Vid vilken ålder skulle ni låta ert barn vara hemma själv en helg?

Vid vilken ålder skulle ni lämna ert barn utan vuxen över en helg?

  • 10 år

    Röster: 2 1,8%
  • 11 år

    Röster: 2 1,8%
  • 12 år

    Röster: 10 9,0%
  • 13 år

    Röster: 15 13,5%
  • 14 år

    Röster: 34 30,6%
  • 15 år

    Röster: 32 28,8%
  • 16 år

    Röster: 9 8,1%
  • 17 år

    Röster: 4 3,6%
  • 18 år

    Röster: 3 2,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    111
  • Omröstning stängd .
Alltså vår äldsta är extremt mogen för sin ålder, lugn och klok men över min döda kropp att det kommer ske innan han är 17.

När jag var 18 åkte jag till London med en jämnårig kompis på höstlovet. Vi körde genom hela Skåne till flygplatsen sen roddade vi allt själva med flyg, transfer, tunnelbana, vandrarhem etc etc.

Min grundfilosofi som förälder är också att om barnet tror det det klarar något så gör det det.
 
För egen del skulle jag inte vara så bekymrad för egna barnet. Men jag vet av erfarenhet att ungdomar nästan kan lukta sig till när det är föräldrafritt hos någon.
Tror inte mitt barn skulle ställa till något eller bete sig oansvarigt. Men utsikten att andra unga skulle komma och trasha hemmet känns värre.
 
När jag var 18 åkte jag till London med en jämnårig kompis på höstlovet. Vi körde genom hela Skåne till flygplatsen sen roddade vi allt själva med flyg, transfer, tunnelbana, vandrarhem etc etc.

Min grundfilosofi som förälder är också att om barnet tror det det klarar något så gör det det.
Ja, jag tycker det är väldigt viktigt att barn gradvis får ÖVA på att ta ansvar, det är liksom inget som dyker upp som ett brev på posten den dag man fyller 18. Och i det ingår att få klara av saker och ibland även fucka upp saker som man tvingas lösa utan föräldrarnas hjälp.
Idag, när mobiler finns är det ju nästan svårt att inte övervaka barn lite för mycket...
 
Jag sov ensam någon enstaka natt när jag gick i åttan eller nian när min mamma hade två-dagars möte på annan ort. (Min pappa bodde för långt bort för att han skulle kunna vara ”barnvakt”.)

Det gick helt ok. Jag sov nog med lampan tänd. Behövde hon vara borta två nätter sov jag en natt hos en kompis och en natt hemma.

Eftersom jag inte umgicks alls med några coola ungar, (det var som vi levde på olika planeter trots att vi gick i samma klass) fanns det ingen chans att de skulle upptäcka att jag var ensam hemma. Mina kompisar och jag var löjligt präktiga och lillgamla.
 
Jag har ju inga egna barn, men jag har en känsla av att jag och bror nog lämnades ensamma hemma en natt eller två runt tolv-tretton. Det finns ju telefon och vi hade släkt i byn som bara låg fem minuter bort, ingenting konstigt med det.
Vi har även varit ut och tältat och sovit i naturen vid den åldern.
 
Jag har ju inga egna barn, men jag har en känsla av att jag och bror nog lämnades ensamma hemma en natt eller två runt tolv-tretton. Det finns ju telefon och vi hade släkt i byn som bara låg fem minuter bort, ingenting konstigt med det.
Vi har även varit ut och tältat och sovit i naturen vid den åldern.
Jag skulle till och med drista mig att säga att som tonåring hamna i, och tvingas reda ut ett par "åh, shit, det här berättar vi INTE hemma" är rätt bra för den personliga utvecklingen.
 
Min äldsta tror jag att jag skulle kunna lämna ganska tidigt om hon själv vill, hon är en lugn och ansvarsfull tjej (men bara 6 år så det kan ju hända mycket innan det blir aktuellt :D). Jag har ingen aning om hur gammal jag själv var första gången jag var ensam hemma mer än en kväll, däremot åkte jag ensam till först England och sen Skåne för att jobba med hästar. Då var jag 15. Sen började jag gymnasiet 120 mil hemifrån som 16-åring.
 
När jag var 18 åkte jag till London med en jämnårig kompis på höstlovet. Vi körde genom hela Skåne till flygplatsen sen roddade vi allt själva med flyg, transfer, tunnelbana, vandrarhem etc etc.

Min grundfilosofi som förälder är också att om barnet tror det det klarar något så gör det det.
Alltså vår äldsta är extremt mogen för sin ålder, lugn och klok men över min döda kropp att det kommer ske innan han är 17.
Jag var 20 när jag åkte till London några dagar vid påsken - inte med en jämnårig, utan med min 13 åriga syster. Ingen av föräldrarna, eller någon annan, var involverade med resan på något sätt alls. Det var då första gången systern skulle flyga och vara utomlands sedan hon var 5-6 år.
 
Jag skulle till och med drista mig att säga att som tonåring hamna i, och tvingas reda ut ett par "åh, shit, det här berättar vi INTE hemma" är rätt bra för den personliga utvecklingen.
Åh jösses ja, jag håller helt med!

*kl
Jag tycker inte att man ska lämna ungarna ensamma hemma om de uttrycker att de inte vill, men om nyfikenheten och viljan att ta ansvar och ta hand om sig själv finns där tror jag att det är sunt.
Själv gick jag tidigt hem själv efter skolan också och grejade på tills föräldrarna kom hem efter jobbet, tyckte inte särskilt bra om fritids och liknande. När jag sade att jag ville ha det så, så löste vi det.
 
Jag sov ensam någon enstaka natt när jag gick i åttan eller nian när min mamma hade två-dagars möte på annan ort. (Min pappa bodde för långt bort för att han skulle kunna vara ”barnvakt”.)

Det gick helt ok. Jag sov nog med lampan tänd. Behövde hon vara borta två nätter sov jag en natt hos en kompis och en natt hemma.

Eftersom jag inte umgicks alls med några coola ungar, (det var som vi levde på olika planeter trots att vi gick i samma klass) fanns det ingen chans att de skulle upptäcka att jag var ensam hemma. Mina kompisar och jag var löjligt präktiga och lillgamla.
Fast det är väl en väldigt skillnad mellan att sova ensam nån natt och att vara ensam i huset en hel helg? Alltså flera dygn.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 220
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 587
Senast: ako
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 423
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp