Vid vilken ålder skulle ni låta ert barn vara hemma själv en helg?

Vid vilken ålder skulle ni lämna ert barn utan vuxen över en helg?

  • 10 år

    Röster: 2 1,8%
  • 11 år

    Röster: 2 1,8%
  • 12 år

    Röster: 10 9,0%
  • 13 år

    Röster: 15 13,5%
  • 14 år

    Röster: 34 30,6%
  • 15 år

    Röster: 32 28,8%
  • 16 år

    Röster: 9 8,1%
  • 17 år

    Röster: 4 3,6%
  • 18 år

    Röster: 3 2,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    111
  • Omröstning stängd .
Min aldste var 10 ar nar den yngste var 8-10 manader. Det var larar traff med aldste sonen's froken och sonen fick ansvar att passa lillebror som sov sott nar jag gick. Det skulle ta MAX en halv timma, men som alltid blev det lite langre. Sonen hade telefonnummret till grannen Eva, sjukskoterska som var helt inforstadd med det hela, i stora bokstaver pa spegeln ovanfor hustelefonen.
Motet tog nog en timma ungefar, nar jag kommer inrusande mots jag av min 10-aring som hyshar och sager till mig att vara tyst, han har just lagt lillebror.😳 "Vad menar du, har du haft honom uppe" fragade jag ... kanske inte sa intelligent.
"Ja" sager sonen, "Han fick krupp, men nu ar det battre och jag har lagt honom igen."
"Ringde du Eva?" fragar jag.
"Nej jag gjorde vad du brukar gora, jag gav honom medicin" ... dar avbrot jag for att fraga hur han viste vilken medicin han skulle ge.
"Det star pa flaskan" svarade 10-aringen. Och det gor det ju ... sa jag slappte det om an nagot motvilligt (Jag AR en controllfreak)
"Hur visste du hur mycket du skulle ge honom" fragade jag och fick det lakoniska svaret att det ocksa star pa flaskan ... och ja, det gor det ju.
"Sedan tog jag med honom in i TV rummet och vi satt dar tills han inte hostade och andades mycket battre ... precis som du brukar gora ... och nu har jag precis lagt honom."
Well ... jag visste ju inte riktigt vad jag skulle saga sa just da sa jag bara att det lat val bra. Sa har i "hindsight" tycker jag dock att det var MYCKET "Well done!"

Namnda 10 aring skulle dock inte ha klarat av att vara hemma sjalv en helg i manga ar ... han var var "fest prisse" som hangde med kompisar och blev meddragen i an det ena och det andra ... Att ta ansvar for lillebror var en helt annan sak.
 
Detta med att ta sig själv till skolan är intressant.
Både jag, pappa, farmor och så även mina barn om jag haft några är uppväxta på samma ställe.

Farmor gick med några äldre barn till skolan, detta var på 1920 talet.

Pappa vet jag faktiskt inte hur det såg ut för han.

Jag, första åren var det taxi då skolan ansågs ligga för långt bort och när det var slut så tog jag mig själv igenom villaområdet och sedan där bilvägen började mötte farmor mig några gånger innan jag själv fick börja ta mig hela vägen hem.

Hur det ser ut idag så visst att ta sig genom villaområdet själv är inga problem med fått vänta betydligt längre med att ta sig fram själv på bilvägen än vad jag gjorde, vägen är exakt samma men med mer och snabbare trafik.
 
Med tanke på att sonen som är 16 år numera bor tre timmar hemifrån och delar lägenhet med två andra grabbar i samma ålder så kanske jag är för lite orolig. ;) Men där han bor nu finns det även fritidsvärdar men nog kan de hitta på tok om de verkligen vill men några större fester finns det inte möjlighet till utan att det upptäcks.
Hemma själv över natten har han varit från 13 års åldern, i och för sig ofta med storasyrran och med släkt och vänner som har vetat om det och haft lite jour. Nu skulle han hellre följa med bort än vara kvar hemma om han stod inför valet, de gånger de har varit själva har det handlat om att de inte har fått följa med. :)

Ta sig till skolan har de gjort med först skolbuss, sen kollektivtrafik till den större staden. När sonen gick i femman följde jag eller storasyrran honom över riksvägen på morgonen på ett eller annat sätt. Det är tre filer där man var tvungen att passera. Från åk 6 fick han gå över själv.
Från det han fyllde femton så flyttade vi och då fick han ta moppen genom skogen till farbror och ta bussen därifrån.
 
Med tanke på att sonen som är 16 år numera bor tre timmar hemifrån och delar lägenhet med två andra grabbar i samma ålder så kanske jag är för lite orolig. ;) Men där han bor nu finns det även fritidsvärdar men nog kan de hitta på tok om de verkligen vill men några större fester finns det inte möjlighet till utan att det upptäcks.
Hemma själv över natten har han varit från 13 års åldern, i och för sig ofta med storasyrran och med släkt och vänner som har vetat om det och haft lite jour. Nu skulle han hellre följa med bort än vara kvar hemma om han stod inför valet, de gånger de har varit själva har det handlat om att de inte har fått följa med. :)

Ta sig till skolan har de gjort med först skolbuss, sen kollektivtrafik till den större staden. När sonen gick i femman följde jag eller storasyrran honom över riksvägen på morgonen på ett eller annat sätt. Det är tre filer där man var tvungen att passera. Från åk 6 fick han gå över själv.
Från det han fyllde femton så flyttade vi och då fick han ta moppen genom skogen till farbror och ta bussen därifrån.
Som en av fritidsledarna på naturbrukskola så håller jag med dig. Dom kommer säkert undan med småbus som att smyga runt på området nattetid men fylla upptäcks ganska fort. Däremot är det fascinerande hur många 16åringar som inte kan skura en toalett.
 
Som en av fritidsledarna på naturbrukskola så håller jag med dig. Dom kommer säkert undan med småbus som att smyga runt på området nattetid men fylla upptäcks ganska fort. Däremot är det fascinerande hur många 16åringar som inte kan skura en toalett.
Skura toalett är han bra på, det är värre med andra städkunskaper, eller kanske snarare viljan :cautious::D Här bor de dessutom i bostadsområde med "vanligt" folk runt omkring och hotet att om de får någon anmärkning får de inte ha egna vapen nästa år. När de väl få ha egna vapen så räcker det med en större anmärkning så blir de av med det privilegiet. Fritidsledarna konstatera att jakteleverna är de mest skötsamma för de har mest att förlora.
 
Skura toalett är han bra på, det är värre med andra städkunskaper, eller kanske snarare viljan :cautious::D Här bor de dessutom i bostadsområde med "vanligt" folk runt omkring och hotet att om de får någon anmärkning får de inte ha egna vapen nästa år. När de väl få ha egna vapen så räcker det med en större anmärkning så blir de av med det privilegiet. Fritidsledarna konstatera att jakteleverna är de mest skötsamma för de har mest att förlora.
Jepp, min son var också jaktelev. Kändes bra eftersom jag vet hur det kan bli på internat. Har själv bott på 4 stycken....
 
Som en av fritidsledarna på naturbrukskola så håller jag med dig. Dom kommer säkert undan med småbus som att smyga runt på området nattetid men fylla upptäcks ganska fort. Däremot är det fascinerande hur många 16åringar som inte kan skura en toalett.
Och som fd elev på naturbruk, som själv inte drack, så säger jag att det då var galet mycket fylla. Fast ledningen sa att man hade koll.
 
Och som fd elev på naturbruk, som själv inte drack, så säger jag att det då var galet mycket fylla. Fast ledningen sa att man hade koll.
Kommer ihåg att stallet jag jobbade i hade två praktikanter från typ Ingelstad. Frågade de lite vad de lärde sig i skolan osv. Deras svar var väl typ ”Dricka alkohol!” 💁‍♀️
 
Kommer ihåg att stallet jag jobbade i hade två praktikanter från typ Ingelstad. Frågade de lite vad de lärde sig i skolan osv. Deras svar var väl typ ”Dricka alkohol!” 💁‍♀️
Vi pratade lustigt nog om ett närliggande ämne i familjen häromdagen. En vän till familjen arbetade i många år som biologilärare (ej i Sverige) och hade nästan uteslutande elever från kulturer där man inte dricker alkohol, men som växte upp i ett land med en stark as alkoholkultur. Hen brukade undervisa om alkoholens effekt och hur det är skillnad på öl, vin och sprit för att de inte skulle vara helt oförberreda om/när de konfronteras med alkoholen och kunna förstå att man inte kan dricka tex ett helt glas whisky på samma sätt som man dricker en öl.
 
Och som fd elev på naturbruk, som själv inte drack, så säger jag att det då var galet mycket fylla. Fast ledningen sa att man hade koll.
Vi är närvarande i allra högsta grad. Även nattetid. Just för att det festades så förr. Självklart kan vi inte styra om någon ställer till med kalas utanför skolans område men föräldrar får ett samtal om en elev påträffas onykter. Jag hittade en onykter ickeelev på parkeringen andra veckan. Min alkoholdetektor funkar suveränt till kidsens nackdel.
 
Och som fd elev på naturbruk, som själv inte drack, så säger jag att det då var galet mycket fylla. Fast ledningen sa att man hade koll.
Jag har själv gått naturbruk och valde att bo utanför skolan bland annat pga festandet. Men det är betydligt mer uppstyrt idag och väldigt små möjligheter att smyga. Men ja självklart finns det risk att de dricker, men det hade det även funnits om han hade bott kvar hemma.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 587
Senast: ako
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 413
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp