Bukefalos 28 år!

Vidareutveckla ignorerafunktionen

Ninnurur

Trådstartare
Det är en väldigt bra funktion, men inlägg som citerar ignorerade inlägg syns och blir väldigt irriterande i läsflödet. Borde inte även dessa döljas? Jag ignorerar ju för att jag inte vill se något öht från användaren.
 
Håller med om att det kan vara irriterande, men ... jag vill kunna se trådar som de ignorerade startat, speciellt om det är en fortsättningstråd, annars hittar jag ju inte den tråden alls.
 
Jag håller med och (nu blir det väl folkstorm...) önskar dessutom en funktion som gör att det går att dölja sina inlägg för blockerade användare. Eller åtminstone göra så att de inte kan citera eller tagga en. Har jag satt någon på ignore så vill jag ha noll interaktion med personen, verkligen noll.

Lite på samma tema så önskar jag att man kunde stänga av reaktioner på sina inlägg. Fler än en gång har jag sett smileys användas på otrevliga sätt, både mot andra användare och mig själv, och pga det slipper jag hellre hela systemet än att riskera sådana gliringar. Det känns rimligare för mig att man själv får välja bort funktionen än att belasta moderatorer och admin med rapporter varje gång någon använder den på ett dåligt eller tvetydigt sätt.
 
Det blir ju ett extremt märkligt forum om man ska kunna trolla bort folk helt eller inte deltar på samma premisser som alla andra.

Inte mer märkligt än någon annan sida med sociala funktioner. Tvärtom så tycker jag att det är märkligt att forumet är så begränsat i det här området. Att överhuvudtaget delta på samma premisser är en illusion, för vi är alla olika i erfarenheter och förutsättningar.

Reglerna må vara lika för alla men jag tycker också att det räcker så. Man ska kunna justera sin internetupplevelse, och där ingår ibland att trolla bort människor man inte orkar med. Jag ser inte hur forumet ska kunna överleva på sikt om användare - oavsett ålder på kontot - skräms bort av hur diskussionsklimatet kan vara. Det är en av riskerna med undermåliga blockfunktioner.
 
Jag tycker faktiskt inte man kan jämföra typ facebook med Buke. Det är helt olika typer forum. En blockfunktion är rimlig på fb men på ett diskussionsforum ser jag det inte alls om något som ska finnas. Det är i mina ögon helt okej att man själv bestämmer att man inte vill se eller bli kontaktad av andra här men det ska absolut inte vara upp till den enskilda användaren att begränsa andras användande av diskussionsforumet. Jag har ett antal personer på min ignoreralista, folk jag inte står ut med, men det är mitt val att inte interagera med dem och jag kan inte se att jag har någon som helst rätt att begränsa deras användande av forumet.
 
Jag tycker också att det är tillräckligt med ignorerafunktionen. Den filtrerar ju den öppna forumdelen och det ligger på mig om jag vill öppna inlägg från en ignorerad användare eller inte. Sedan kan jag själv reglera/blockera hårdare än så när det handlar om PM.
 
OT men vad är det som gör att ni ignorerar vissa användare? Jag har ignorerat vissa inlägg (om djurmisshandel) men om jag irriterar mig på någon så skrollar jag bara. Förstår inte riktigt vad det handlar om?
Det här känns för mig som om det riskerar att ta över tråden men kan tänka mig att svara om du startar en tråd om ämnet.
 
Jag ignorerar utifrån mig själv. Om jag inte kan låta bli att svara en person trots att jag vet att jag borde låta bli (exempelvis för att jag egentligen vet att det inte leder någonstans eller för att jag uppmuntrar diskussionen åt fel håll) brukar jag använda funktionen.
 
Jag tycker faktiskt inte man kan jämföra typ facebook med Buke. Det är helt olika typer forum. En blockfunktion är rimlig på fb men på ett diskussionsforum ser jag det inte alls om något som ska finnas. Det är i mina ögon helt okej att man själv bestämmer att man inte vill se eller bli kontaktad av andra här men det ska absolut inte vara upp till den enskilda användaren att begränsa andras användande av diskussionsforumet. Jag har ett antal personer på min ignoreralista, folk jag inte står ut med, men det är mitt val att inte interagera med dem och jag kan inte se att jag har någon som helst rätt att begränsa deras användande av forumet.
Känner samma. Skulle någon kunna bestämma vilka trådar andra kan se eller inte genom att blockera.
 
Jag ignorerar i mitt huvud.
Så jag har aldrig ignorerat någon på Bukefalos med teknikens hjälp.
Jag ser ingen mening med det.

Att blockera andra från att läsa det som jag skriver är ju inte heller aktuellt på ett öppet forum.
Som icke inloggad ser man ju vad som skrivs ändå.
 
Inte mer märkligt än någon annan sida med sociala funktioner. Tvärtom så tycker jag att det är märkligt att forumet är så begränsat i det här området. Att överhuvudtaget delta på samma premisser är en illusion, för vi är alla olika i erfarenheter och förutsättningar.

Reglerna må vara lika för alla men jag tycker också att det räcker så. Man ska kunna justera sin internetupplevelse, och där ingår ibland att trolla bort människor man inte orkar med. Jag ser inte hur forumet ska kunna överleva på sikt om användare - oavsett ålder på kontot - skräms bort av hur diskussionsklimatet kan vara. Det är en av riskerna med undermåliga blockfunktioner.
Hela poängen med forumet är ju att diskussioner förs på en publik arena och är öppna för alla att ta del av respektive interagera i. Så länge man följer forumets regler då. Men dem är det Gunnar som sätter och tillämpar (eller moderatorer på hans uppdrag), inte blandade deltagare mot andra.

Att man begränsar sig själv genom att ignorera andra är inte konstigare än att man väljer vilka böcker man vill läsa av alla de som finns på biblioteket.
Men om man begränsar vilka böcker som andra ska kunna läsa är vi inne på något helt annat. Antingen genom att styra vem som får låna vilka böcker, eller genom att styra vilka böcker som köps in och ställs upp på hyllorna.

Skulle en deltagare utestänga andra från att se sina egna inlägg (och kanske de som gör citat av hen?) så är det ju inte något personligt mellan dem, utan hela möjligheten att följa en diskussion som påverkas, vilket riskerar att göra det meningslöst att öht läsa vissa trådar för att man missar sammanhang etc.
Att delta genom att svara på andras inlägg kommer dessutom att fungera dåligt, det kommer för övriga deltagare bli som att prata med någon som inte har läst tråden innan de skriver svar. Då måste man ju få veta att där finns inlägg en inte kan se för att veta de ärliga förutsättningarna en skriver utifrån. Och andra måste veta att den har skrivit utan att kunna ha hela bilden av vad som sagts.
Mao oundvikligt att det ska vara en offentlig uppgift att någon blivit läs-ignorerad om förutsättningarna för diskussionerna ska vara öppna. Om det anses vara ett problem hur reaktionerna används (vilket jag har lite svårt att förstå, men har kanske inte sett just de fallen som det syftas på?) så förstår jag inte hur man kan se möjligheten att deltagare ska kunna ge varandra läsförbud som önskvärd?

Jag fattar inte alls resonemanget att "man ska kunna justera sin internetupplevelse". Buke finns väl inte till för att leverera upplevelser? Jag trodde det som levererades var en öppen, demokratisk arena.

Det är en sak att sätta regler som är offentliggjorda så var och en kan veta vad som gäller och ta eget ansvar för hur en agerar i relation till dem, med vetskap om vilka sanktionsmöjligheterna är. Något helt annat om random deltagare ska kunna utestänga och göra det efter kriterier som en inte har en aning om vilka de är.

Jag hoppas verkligen inte att Bukes grundkonstruktion ska förvandlas från öppen arena-modellen till slutna rum för inbjudna-modellen. Enligt min mening är det så principiella skillnader att det skulle bli en helt väsensskild produkt.
Även om konsekvenserna av det kanske inte skulle märkas i det praktiska direkt. Däremot tror jag skadan av det kulle vara irreversibel när det väl blir tydligt.

Däremot har jag förståelse för @Ninnurur s önskemål som baserar sig i att det egna ignorerandet blir ineffektivt på grund av citeringarna.
 
Jag fattar inte alls resonemanget att "man ska kunna justera sin internetupplevelse". Buke finns väl inte till för att leverera upplevelser? Jag trodde det som levererades var en öppen, demokratisk arena.
Men det kan man ju.
Man kan välja att deltaga på ett öppet forum eller låta bli.
Valfriheten är faktiskt total.

Jag har valt bort Tik Tok av ideologiska orsaker.
Och så kan man faktiskt göra.
 
Men det kan man ju.
Man kan välja att deltaga på ett öppet forum eller låta bli.
Valfriheten är faktiskt total.

Jag har valt bort Tik Tok av ideologiska orsaker.
Och så kan man faktiskt göra.
Undrar om du missade kontexten i det jag citerade? Poängen där var ju att det var funktioner utöver dessa enkla typer av egna val om sitt eget beteende du nämner, som ansågs vara en närmast given självklarhet att de borde finnas inom tjänsterna som levereras.

Alltså att det är själva arenans fungerande som justeringsmöjligheterna ska utsträckas till, inte bara ens egna konsumtionsmönster. Det är det jag betraktar det som att man skulle göra om man använde en funktion för att blocka andras läsmöjligheter.
 
Undrar om du missade kontexten i det jag citerade? Poängen där var ju att det var funktioner utöver dessa enkla typer av egna val om sitt eget beteende du nämner, som ansågs vara en närmast given självklarhet att de borde finnas inom tjänsterna som levereras.

Alltså att det är själva arenans fungerande som justeringsmöjligheterna ska utsträckas till, inte bara ens egna konsumtionsmönster. Det är det jag betraktar det som att man skulle göra om man använde en funktion för att blocka andras läsmöjligheter.
Det är olika saker och måste hållas isär.
Är det kontrollera sin internetupplevelse som man vill göra så kan man välja sina arenor.
Du kanske menade kontrollera sin forumupplevelse?

Det är i sådana fall en annan sak och det är då ägarens rätt att sätta reglerna.
Vill ägaren att det skall vara en öppen arena så är de så som det kommer att vara.
 
Det är en väldigt bra funktion, men inlägg som citerar ignorerade inlägg syns och blir väldigt irriterande i läsflödet. Borde inte även dessa döljas? Jag ignorerar ju för att jag inte vill se något öht från användaren.
Jag ignorerar folk för att påminna mig om att de är hopplösa att diskutera med så jag vet vad jag ger mig in i, jag vill kunna se inläggen för att se ett sammanhang. Det blir konstigt annars.

Inte mig emot att lägga in en funktion som gör att det inte går att se spår av de som ignoreras, men det är inget jag själv har behov av men inte på bekostnad av nuvarande ignorera funktion.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag håller med och (nu blir det väl folkstorm...) önskar dessutom en funktion som gör att det går att dölja sina inlägg för blockerade användare. Eller åtminstone göra så att de inte kan citera eller tagga en. Har jag satt någon på ignore så vill jag ha noll interaktion med personen, verkligen noll.

Lite på samma tema så önskar jag att man kunde stänga av reaktioner på sina inlägg. Fler än en gång har jag sett smileys användas på otrevliga sätt, både mot andra användare och mig själv, och pga det slipper jag hellre hela systemet än att riskera sådana gliringar. Det känns rimligare för mig att man själv får välja bort funktionen än att belasta moderatorer och admin med rapporter varje gång någon använder den på ett dåligt eller tvetydigt sätt.
Då behöver man göra forumet privat och att det inte syns som inte inloggad.

Sen tror jag det blir för konstigt om man kan delta i en diskussion där man inte vet om man ser allt. En diskussion handlar för mig om att kunna följa en kedja av inlägg och folks tankar, försvinner vissas tankar haltar det ordentligt och bäddar för missförstånd och onödiga upprepningar.
 

Liknande trådar

Bukefalos Det här kanske är ett tecken på att jag skriver för mycket överallt på buke, meeen... Förut om man loggade in på buke och hade massor...
2
Svar
39
· Visningar
2 232
Senast: Daff
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 869
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 485
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp