Viftvänligt dressyrspö

MiniLi

Trådstartare
Jag vill köpa en ny dressyrpisk. Den ska vara lite mjuk och böjlig så att det liksom går att vifta med den när man rider. Vill ha "snöre" i avslutet, inte någon platt flärp. Får gärna vara åt det längre hållet. Tips?

Rider ibland med körpisk som en liten speciallösning när min unghäst blir spänd och behöver uppmuntran om att röra sig framåt utan att man nuddar henne med pisken. Skulle vara skönt att byta till en något kortare variant, det är lite osmidigt med körpisken även om den är väldigt viftvänlig :D
 
Har du kollat hos piskmakaren? Jag köpte ett dressyrspö därifrån för många år sedan för att använda som körpisk då jag är så klen i armar/händer att jag behövde något lättare/kortare än en vanlig körpisk. Fantastisk balans på de spöna och iallafall då tillverkade de även på beställning :)
 
Har du kollat hos piskmakaren? Jag köpte ett dressyrspö därifrån för många år sedan för att använda som körpisk då jag är så klen i armar/händer att jag behövde något lättare/kortare än en vanlig körpisk. Fantastisk balans på de spöna och iallafall då tillverkade de även på beställning :)
Tror jag varit inne på hemsidan och kikat en snabbis, men ska kolla mer noga! Tack :)
 
Jag vill köpa en ny dressyrpisk. Den ska vara lite mjuk och böjlig så att det liksom går att vifta med den när man rider. Vill ha "snöre" i avslutet, inte någon platt flärp. Får gärna vara åt det längre hållet. Tips?

Rider ibland med körpisk som en liten speciallösning när min unghäst blir spänd och behöver uppmuntran om att röra sig framåt utan att man nuddar henne med pisken. Skulle vara skönt att byta till en något kortare variant, det är lite osmidigt med körpisken även om den är väldigt viftvänlig :D
Har ett equline dressyrspö som jag tkr är viftvänligt o annars har bra snärt ^^
 
Någon särskild modell du kan rekommendera? :)
Jag har ett äldre Fleck Feldmann Balansspö. Jag tycker det är lätt jämfört med vanliga billiga spön, och lite styvare men ändå inte som en stel pinne. De nya är gjort i carbon-material och är förmodligen ännu lättare än mitt är.
 
Jag har ett äldre Fleck Feldmann Balansspö. Jag tycker det är lätt jämfört med vanliga billiga spön, och lite styvare men ändå inte som en stel pinne. De nya är gjort i carbon-material och är förmodligen ännu lättare än mitt är.
Blir det bra vift även med sånt lätt och lite styvare material? Man brukar ju inte använda dressyrspön såhär, så svårt att veta när man inte kan klämma på dem i affär..
Det behöver bli lite samma effekt som om någon gått bakom och viftat med en pisk.

Har även övervägt att knyta fast ett balsnöre i mitt befintliga dressyrspö. Mindre elegant lösning :laugh:
 
Blir det bra vift även med sånt lätt och lite styvare material? Man brukar ju inte använda dressyrspön såhär, så svårt att veta när man inte kan klämma på dem i affär..
Det behöver bli lite samma effekt som om någon gått bakom och viftat med en pisk.

Har även övervägt att knyta fast ett balsnöre i mitt befintliga dressyrspö. Mindre elegant lösning :laugh:

Det går att få till ett riktigt bra vinddragsljud (sådär så det susar) i min i alla fall, ryttaren på unghästen använde sig av det nu i höstas han svarade bättre på det än på skänkeln, och trots att det är typ 20 år gammalt så är snärten fortfarande hel.
 
Jag vill köpa en ny dressyrpisk. Den ska vara lite mjuk och böjlig så att det liksom går att vifta med den när man rider. Vill ha "snöre" i avslutet, inte någon platt flärp. Får gärna vara åt det längre hållet. Tips?

Rider ibland med körpisk som en liten speciallösning när min unghäst blir spänd och behöver uppmuntran om att röra sig framåt utan att man nuddar henne med pisken. Skulle vara skönt att byta till en något kortare variant, det är lite osmidigt med körpisken även om den är väldigt viftvänlig :D
När du säger körspö menar du då vanlig körning? Om så har du kollat på travspön? De är ju långa, flexibla och har förhållandevis lång snärt 🙃
 
När du säger körspö menar du då vanlig körning? Om så har du kollat på travspön? De är ju långa, flexibla och har förhållandevis lång snärt 🙃
Ja alltså ett ”halvlångt” spö som man brukar ha vid körning och tömkörning. Jag har två varianter från hööks som är lite olika långa. Vill gärna korta ner till en lite mer behändig längd men behålla samma funktion 😊
Kan tex inte byta spöhand nu utan att sakta av, lite otymligt😆

Här ser man nuvarande pisk om man kollar noga:
(Ignorera hästens djupdykning🙈)

B17E8E38-25A9-422C-BB45-7A960D46D5CF.jpeg


Har inte kollat travspö, är de annorlunda än andra körpiskar?
 
Ja alltså ett ”halvlångt” spö som man brukar ha vid körning och tömkörning. Jag har två varianter från hööks som är lite olika långa. Vill gärna korta ner till en lite mer behändig längd men behålla samma funktion 😊
Kan tex inte byta spöhand nu utan att sakta av, lite otymligt😆

Här ser man nuvarande pisk om man kollar noga:
(Ignorera hästens djupdykning🙈)

Visa bifogad fil 69705

Har inte kollat travspö, är de annorlunda än andra körpiskar?
Ja det där är ju ett körspö 😁 Körspön för trav ser ut som ett dressyrspö med längre snärt. Tror även att de är längre än dressyrpisken men är inte 100 gällande den biten 🙃
 
Ja det där är ju ett körspö 😁 Körspön för trav ser ut som ett dressyrspö med längre snärt. Tror även att de är längre än dressyrpisken men är inte 100 gällande den biten 🙃
Kollade travshoppen i en grannstad, ser it som att en travpisk i rätt längd är precis vad jag är ute efter. Får åka dit och provvifta lite för att se hur de känns😁
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick diagnosen inflammation mellan fyra halskotor efter att vi åkt fram och tillbaka till veterinären i 5 månader. Det yttrade...
Svar
7
· Visningar
1 022
Senast: sannapanna
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: videnlis
·
Dressyr Vet inte riktigt om denna skulle ligga under Dressyr eller Ridning, ber om ursäkt om det blev fel nu! Jag har någon gång för lääänge...
Svar
9
· Visningar
6 257
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp