Vikt apportbock till Rottweiler

Jag håller då på att av-kodifiera bruksvärlden. Dvs nybörjare utan förankring i klubb eller träningsgrupp.

Jag skulle börja träna med den typ av föremål som hunden föredrar - så jag kanske inte ens skulle börja med en apport utan en kamp-dutt, en tygfläta e. dy l. Själva tränar vi med mjuka djur och pipisar (vi har en apport men den är ännu min, och bara min).

Om vi talar specifikt apporter: Jag skulle börja med en träapport - tunga apporten (metall) dyker upp sent i klasserna. De flesta av de bruksmänniskor jag talat med tränar mycket sparsamt med metallapport då de är rädda för skador på tänder och nacke.

Träapporterna har tydligen ingen vikt, bara format (https://www.brukshundklubben.se/Doc...g/Regelrevidering_2017/Materiel_bruksprov.pdf)
 
Vilken vikt på apportbock i trä rekommenderar ni till rottis? Brukar ni alltid börja med trä?

Välj en som din hund bekvämt kan hålla i. Med en så stor hund är nog ingen för stor men vissa kan vara för små om greppytan blir liten.

Kan inte hunden gripa och hålla föremål hade jag börjat träna med andra föremål än en apportbock och introducerat den när hunden förstått vad den ska göra.

Med min valp har jag tränat flera olika material från början, trä, metall och plast. Tycker hunden att metall är skitäckligt så är det kanske inte den första man börjar kämpa med men ganska snart skulle jag försöka ladda det riktigt positivt i så fall.

Det är kul men knepigt att träna apportering :)
 
Jag har fått lite olika bud så ja är därför lite förvirrad 😅

En del säger att 1 kg är vettigt för en sådan ras.
Går jag in och läser på brukshundsklubben så bör den inte väga mer än 450 g? Om ja då tränar med en som väger 1 kg. Det är inte så att hunden tycker de är konsitgt den dagen som de bara kanske finns en apport på 450? Om de nu är den tyngsta som finns på tävling?
 
Trä apporten har ingen angiven vikt utan format. Den tunga apporten är 1-4 kg beroende på rasens standard mankhöjd. För en rottis innebär det 4 kg. (man kan mäta in individerna). Men tunga apporten kommer in först i högre

Jag skulle inte tro att hunden reagerar om lite vikten är annorlunda än den tränat med. Men jag tror att det är bra att börja träna med något hunden (och föraren) finner hanterbart. Själv har jag läst @WildWilma s inlägg. Kanske mer än en apport - olika vikt och material?

https://www.brukshundklubben.se/Doc...revidering_2017/Bruksprov_regler_2017_web.pdf

PS när folk kommer med goda råd, t.ex. att apporten ska väga 1 kg, fråga dem varför. Man vinner tre saker 1) man verkar intresserad vilket smickrar 2) de kan ha ett perspektiv på hundträning som man själv missat så man kan lära sig något 3) det är lättare att värdera informationen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 813
Senast: Milosari
·
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 306
Senast: Sel
·
Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
1 944
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
767
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp