Vikt/Liter

M

mirjada

Jag har tänkt skriva ihop en lista över vikten/liter på olika fodermedel. Tydligen så behövs det efter som att med jämna mellanrum ser man frågor ang detta här i forumet. Jag vet att vikten varierar därför har jag tänkt att skriva tex 1l hel havre 400-530g bara för att man ska kunna hitta vad den förväntade vikten borde ligga på för att tex kunna beräkna foderåtgång mm. Denna lista har jag sedan tänkt ha på min hemsida.
För att alla ska "ta" fodret på samma sätt tänkte jag att man tar med händerna och fyller liter måttet "luftigt", struket utan att platta till. Nedan ser ni det jag kunde komma på just nu, men jag vet att det finns mer. Vill även veta liter vikten för olika fabriksfoder (krafft, fibergi, dynavena, Dodson & Horrell och alla andra). När det gäller fabriksfoder vill jag veta tillverkare och fodernamn.


1L vetekli = 300g
1L hel havre=530g
1L hel korn=595g
1L krossad havre=
1L krossad korn=
1L betfor (strimlad)=
1L betfor (pelleterad)=
1L soja=
1L majs=
1L färdigfoder (tillverkare, fodernamn)=

Jag är mycket tacksam för alla bidrag till denna lista! :)
 
Sv: Vikt/Liter

Tack!

Ni får gärna också skriva om ni har annan vikt än vad jag har på havre och korn.
 
Sv: Vikt/Liter

Det kan skilja nästan hur mycket som helst på volymer!

Man måste väga upp varje nytt foderparti/säck man börjar på, för att vara helt säker.

Havre (hel) t.ex. har jag i olika partier mätt upp från 1,5 l/kg till 2 l/kg...
Vår nuvarande betfor (strimlad) ligger på ca 4 l/kg.
Lucernhack är omöjligt att ange i volym, där kan man få hur stora skillnader som helst, beroende på hur man packar måttet.
 
Sv: Vikt/Liter

Mineraler vore bra att få siffror på. Har tyvärr ingen våg själv.

Nån som har??
 
Sv: Vikt/Liter

Detta har jag inlagt i min foderbas:

Betfor: 3 dl/hg.
Betpellets: 3 dl/hg.
Krafft Protein: 1,4 dl/hg.
Krafft Lusern, hackat strå: 5 dl/hg.
Fibergi Müsli: 2 dl/hg.
Show Horse Proffsmineral: 1,25 dl/hg.
Show Horse Vitlöksmineral: 1 dl/hg.
Vimital Biotin: 1,5 dl/hg.
 
Sv: Vikt/Liter

pinky skrev:
Det kan skilja nästan hur mycket som helst på volymer!

Man måste väga upp varje nytt foderparti/säck man börjar på, för att vara helt säker.

Som jag skrev tidigare så vet jag att vikten varierar mycket det var också en av anledningarna till att jag skrev hur jag ville att man ska fylla måttet innan man väger det. Denna lista har jag tänkt som en "vägledning" till vad fodret kan tänkas väga tex när man ska räkna på åtgången av foder kostnader mm. Givet vis ska man alltid väga sitt eget foder för att få fram rätt vikt.
Anledningen till att jag valde att skriva ifrån 1 liter är för att då får man fram en mera "representativ" dl vikt när man delar och för att de flesta räknar om från g och kg till dl och l.
 
Sv: Vikt/Liter

Någon som vet om det är skillnad i vikt på nya och gammla krafft groov?
Enligt min våg väger nya 650g/L...
 
Sv: Vikt/Liter

Detta kan jag bidra med från mina olika vägningar

Sixteen Plus
1L = ca 0,5 kg (491 för att vara exakt då ;-)

Foderjäst
1 dl ca 55 g

Mustang Protein
1 L = 0,7 kg

Korn Hel
1L = 0,6 kg

Show Horse Mineraler
1 dl ca 100 g
 
Sv: Vikt/Liter

Tack!

Hoppas att det är någon fler med "färdigfoder" som vill bidra till listan....
 
Sv: Vikt/Liter

veide SOYAMEL idag, 1 dl = 100 gram... (1 l = 1 kg)
Såg nån andre(Ysa) har skrevet at 1 l = 600 gram, er det soyapellets?

Min hele havre veier 1 liter = 600 gram iallefall.
Har valset bygg(korn) og men har inte veid det enda... oppdaterer!
 
Sv: Vikt/Liter

cherican skrev:
veide SOYAMEL idag, 1 dl = 100 gram... (1 l = 1 kg)
Såg nån andre(Ysa) har skrevet at 1 l = 600 gram, er det soyapellets?

Det kan ju variera mycket i vikt...
Men det kanske är som du tror....pellets...
 
Sv: Vikt/Liter

En liten våg kostar bara 100-150 spänn så jag rekommenderar investering i en sådan. Har vägt en liter havre till allt emellan 520-640 gram så nog skilde sig den i kvalitén allt. Är den dessutom krossad blir det än "värre".
 
Sv: Vikt/Liter

Finns det ingen som har lust att ge mig liter vikten på sitt "fabriksfoder"... :bow:
 
Sv: Vikt/Liter

Sist jag vägde Krafft Pluss Grön fick jag 1 kg till 16 dl.
 
Sv: Vikt/Liter

Jag använder Fibergi Bas och jag räknar med att en liter väger ca 3 hg. Då är det inte packat i måttet utan "ihällt".
 
Sv: Vikt/Liter

Tack! :bow:
Hoppas att det är någon annan som ger någon av de andra fibergi sorterna som också skriver in vikten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 608
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 743
Senast: gul_zebra
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 813
Senast: Lejonelle
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 446
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp