Vikt på ryttare (ponny)

kolblakkur

Trådstartare
Har eventuellt hittat en tjej som ska hjälpa mig att rida in min grova a-ponny på cirka 105 cm. Hon väger dock 54 kg, vilket egentligen är lite för mycket enligt mig. Tänkte mest få honom insutten och riden i skritt och trav, går alltså bra barbacka så ingen direkt utrustning att räkna med och absolut inga långa pass. Blir nyfiken på vad andra tycker om denna ryttarvikt på ponnyn?
 
Jag tycker det låter mycket på en så liten ponny, speciellt som den inte är inriden musklad för ridning.
Skulle även använda en vettig sadel vid inridning, barbacka blir sånt punkttryck och kräver ännu bättre balans av ryttaren.
 
Det låter alldeles för mycket. 20% av hästens vikt för vikten på ryttaren brukar man väl säga, som allra mest? Det bör ju bli 30-40 kg? 30 kg tycker jag spontant känns i högsta kant om hästen inte är väldigt vältränad vilket inte verkar fallet då hästen inte är inriden. 54 kg känns ju mer passande för stor b-ponny.
 
Tycker också att 54 kg låter helt galet mycket. Jag väger typ 54 kg och skulle aldrig i hela livet få för mig att sätta mig på en så liten ponny, ens om den var 15 år och hade varit i sportkondition de senaste 10 åren.
Viktmässigt skulle jag väl säga att jag faktiskt kan rida de flesta C-ponnyer, men väger man också in mina 162 cm och långa överkropp i diskussionen, så skulle inte jag vilja sätta mig på något som var mindre än ca. 135-138 cm och grovt i typ.
 
Har eventuellt hittat en tjej som ska hjälpa mig att rida in min grova a-ponny på cirka 105 cm. Hon väger dock 54 kg, vilket egentligen är lite för mycket enligt mig. Tänkte mest få honom insutten och riden i skritt och trav, går alltså bra barbacka så ingen direkt utrustning att räkna med och absolut inga långa pass. Blir nyfiken på vad andra tycker om denna ryttarvikt på ponnyn?
Det beror helt och hållet på hur duktig ryttaren är. En duktig ryttare som verkligen sitter i balans och kan hjälpa hästen att hitta sin balans hade jag inte tvekat på även om vikten ligger i överkant. Det förutsätter såklart att hästen är frisk och att det handlar om inridning, dvs. ryttaren rider inte ens varje dag och mycket korta pass. Jag ser hellre att en häst blir inriden av en duktig om än något för tung ryttare än att ett barn gör det och hästen blir inriden därefter.
 
Det låter alldeles för mycket. 20% av hästens vikt för vikten på ryttaren brukar man väl säga, som allra mest? Det bör ju bli 30-40 kg? 30 kg tycker jag spontant känns i högsta kant om hästen inte är väldigt vältränad vilket inte verkar fallet då hästen inte är inriden. 54 kg känns ju mer passande för stor b-ponny.
20% av hans vikt är 44 kg.
 
Jag är ju så gammaldax och trist att jag är fast vid "max 1/6 av hästens vikt ska läggas på dess rygg" ;)
Så i TS fall så är det på tok för mycket med 54 kg på en A-ponny, tyvärr. Jag skulle inte släppa upp mer än max 35 kg.
Däremot att börja hänga över och på, dock inte med hela tyngden, kan den ryttaren göra. Göra förarbetet lixom :up:
 
Jag väger 50 kg och hade aldrig kunnat tänka mig att sätta mig på en shettisrygg.
Tror ett barn kan sitta och skritta och trava så länge du på marken kommunicerar med hästen.
 
En snabb googling (taget från shetlandsponny.ifokus.se) väger en
  • 87cm 119kg
  • 96cm 165kg (unghäst)
  • 99cm 242kg (hade föl vid sidan)
  • 94cm 141kg (1åring)
  • 101cm 275kg
  • 104cm 225kg
  • 107cm 220kg (senare vägning 270kg och påtok för rund enl ägaren)
Vad jag menar är att de väger mer än vad man tror. Sen är vissa välmusklade för de används i ex körning mm
 
En snabb googling (taget från shetlandsponny.ifokus.se) väger en
  • 87cm 119kg
  • 96cm 165kg (unghäst)
  • 99cm 242kg (hade föl vid sidan)
  • 94cm 141kg (1åring)
  • 101cm 275kg
  • 104cm 225kg
  • 107cm 220kg (senare vägning 270kg och påtok för rund enl ägaren)
Vad jag menar är att de väger mer än vad man tror. Sen är vissa välmusklade för de används i ex körning mm
Sos! Verkligen :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 049
Senast: Bri
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp