VIKT-iga kuskar

G

Giantchill

Det har ju debatterats om ryttarnas vikt och då kom även ett sidospår med kuskarnas viktbetydelse. Jag pratade idag med en som tidigare varit lärare på Kvinnerstaskolan i Örebro och de hade då testat hur stor betydelse vikten hade för en kusk i sulky.

Testpersoner: Galoppjockey ca 55 kg och Lärare ca 90+ kg.

Det deras undersökning kom fram till var att det endast var i accelerationsfasen det gjorde skillnad. När de väl hade kommit upp i "march-fart" kunde de inte se någon mätbar skillnad i vilken kraft som krävdes för att att dra ekipagen framåt. (Troligen bör det ha varit svårare att få stopp på ekipaget med den tyngre kusken?)

Slutsatsen bör vara att kuskens vikt spelar minst roll i autostartslopp som körs i en jämn hastighet. Däremot missgynnas de tunga kuskarna i voltstartslopp som körs i ryckigt tempo.

En del i sammanhanget är att det är viktigt att ekipaget är i balans, så att tyngdpunkten ligger på rätt avstånd BAKOM hjulens nav. En tränare hade till och med utnyttjat detta i en ytterligare dimention. På en häst som var rullig första biten, så hade han satt sig långt fram på sitsen och lutat sig framåt för att hjälpa hästen med att få mera tyngd. Sedan kunde han glida bakåt och "lätta" trycket.

Undrar vad kusken säger när han får dessa order av en amatör. "Sitt långt fram i starten och genom sista sväng. Sedan kan du sitta långt bak, tills sista sväng då han kan tappa travet lite. Då ska du sätta dig längre fram igen..." :o

PS Testet hade utförts på en lätt sommarbana. Kanske skulle resultatet bli ett annat på en tung bana?
 
Sv: VIKT-iga kuskar

Ja det är ju som när de "modifierade" sulkyerna kom, det var få som "tordes" utnyttja den som den skulle för dom tyckte det var pinsamt att luta sig bakåt för att få skjutsen framåt :D
 
Sv: VIKT-iga kuskar

En del i sammanhanget är att det är viktigt att ekipaget är i balans, så att tyngdpunkten ligger på rätt avstånd BAKOM hjulens nav. En tränare hade till och med utnyttjat detta i en ytterligare dimention. På en häst som var rullig första biten, så hade han satt sig långt fram på sitsen och lutat sig framåt för att hjälpa hästen med att få mera tyngd. Sedan kunde han glida bakåt och "lätta" trycket.

Då vet vi hur vi ska göra med vissa av våra hästar:idea::D
 
Sv: VIKT-iga kuskar

Jag med.... men måste nog skaffa en tyngre kusk än dottern på 50 kg
 
Sv: VIKT-iga kuskar

Om man tänker på en kladdig och snömoddig januaribana så går Daniel Olsson bort för han sladdar bara hit och dit.
Björn Skräcken Linder harvar upp hela underlaget och ger de andra handikapp.

Janne Långben agerar vindstopper på höjden medan Peter Untersteiners V-stil agerar broms på bottre lång!

Det är en hel vetenskap att välja rätt catchdriver till rätt dag!

:bump:
 

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp