Vidga bommen på nyare Stübben

DarkInNight

Trådstartare
Någon som gjort det ? Hur blev det ?
Finns en ÅF i Sverige som ska kunna göra det, tyvärr finns de på andra sidan Sverige så jag kan inte bara dra dit heller.

Jag har haft en Stübben med 33,5 vidd som passade i bomvidden på min häst men den var för svängd och såldes.
Nu har jag en annan rakare som är 32 men den är för trång.

Så jag funderar på om det är värt att skicka iväg på vidgning...? 🤔😊
 
Att tänka på är att det som vidgas bara är järnet i framvalvet och det som händer med resten är att den blir mer svängd i bomprofilen ju vidare den blir.

Är det samma modell som du hade tidigare är risken att den kan bli för svängd. Är det en annan, rakare modell så kan det vara värt att prova.

Har inte vidgat Stubben men ett gäng andra märken och då skickat sadlar med schenker/posten kors och tvärs genom Sverige för bomändringar utifrån mankmall, och det har funkat fint.
 

Liknande trådar

Utrustning Som ni ser av rubriken så undrar jag alltså om det är någon här som skickat sin sadel till fabriken för att få bommen vidgad. Eller...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: oki
·
E
  • Låst
Utrustning När det gäller engelska sadlar finns det ju ingen måttstock som visar hur vid en bom 33 ska vara i grader. T.ex en Stübben i bom 32 och...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Maran
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 474
Senast: caballus
·
T
Utrustning Nu har jag gett upp tanken på att göra om min underbara Isabell sadel. Ska sälja den, letar därför efter något annat och jag måste...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp