Vida hoppsadlar

Kalinka

Trådstartare
Hur är det, finns det såna? Oftast så skrivs det om dressyr tycker jag mig komma på nu när jag tänker efter.
Vet ni några breda hoppsadlar? 100 grader + ska den vara ung.
Vet ju att HdR kan ta hem sina i den stl, samt wintec/bates. Men det måste väl finnas fler märken som har vida modeller??
 
Nu har jag inte vart inne på deras hemsida idag så jag kanske inte kommer ihåg till 100%... :angel:
Men har de verkligen någon som är bred? Zaldin är ju inte över 100 grader. (jag har iof fått för mig att jag läst någonstans att man kan beställa bredare fast som "specialbeställning", fast jag kanske inbillar mig?!)
Knigts är de så vida? Någon?
Jean Luc (källqvist??) är ju inte vida ens i den vidaste har jag för mig...
Morris & Nolan har jag ingen aning om?? Någon som vet?
 
Dominus har ganska breda sadlar, tyvärr vet jag inte hur breda. Min foderhäst som är bred som finlandsfärjan har en Dominus som passar perfekt!
 
Jag har en Dominus hopp som är rejält vid, strax under 100 grader tror jag den är. De går att få vidare oxå om man behöver det.
 
Ja, och så skall vi inte glömma Balance som också gör hoppsadlar! Att de är breda, det kan jag garantera.
/P
 
Har en Prestige Golden Star bomvidd 37, den är väldigt bred tycker jag. Fyra fingrar hela vägen! Passar bra på halvblod som har hög manke med även är breda! Vita hästen på bilden nedan har en sån. Men har du ett stort kallblod eller nåt så kanske det inte går... det vet jag inte...
 
Vilken storlek har du på din dominus? Vilka storlekar har de? Alla märken har ju sitt "storlekssystem" så det är inte så lätt att hänga med :smirk:

Tyvärr så är nog prestigen lite för svängd i bossorna tror jag. Men jag ska ta och testa en :confused:
 
Dominusen har M (medium), W (vid) XW (extra vid) och min är just extra vid. Tror jag läste att den var ca 98 grader. Man kan köpa dem med haflingerbomm oxå, som är vidare.

Amerigo (Dominus dyrare "broder") har ett annat system med 0.5+, 1+, 1.5 + osv. Min häst har 2+.

2+ i Amerigo motsvarar alltså XW i Dominus och ca 37 på Prestige (har en sån oxå, fast till en annan häst. De bommarna är som du säger betydligt mer svängda).
 
Hur breda finns Amerigon? Är den som störst när det är en 2+?

Vet du om dominus/amerigo kan byggas om eller om de finns i en rakare form? :confused:

Jag tror jag håller på att få spel snart på alla sadlar :crazy:

Din häst som har dessa sadlar, vad är det för häst?
 
Hittatde lite bomvidder på nätet, mätta på ren avskalad bom:
Labelle wide 85°
x-wide 97°

För det är väl Labelle som gör dominus/amerigo?? :confused:

Är x-wide 97 grader, så kan väl inte haflingerbommen var såååå mycket bredare?Ifs då skiljer det ju 12 grader på wid och x-vid, och skiljer det så mycket till haflingerbommen kan det vara värt en fundering...
Någon som vet?? :confused:
 
Äger ju inte ngn Dominus med haflingerbomm, har bara provridit en, så jag kan inte svara exakt för hur vid den är. Ring dem på Ridin! :idea:
 
Nä, de finns i större strl oxå. Har dessa sadlar till hästen på min anv.bild, ett hbl med 50 % fbl men hon ser ut som ett russ över ryggen. Helt rund och platt och ingen manke. Sen har jag dem på Knabstruperkorsningen oxå.

Vet inte hur det är med rakryggade hästar, mina har ju liten svank båda två. Men som dagt, ring och hör med dem!

häst 1

häst 2
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 324
Senast: Squie
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 679
Senast: Takire
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp