Viker mig inåt

Rosenblad

Trådstartare
Jag har kommit på det att jag viker mig inåt i sadeln när jag rider på en volt, framför allt i galopp. Har ni några tips på hur man kan få bort det?
 
Var stark!

Jag gör samma sak men brukar försöka tänka på det, räta upp mig och så vara stark i ryggen. Och tänka på att sitta rakt över hästen.

Gör så även i skritt :o
 
Släpp tygeln på yttersidan, alltså håll båda tyglarna med innerhanden, och sträck den yttre armen ner mot backen. tänk hela tiden på hur du sitter, kolla i spegel om du har det.
 
Välkommen i klubben. :smirk: Jag försöker "rulla" inner höft framåt-nedåt-inåt (tänk tredimensionellt!). Det hjälper ibland (eller snarare: det lyckas jag med ibland). Tänk lång innersida! Och var stark som någon skrev ovan.

Lycka till!
 
:D Inte rätt person att fråga, jag vet inte ens vad för kontigheter jag gör med min sits :D

Men, tänk mkt på hur du sitter och frmaför allt om du sitter mitt över hästen, rid på känslan! Känner du att du viker dig innåt så tänka att du ska växa uppåt i sadel och framför allt då inner sidan. testa att sitta på en stol och höja ena axeln och låta hela sidan komma med utan att sitta mer på ngt sittben. Går så sedan i sadeln tills du sitter rakt. eller gör det lätt för dig, rid rakt fram tills du känner att "Nu sitter jag helt rakt" och sedan svänger u men tänker hela tiden på att behålla den "rakra" känslan, försvinner den rider du rakt igen och letar upp känslan.

Själv så löste jag allt barbacka ;) Måste rida barbacka för att kunna rida i princip :o Mkt lättare att känna hur man sitter och hur hästen påverkas då, dessutom så har ju min tös en sådan go connemararygg ;)
 
Har precis samma problem. Saker som jag provat som hjälpt: rida enhändigt, länga lädren, rida barbacka rida med mindre stöd på tyglarna, framför allt ytter. Jag brukar också trampa mycket lätt i inner stigbygel -utan att flytta sitsen- och känna hur det sträcker upp inner sida.

En annan sak jag tränar för att få in rätt känsla är att sätta mig rätt över hästen när den står still. Sedan tänker jag mig att kroppen består av TVÅ delar, att jag är delad som en barbiedocka med en led i midjan.
Jag vänder överkroppen några gånger åt varje håll för att få in känslan.
Sedan rider jag serpentiner i skritt genom att bara vrida mig i midjan från sida till sida.
Jag rider på halvlång tygel och behåller händerna i samma position i förhållande till överkroppen, vilket blir som en vändande hjälp för hästen.

Jag bryr mig i detta läget inte om hur hästen går formmässigt, benen hänger helt stilla. Jag koncenterar mig bara på känslan att VÄNDA överkroppen i rörelseriktningen (till skillnad från att BÖJA den).
Man kan öka känslan genom att vrida huvudet mera än man ska svänga, då brukar axeln följa med. Det är viktigt att man behåller axlarna vågräta. Man kan föreställa sig att man har ett öga mitt på bröstet som måste kunna se i rörelseriktningen.
Sedan gör jag olika typer av serpentiner (korta, små vågor, långa djupa vågor) för att känna hur mycket jag behöver vända kroppen för att få hästen att vända.

När man memorerat känslan är det bara att prova att ta den med sig till de andra gångarterna. Jag har tränat på detta sätt då och då sedan tre månader tillbaka, och nu börjar det bli resultat. Jag kollapsar fortfarande i innersidan någon gång under varje arbetspass, men nu känner jag det omedelbart, och kan åtgärda det ganska bra. Ibland får jag fortfarande gå ner till skritt och 'känna in mig'.
 
Övning ger färdighet. Alla har vi våra små egenheter ivåra sitsar.
Om du viker dig i innersidan är ett bra knep att dra tillbaka ytter axel och givetvis alltid tänka på hur man sitter.
har du tur kanske någon kan longera dig när du jobbar med sitsen. suveränt!
 
hmm. prova med att fatta båda tyglarna i ytterhanden, och sträck inner handen rakt upp i luften.. på detta sätt sträcks din innersida.. Gör detta till en början i skritt.. funkar bra för mig iallafall..
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp