna står mot väggen och lätt skrapar hasen (trots att det är så tilljämnat som det går). De få gången hon tvingas stå smalt (ex om vi måste ta en häst till i våran transport t tävling eler liknande) har hon även strykkappor och boots bak. Trampar nämlingen på sig själv när hon försöker hålla balansen och hade hon stått utan skydd hade det nog inte varit en trevlig syn :crazy:
 
Har alltid transportskydd på vid transport. Jag har sett alldeles för många trampskador. Ska vi bara till ridhuset några km bort, så tar vi transportskydden utanpå de vanliga skydden. Förr eller senare måste man bromsa eller göra en undanmanöver. Det kan hända i dag eller om två år, men det kommer att hända, trampar då hästen om, kan de få rejäla skador.
Det är dyrt nog att ha hästar, Jag har inte råd att riskera skador i onödan.
 
skulle själv aldrig transportera utan transportskydd eller möjligtvis lindor. fast visst när man är på tävling och låter hästen stå mellan klasserna har det hänt att han får stå med bara de vanliga skydden man har när man rider.
 
Jag har alltid skydd + boots när jag kör, oavsett sträcka.

Fast jag förstår om dom åker långt med lastbil att det kanske är bättre att ha dom oskodda och utan skydd.

Min pålle kan inte ha dom höga tjocka skydden, det går inte ens att få ut han från boxen för han vägrar röra bakbenen :rofl:
Så det blir dom kortare skydden som gäller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp