Bukefalos 28 år!

Viker mig i handlederna...

bubbel

Trådstartare
Är det någon som har något tips på hur man kan undvika att vika sig i handlederna (alltså att man tar tygeltag genom att vika handleden)? Och ännu bättre - är det någon som vet var problemet kommer ifrån? Spontant känner jag kanske att det är spända axlar som är boven, men vad tror ni?
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Ja jag tror det är axlarna som är spända och låsta så du inte får rörlighet i armarna utan tar det i handleden. Jag vet att jag gjorde så för länge sen och försöker minnas hur jag slutade:confused:

Jag tror jag bara fick koncentrera mej på att vara friare i axelleden liksom så att armarna kunde röra sej "på egen hand" utan att axlar och överliv följde med.:confused:

Känn genom att "rulla" axlarna innan du rider, eller när du skrittar fram.
Jag undrar om det inte var så att jag också hade armbågarna långt ut i periferin och inte intill kroppen, och att därifrån blev det så att jag vek handlederna också.:confused:

Är inte helt klar över det här men det är som jag minns nu när jag försöker, kommer jag på något mer efter att ha sovit :angel: så skriver jag det.
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Min tränare brukar säga till mig; "gelé i axlarna", för att armarna ska bli fria.
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Väderkvarnar kör min ridlärare varje gång när vi skrittar fram.

Ett annat tips är att ha spöt vågrätt mellan tummarna, då kan du inte vika ner dem i fel position :banana:
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Jag gör det pga klena handleder, när jag inte orkar ha dem raka så böjer jag dem för att det blir skönare.
Efter tjat så har jag nästan slutat.
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Hej!

Jag har själv haft det problemet och fått lära mig att det sitter i armbågarna! När man viker handlederna så beror det ofta på att man håller ut med armbågarna. Armbågarna skall hållas tätt intill dina sidor och inte sticka rakt ut! Sätt dig på en stol och låtsas att du håller ett par tyglar... Håll ut ambågarna och du ser att dina händer automatiskt viker sig. När du därimot trycker in armbågarna så kommer händerna ganska aoutomatiskt att rätta till sig!!!!


// carro! :)
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Tack allihop för intressanta svar! Det känns ju definitivt som att det är i axlarna/armbågarna det sitter... ska tänka på det när jag rider nästa gång och se om det blir någon förbättring :idea:
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Har samma problem med vänster hand, och beror antagligen på att
jag mkt lätt sitter och spänner vänster axel. Fick ett tips som jag
dock inte hr povat att liksom sätta en tejpbit elr ett plåster på
"ovansidan" av handleden när man har den rätta "positionen" med hand och handled. Man kan väl säga att man sätter plåster/tejpbit
nästan från tummen och sätter fast den där jag "förklarade" tidigare.

Ngt luddig förklaring men det är svårt att beskriva det utan att visa :crazy:
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Hmm.. jo, jag tror jag förstår. Kanske kan vara värt att prova :) Men risken är ju bara att man lär sig att sitta och stirra ner på manken istället ;)
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Meningen med tejpbiten/plåstret är att man ska känna när man
börjar vika sig i handlederna. Då slipper man sitta och kolla ner i manken ;):D
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Jag skulle säga att det oftast beror på att ryttaren har för dålig kontakt med hästen och saknar sug till handen. Var stilla med handen och håll om mjuk med båda skänklarna så att hästen går fram till bettet så brukar problemet bli bättre. Om det bara en den ena handen (eller t.ex. innerhanden i bägge varven) beror det ofta på att hästen inte är igenom i sidorna.
Självklart måste man också slappna av i axlarna och lära sig det korrekta rörelsemönstret för ett tygeltag. Öva på att ta korrekta tygeltag i skritt eller stillastående (ev. på lång tygel om du inte vill störa hästen, det kan ju bli lite klumpigt till en början, men sedan är ju hästens respons på tygeltaget ett bra kvitto på om du gjorde rätt eller ej). Tygeltagen skall antingen bestå av kramningar med fingrarna (som att krama ur en våt svamp), eller rörelser i armbågen (bakåt endast för att behålla kontakten, eller uppåt som i uppresande eller understödjande). I det ledande tygeltaget är normalt sett handled och armbåge oförändrade medan axelleden roterar utåt (ibland kan vinkeln i armbågen ändras något beroende på vilken verkan man ville uppnå). Men utan sökning kan man göra hur korrekta tygeltag man vill, de kommer ändå inte ha effekt.

Lycka till
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Tack så mycket för ett bra svar! Det kan mycket möjligt även ha med något sådant att göra. Jag har problem med att jag är för orolig i handen, håller på att träna mig att hålla den stilla.. men det är svårt :angel:
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Jag har haft mycket problem med att jag viker handlederna vid förhållningar. Fick tips från en tränare att tänka förhållning genom att dra ihop skulderbladen, på så sätt slappnar jag lättare av i axlarna eftersom jag inte använder dessa musklerna (i tanken men också mindre i praktiken) och kan behålla handlederna raka genom hela förhållningen. Jag tycker att hela min överkropp behåller en mer central position över hästen då tygeltagen blir lika i kraft på båda sidorna och jag inte spänner den ena axeln mer än den andra.
 
Sv: Viker mig i handlederna...

Jag skulle säga att det oftast beror på att ryttaren har för dålig kontakt med hästen och saknar sug till handen. Var stilla med handen och håll om mjuk med båda skänklarna så att hästen går fram till bettet så brukar problemet bli bättre. Om det bara en den ena handen (eller t.ex. innerhanden i bägge varven) beror det ofta på att hästen inte är igenom i sidorna.


Det där förstår jag inte alls hur du menar.
Varför skulle en dålig kontakt med hästen göra så att man viker handlederna istället för att ta korrekta tygeltag?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
1 908
Senast: Scata
·
F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 759
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp