Vikt, kropp, hälsa och barn

Jupp, de får ett utskrivet papper som ”de gått igenom tillsammans” med sig hem. Båda sonens skolor har gjort likadant.

Gudbarnet samma i en annan kommun.

Mvh Miks

Vill även varna för att eftersom pappret är utskrivet så finns det elever som tar fram sina papper och jämför sina kurvor. Ungefär på samma sätt som de jämför resultat på prov eller läxförhör.

Mvh Miks
Helt stört. Finns ju inga vettiga anledningar till detta. Sånt kan man väl diskutera med barnets föräldrar utan att barnen närvarar isf? Om det nu måste diskuteras.
 
Inte fan är det konstigt att många ätstörningar utvecklas i ung ålder, alltså...

Att skriva ut papperet och ge direkt i handen till ungen är för mig medeltidsattityd nu när vi vet hur skadligt sådant kan vara.

@Miks Har ni tagit upp detta tillvägagångssätt som problematiskt? Eller andra föräldrar?

Helt sinnessjukt att sådant här fortgår.
 
Och vad säger skolan när föräldrar protesterar mot detta (för det tar jag för givet att folk gör)?
Ingen aning om någon protesterat. Inget som skolan informerat om eller ändrat hittills.
Helt stört. Finns ju inga vettiga anledningar till detta. Sånt kan man väl diskutera med barnets föräldrar utan att barnen närvarar isf? Om det nu måste diskuteras.
Ja kanske stört. Men det har ju uppenbarligen varit på detta sätt mååååånga år. Jag kommer ihåg att det var samma förfarande när jag var liten. Skolutvecklingen rör sig enormt långsamt enligt mig. Men det är kanske ett sidospår 😬

Mvh Miks
 
Ingen aning om någon protesterat. Inget som skolan informerat om eller ändrat hittills.

Ja kanske stört. Men det har ju uppenbarligen varit på detta sätt mååååånga år. Jag kommer ihåg att det var samma förfarande när jag var liten. Skolutvecklingen rör sig enormt långsamt enligt mig. Men det är kanske ett sidospår 😬

Mvh Miks

"Kanske" stört?
 
Jag vill nog att min unge ska tycka att hon själv är fin, alltså att hon är fin både utanpå och inuti, oavsett hur hon ser ut. Men jag håller med om att det är svårt. Samtidigt som det kan bli jättefel om en aldrig får höra att en är fin (jag har en sån uppväxt där mina föräldrar trodde på att aldrig kommentera mitt utseende positivt utan bara mina egenskaper - blev inte heller så bra). Det är en jättesvår balansgång. Med "fin" menar jag oavsett kläder, vikt, rufsigt hår eller massor av spännen - helt enkelt att ungen och dess utseende duger och är bra/fin oavsett hur det utseendet förändras.

Jag förstår vad du menar, och jag vill ju att min dotter ska känna sig fin och att hon duger precis som hon är också. Både på in och utsidan. Det är svårt, i alla fall för mig, att inte spontant uttrycka att jag tycker hon är fin. För det tycker jag såklart! Precis som hon i mina ögon är en massa annat fantastiskt.
Jag tänkte mer i en diskussion om kroppen så hade jag inte valt det ordet. För egen del.
Men jag tror att vi kanske är på olika sidor av det där när det kommer till vad vi fått med oss från uppväxten så då är det kanske naturligt att man fokuserar olika :) Balansgång och det där och det är väl det som kanske är det svåra :)
 
Ja kanske. Det förekommer, har förkommit mycket länge, ingen har förändrat det, finns det andra som tycker att det har ett verkligt syfte? Ingen aning.

Mvh Miks

Men att det inte har förändrats på en lång tid betyder ju inte att det inte är stört.

Jag har mycket svårt att se vad syftet skulle vara att ge ett sådant papper rakt i handen på ett barn. Det är väl snarare att det blivit fullständigt slentrian, trots det forskningen idag vet om ätstörningar och vikthets.

Varför säger ni inte ifrån?
 
Ingen aning om någon protesterat. Inget som skolan informerat om eller ändrat hittills.

Ja kanske stört. Men det har ju uppenbarligen varit på detta sätt mååååånga år. Jag kommer ihåg att det var samma förfarande när jag var liten. Skolutvecklingen rör sig enormt långsamt enligt mig. Men det är kanske ett sidospår 😬

Mvh Miks
Så var det inte när jag gick i skolan. Vi hade regelbundna kontroller hos skolsköterskan men vi tittade aldrig på några papper eller pratade om kurvor. Det var bara längdmätning, vägning och prat om hur man mår. Jag skulle gissa att det här är en utveckling som skett i takt med att samhället blir mer och mer viktfobiskt.

Och inte kanske. Uppenbart stört och utan någon som helst funktion. Barn behöver inte den typen av information. Det är olämpligt.
 
Men att det inte har förändrats på en lång tid betyder ju inte att det inte är stört.

Jag har mycket svårt att se vad syftet skulle vara att ge ett sådant papper rakt i handen på ett barn. Det är väl snarare att det blivit fullständigt slentrian, trots det forskningen idag vet om ätstörningar och vikthets.

Varför säger ni inte ifrån?
Vi har andra saker vi tycker är mycket viktigare att skolan förändrar. Vi väljer de strider som ligger oss absolut närmast.
Så var det inte när jag gick i skolan. Vi hade regelbundna kontroller hos skolsköterskan men vi tittade aldrig på några papper eller pratade om kurvor. Det var bara längdmätning, vägning och prat om hur man mår. Jag skulle gissa att det här är en utveckling som skett i takt med att samhället blir mer och mer viktfobiskt.

Och inte kanske. Uppenbart stört och utan någon som helst funktion. Barn behöver inte den typen av information. Det är olämpligt.
Vi har barn i samma kommun som jag är uppvuxen i. Kranskommun till Stockholm. Uppenbarligen har det varit på samma sätt i minst 34 år.

Mvh Miks
 
Ofta kan man få extra stöd/koll av skolan vid behov. Om det finns risk för sjukdom hos barnet bör det ju gå att lösa att någon har extra koll en begränsad period när man samlar in info. Och inköp går väl att följa på komtoutdraget?
Så tänker jag med. Vi får ju stöd av skolan när sonen har det jobbigt med sväljfobin. Då har de koll på vad han äter, utan att lägga sig i, och meddelar det till oss.
 
Nu har ju inte jag barn, men om jag hypotetiskt funnit mig i en sån situation hade jag velat att läkaren pratar med mig utan att barnet är med. Jag bör då ha information om en hel del av barnets måltider. Luncher ser ju föräldrar på lediga dagar och troligen är barnets aptit ganska lika över veckan. Finns det en oro för att barnet äter alldeles för mycket i skolan hade jag kontaktat lärare och bett dem hålla koll på barnet n kort period. Bara observera om barnet äter inom normala ramar eller om något sticker ut.
Jag föreställer mig att det är bokat ett läkarbesök med barnet och läkaren för att läkaren ska titta på barnet. Varvid det väl undersöks och sedan pratas utan att de bokar in ett nytt läkarbesök med föräldrarna helt enkelt.
 
Då både jag och sambon tränar mycket så har det smittays av på dottern. Hon är lång och inte pinnsmal men hon pratar om att bli stark och mer muskler mer än att bli smal. Och det uppmuntrar vi!
Eftersom vi inte äter superhälsosamt så är det extra viktigt med motion och rörelse, dottern gillar liksom vi godsaker etc.
Pratar mkt om att träna för att bli frisk och stark, tror hon fattar det faktiskt, men håller koll!
Hon tränar 3dagar i veckan och tycker det är kul, det är viktigast! Annars skulle hon mest sitta vid datorn...
 
Jag föreställer mig att det är bokat ett läkarbesök med barnet och läkaren för att läkaren ska titta på barnet. Varvid det väl undersöks och sedan pratas utan att de bokar in ett nytt läkarbesök med föräldrarna helt enkelt.
Med planering från vårdens sida går det ju att lösa så att föräldrar och läkare kan prata enskilt i samband med besöket.
 
Jupp, de får ett utskrivet papper som ”de gått igenom tillsammans” med sig hem. Båda sonens skolor har gjort likadant.

Gudbarnet samma i en annan kommun.

Mvh Miks
Vi fick vara med när sonen träffade skolsköterskan. De gick inte igenom kurvorna även om han mättes och vägdes. Däremot pratades det mycket om trivsel i skolan och hans förväntningar dvs lite mer fokus på psykiskt välbefinnande.

Tycker det är väldigt sorgligt att det inte är samma på alla skolor 😔
 
Men menar du att man alltså tittar på kurvorna tillsammans med barnet i samband med skolhälsokontrollerna? Bara den grejen är ju helt konstig. Barnet behöver ju inte veta hur kurvorna ser ut.
Ja det gör de, jag var med på förra för några år sedan så de tog det inte utan föräldrar. De är oerhört övertydliga och inte ett dugg finkänsliga. Följer kurvan titta här, titta där, så var det då. Det här är normalt, detta är inte normalt, detta är sunt det är inte sunt. Alla försök av förälder att agera buffert, blir ignorerade, de talar rakt till en 7-8 åring som om den vore 18, med milt anklagande tonfall, äter du godis varje dag? Hur ofta dricker du läsk? Inget tjafsande om tänder utan det var ganska tydligt att vad man blir om man äter och dricker detta är tjock. Det är möjligt att detta ingår i utbildningen.

(Om de tycker det är lite högt på en kurva och inte hittar något vidare ätande av godis eller läsk, eller mjölk till maten hemma, har de inget mer avancerat att komma med än att sluta dricka mjölk i skolan. Inget finkänsligt småtjafsande om aptit och portioner, sugenhet och mättnad och sådant som faktiskt kan hjälpa. Som tur är var detta en engångsföreteelse och inga kommentarer sedan dess.)

Jag betvivlar inte ett ögonblick att de sitter där och följer med pennan hela kurvan för alla och pratar om exakt att det tjocka sträcket är normalt och nu är de inte på normalt, de är under eller över normalt. Och så har de två tjocka sträck till som här spannet som man får vara inom. Inget barn lär missa om de ligger högt och nära övre delen av det spannet. Ingen lär missa att man inte ska göra det. (dock lämnade hon inte ut kurvorna att ta hem)
 
Barn vikt och längd oavsett om vi väljer att prata med dem eller inte. Jag vill hellre att mitt barn ska fråga mig än en tidning. Foto från senaste KP

9945E7EA-120B-4D59-A70D-67AE26C6C0D6.jpeg

Mvh Miks
 
Ja det gör de, jag var med på förra för några år sedan så de tog det inte utan föräldrar. De är oerhört övertydliga och inte ett dugg finkänsliga. Följer kurvan titta här, titta där, så var det då. Det här är normalt, detta är inte normalt, detta är sunt det är inte sunt. Alla försök av förälder att agera buffert, blir ignorerade, de talar rakt till en 7-8 åring som om den vore 18, med milt anklagande tonfall, äter du godis varje dag? Hur ofta dricker du läsk? Inget tjafsande om tänder utan det var ganska tydligt att vad man blir om man äter och dricker detta är tjock. Det är möjligt att detta ingår i utbildningen.

(Om de tycker det är lite högt på en kurva och inte hittar något vidare ätande av godis eller läsk, eller mjölk till maten hemma, har de inget mer avancerat att komma med än att sluta dricka mjölk i skolan. Som tur är var detta en engångsföreteelse och inga kommentarer sedan dess. Men jag betvivlar inte ett ögonblick att de sitter där och följer med pennan hela kurvan för alla och pratar om exakt att det tjocka sträcket är normalt och nu är de inte på normalt, de är under eller över normalt. Och så har de två tjocka stäck till som här spannet som man får vara inom. Inget barn lär missa om de ligger högt och nära övre delen av det spannet.)
Exakt precis så.

Mvh Miks
 
Så helt ärligt, jag skulle nog tycka att hela processen var nog exakt densamma som när jag var liten (utom iofs att barnen inte stod på kö utanför och vrålade vad vägde du? när vi kom ut) och ingen utveckling har heller skett när det gäller åtgärder. (för mycket godis? nej, för mycket läsk? nej, dricker du mjölk? nej inte mer än ett glas, -eh jaha, sluta dricka mjölk.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 498
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Skin
·
Kropp & Själ Har sen jag var tonåring alltid velat ha barn när jag är vuxen. Då jag varit singel i stort sett hela mitt vuxna liv så tänkte jag länge...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 149
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp