Vid vilken ålder/storlek kastrera hankatt?

JohannaB

Trådstartare
När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder?
Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket längre än så och är väl inte könsmogna vid den åldern?

Har ni några erfarenheter, tips och råd?

Våran lilla kille är ju bara tre månader men han är LITEN och det känns väldigt tidigt att tänka sig kastrering redan vid fyra månaders ålder men å andra sidan rekommenderas tidig kastrering för att minska allergener (vi är allergiska i familjen men tål denna sibiriska kattunge bra men såklart vill vi optimera förutsättningarna för att det ska fungera bra för all framtid så är det bättre med tidig kastrering får jag väl ta mig i kragen och ordna det)

Såklart ska jag ringa veterinär och rådgöra men tänkte vänta med det tills han närmar sig åtminstone de där fyra månadernas ålder…
 
Den rekommendation som gått ut från Veterinärförbundets normgrupp är att kastrering kan ske från 4 månaders ålder. Internationellt sett är det vanligt att man kastrerar från 3 månaders ålder.

Mina kattungar kastreras vid 4 månaders ålder innan de flyttar till sina nya hem, jag har kastrerat tidigare än så förr också. Gjorde ordentlig research innan jag började och min uppfattning (och erfarenhet) är att fördelarna överväger alla eventuella nackdelar.
 
Vår veterinär kastrerar inte varken han eller hon katter för ens det väger minst 2 kg. Hon katten kastrerades vid 8 månader för då uppnådde hon vikten av två kilo. Han katten tog jag när han har 6 månader.
 
Nicke kastrerades vid 5 månader, vägde över 2 kg som verkade vara kritiska gränsen på just den kliniken. Övriga jag ringde ville inte före 6 månader.

Sune innan jag fick hämta hem honom så vid 12-13 veckor. Uppfödare jobbar på veterinärklinik.

Lucifer vid 14 veckor. (Samma uppfödare som Sune och hon föreslog så tidig kastrering redan då, 2008)

Jag uppskattar att de blivit kastrerade tidigt då jag inte velat riskera könsmognad och vad det innebär. Är ju enklare med hanar. En hona kanske jag väntat till 6 månader.
 
När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder?
Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket längre än så och är väl inte könsmogna vid den åldern?

Har ni några erfarenheter, tips och råd?

Våran lilla kille är ju bara tre månader men han är LITEN och det känns väldigt tidigt att tänka sig kastrering redan vid fyra månaders ålder men å andra sidan rekommenderas tidig kastrering för att minska allergener (vi är allergiska i familjen men tål denna sibiriska kattunge bra men såklart vill vi optimera förutsättningarna för att det ska fungera bra för all framtid så är det bättre med tidig kastrering får jag väl ta mig i kragen och ordna det)

Såklart ska jag ringa veterinär och rådgöra men tänkte vänta med det tills han närmar sig åtminstone de där fyra månadernas ålder…

Att de ska ha vuxit färdigt och blivit könsmogna är gamla myter. Man kastrerar ju för att undvika dräktighet och det görs ju bäst innan katten blivit könsmogen.
 
Katten på min profilbild kastrerade innan leverans. Han var max 15 veckor vid kastreringen eftersom vi fick hem honom vid 16 veckors ålder. I Tyskland, kan vara annorlunda i Sverige.
 
Katten på min profilbild kastrerade innan leverans. Han var max 15 veckor vid kastreringen eftersom vi fick hem honom vid 16 veckors ålder. I Tyskland, kan vara annorlunda i Sverige.

Man kan kastrera tidigt här med, men vi ligger lite efter när det gäller tidig kastrering. Det är inte alla veterinärer som gör det.
 
Haha, mina kattungar har vägt 2 kg vid 12 v 😅

Mina med. :D Hankattungarna som inte är lämpliga för avel har jag kastrerat vid 14 veckor och levererat vid 16. De har varit helt opåverkade efter ingreppet så fort de är hemma och vakna igen.

Sigrid fick vänta tills hon var 5 månader, för att hinna ikapp lite efter sin tuffa start och vara lite tryggare i hanteringen innan vi hade ett sår att se efter.
 
Nu har ju jag hona men min klinik ville inte göra det innan 6 mån. Nu löpte hon första gången vid 5 mån och var tämligen jobbig. När jag ringde för att boka kastreringen tyckte de att eftersom hon löpte så tog de henne direkt vilket jag var väldigt glad över, hon var en total pina :D
 
Men ni som har katter som vägt 2 kg vid 12 veckors ålder, hur stora har de blivit som vuxna? 😳
@MissFideli @Sassy

Min är ju en sibirisk som ska bli rätt stor sägs det men han väger (13 veckor) typ 1,2-1,3 kg…. Är han liten?
Jag har fruktansvärt svårt bedöma hull på honom, han är liksom en hårboll med ryggrad, benen verkar ledlösa och kan läggas åt alla håll 😅 och när han ätit får han en liten jättegullig kalaskula ❤️ men det finns ju inte muskler eller underhudsfett som på en häst eller hund 🤔

Kanske skulle ringa veterinären och få komma på en hullbedömning?
Eller gör de sånt hos djuraffärer tro? Fast svårt veta hur mycket koll de har
 
Men ni som har katter som vägt 2 kg vid 12 veckors ålder, hur stora har de blivit som vuxna? 😳
@MissFideli @Sassy

Min är ju en sibirisk som ska bli rätt stor sägs det men han väger (13 veckor) typ 1,2-1,3 kg…. Är han liten?
Jag har fruktansvärt svårt bedöma hull på honom, han är liksom en hårboll med ryggrad, benen verkar ledlösa och kan läggas åt alla håll 😅 och när han ätit får han en liten jättegullig kalaskula ❤️ men det finns ju inte muskler eller underhudsfett som på en häst eller hund 🤔

Kanske skulle ringa veterinären och få komma på en hullbedömning?
Eller gör de sånt hos djuraffärer tro? Fast svårt veta hur mycket koll de har
Min Märta vägde mindre vid den åldern, 4 veckor senare var hon över 2 kg :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 539
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 617
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp