Vid vilken ålder skulle ni låta ert barn vara hemma själv en helg?

Vid vilken ålder skulle ni lämna ert barn utan vuxen över en helg?

  • 10 år

    Röster: 2 1,8%
  • 11 år

    Röster: 2 1,8%
  • 12 år

    Röster: 10 9,0%
  • 13 år

    Röster: 15 13,5%
  • 14 år

    Röster: 34 30,6%
  • 15 år

    Röster: 32 28,8%
  • 16 år

    Röster: 9 8,1%
  • 17 år

    Röster: 4 3,6%
  • 18 år

    Röster: 3 2,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    111
  • Omröstning stängd .

Smulu

Trådstartare
Tänk er detta scenario:
Ni ska ut till landet och tillbringa helgen där. Barnet säger någon dag innan Jag vill inte följa med till landet barnet är kapabelt att laga enkel mat och att hålla koll så dörren är låst nattetid.
När skulle ni säga: Ok du behöver inte följa med, ring om det är något, jag ringer när vi är framme vid stugan Mat finns i frysen om det saknas något så kan du köpa det.
 
Hmm... Det beror på barnet och på hur långt bort stugan ligger. Om någon närstående bor nära och kan hjälpa barnet om behov uppstår osv. Om nån närstående mor-/farförälder bor nära och kan ha barnet hos dig om det ångrar sig under under helgen så skulle jag gå med på det tidigare än annars.

Om barnet har en kompis som sover över den helgen så tidigare än annars känner jag. Iaf om det är en skötsam kompis.
 
Hmm... Det beror på barnet och på hur långt bort stugan ligger. Om någon närstående bor nära och kan hjälpa barnet om behov uppstår osv. Om nån närstående mor-/farförälder bor nära och kan ha barnet hos dig om det ångrar sig under under helgen så skulle jag gå med på det tidigare än annars.

Om barnet har en kompis som sover över den helgen så tidigare än annars känner jag. Iaf om det är en skötsam kompis.
Vet att det här också beror på, men hade du lika tidigt låtit barnet sova över hos en kompis som är hemma själv som om det var hos er övernattning skulle ske?
 
Vet att det här också beror på, men hade du lika tidigt låtit barnet sova över hos en kompis som är hemma själv som om det var hos er övernattning skulle ske?

Ja, det hade jag nog. Så länge barnet var bekväm med det och kompisen skötsam. Mitt barn är skötsam och försiktig. Hittar inte på några dumheter. I det fallet hade jag ju dessutom lätt kunnat åka och hämta/hjälpa om det behövdes.
 
Jag har inga barn själv men röstade på den åldern (14 år) som stämmer in på min egen ålder när jag fick vara kvar hemma då mamma och syskon reste iväg en vecka uppåt landet. Några dagar var jag ensam, någon dag var en kompis där och någon dag kom pappa (separerade föräldrar, han bodde ca 40 minuter bort) och passade på att hjälpa till att bygga staket.
 
Är ej förälder, men jag var nog runt 15 när jag fick vara ensam hemma på det viset. Det gick galant, både med kompis som sov över och utan, men jag var också lillgammal och extremt skötsam. Det är svårt att säga något generellt eftersom det kan vara stora skillnader mellan individer.
 
Skullr säga mellan 13-16 beroende på mognad. Jag var mogen väldigt tidigt och hade nog kunnat vara hemma vid 13 ärs ålder, medan min bror nog hade fått vänta! Åkte utomlands första gången utan vuxen vid 17 års ålder.
 
Tänk er detta scenario:
Ni ska ut till landet och tillbringa helgen där. Barnet säger någon dag innan Jag vill inte följa med till landet barnet är kapabelt att laga enkel mat och att hålla koll så dörren är låst nattetid.
När skulle ni säga: Ok du behöver inte följa med, ring om det är något, jag ringer när vi är framme vid stugan Mat finns i frysen om det saknas något så kan du köpa det.

I mina öron låter det okej, sen om barnet är 12 eller 15 är ju individuellt.
 
Håller med övriga om att det är väldigt individuellt. Min brorsa hade nog klarat av det redan vid tio år, han var ytterst skötsam. Jag var också skötsam men lite försiktigare, så kanske 13–14? Hade det varit aktuellt i vårt fall så fanns mormor och morfar fem minuter bort med bil. Tycker det har betydelse också.

Likadant hade jag tyckt att det var mer okej att ett yngre barn stannar hos en kompis om kompisens föräldrar är hemma.
 
Som flera andra skrivit beror det ju mycket på hur långt bort jag är samt vilket backupsystem (tex andra anhöriga) som finns i närheten.

Sen känner jag också att jag hellre lämnar min 12-åring ensam (om hen verkligen vill) än min 15-åring som har kompisar som börjat festa mycket och gärna luktar sig till ett föräldrafritt hem... Så det är ju inte riktigt en från-ålder utan det kan skifta lite i faser.
 
Ett av mina barn kunde vara ensam hemma en helg vid 12-13 ars alder ... en annan, med knapp nod, vid 16-17 ars alder. Den tredje faller in emellan de tva extremerna.
 
Beroende på barnets mognad, kanske från 13-14 år, och då max två nätter i rad. Samt inte åka iväg när det finns risk för att det blir fester som urartar.

Däremot så skulle jag inte ge ett storasyskon ansvaret att både fixa en ensamhelg plus ta hela ansvaret för ett yngre syskon samtidigt i den åldern.
 
Jag utgick från min dotter som nu vid 6,5 års ålder är hemma själv 30-45 min när jag handlar eller tvättar i tvättstugan. Hon är lugn och skötsam så henne skulle jag våga lämna själv en helg när hon är 12 år ca, men då bor mormor i närheten och dottern är som sagt skötsam, lugn och van att va ensam ibland.

Mer generellt så tänker jag runt 13-14 års ålder beroende på barnet såklart.
 
Jag fick vara ensam hemma i någon helg då och då när jag var runt 10. Men jag var väldigt mogen som liten, och hade fått "öva" i många år i och med att mamma ibland var tvungen att jobba dubbla skift osv för att få ihop det.

Det gick jättebra, det jag minns är att mamma då hade fixat godis, mat och glass. Sen fick jag bestämma själv hur jag ville äta och så. Hon ville att jag skulle göra så det kändes bra för mig. Innebar det att jag åt godis till lunch och glass till middag och somnade framför en film klockan 1 på natten spelade det ingen roll.
Jag minns känslan av friheten, att det var kul. Jag bjöd ibland hem någon kompis men älskade också att vara själv. Sen blev jag lite nervös när det blev nattetid men det gick över. Mamma ringde då och då för att kolla att allt var ok. Sen hade jag katten som sällskap också :)
 
Jag vägrade följa med på semestern när jag var 13,5 så jag var hemma i två veckor, till stor del ensam men en vuxen kom och fyllde på mat och sov över en del av nätterna men annars klarade jag mig själv och tog hand om en hund, katter och även mockning till två hästar och ridning av en häst varannan dag (cykelavstånd). Lagade all mat själv (när jag inte var i skolan) och fixade matlåda mm, när jag skulle ha stalltjänst heldag på ridskolan.

Tyckte det var urhärligt! Jobbigaste var att kommunicera med den vuxna som skulle "ha hand om" mig då jag inte kände henne så bra men det löste sig ändå.

Något år senare var jag och min 1,5 år yngre bror hemma en hel del själva när våra föräldrar sov borta mellan jobbpass på annan ort. Det enda jobbiga då var att behöva bo med min bror då vi inte drog jämt men jag var mest i skolan eller stallet så det gick ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 215
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 587
Senast: ako
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 420
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp