Jag tycker det. Väger själv runt 90 och har ett grovt halvblod på 170 cm. Jag har även en sällskapshäst (korsning varmblod/nordsvensk) som är 156 cm hög, den rider jag inte då jag anser mig vara för stor/tung.
 
Jag tycker viktgränsen går vid 70 på Dponny, beroende på hur den är bygd osv.

På mindre hästar är det skitsvårt att sätta en vikt då det är så stor skillnad i hur de är byggda.

Vill du ha minsta möjliga borde du kolla in tinker och nordsvensktyperna. Ofta fina hästar som är starkare mentalt än varmblod.
 
Nej, själv har jag som gräns att ryttarens vikt är 15% av hästens vikt (med utrustning brukar det landa på eller under 20%).

Detta om hästen inte är överviktig, har extriöra avikelser som påverkar eller liknande.

Så jag avrundar till en häst som minst väger 600 kg.
 
En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Ja, om du inte letar efter späda och klent byggda hästar. Gå gärna på lite kortare ben med starka kotor och något kortare rygg än standarden.
Rid på ett bra sätt så hästen bygger rätt musker och orkar bära extra vikten och se till att den är i bra hull, inte det minsta överviktig och självklart inte underviktig heller, så sliter det ännu mindre.
Inte mycket flängridning utan du kommer aktivt få jobba för att hålla hästen stark och frisk i kroppen och musklerna.
 
En häst som är 155 cm hög borde väl ändå orka?
Ja av grövre modell, kort rygg, starka ben, välmusklad och frisk. Det är inte mankhöjden som avgör utan hästens exteriör och din egen ridning. Hästen måste ridas så att hen bär sig korrekt för annars går hen sönder.
En duktig välbalanserad ryttare kan väga mer än en orutinerad just för att en duktig ryttare kan rida hästen på ett sätt som stärker medans en orutinerad ryttare som inte kan rida hästen korrekt sliter på hästen istället.
 
Jag håller inte alls med. Om det är en 4 årig, jättenätt 141 cm så 65 kg visst. Men iaf om de är av "normalgrov ponnytyp" (tänk connemara, NF, etc.) tycker jag absolut att de bör klara 70 kg, och om de är lite grövre/maxade även 75 kg.

75kg ryttare blir med utrustning 85kg för hästen. Om det ska bli 15 % av hästens vikt krävs en häst på 570 kg i normalhull, det är en väldigt rejäl ponny isf.
 
75kg ryttare blir med utrustning 85kg för hästen. Om det ska bli 15 % av hästens vikt krävs en häst på 570 kg i normalhull, det är en väldigt rejäl ponny isf.

Fast jag har lärt mig att det är 20% av hästens vikt som gäller. 15% om hästen har kända ryggproblem. Och säg då att utrustningen väger 10 kg som du säger. Det ger 85*5=425. Och inte för att jag vet vad gud och alla hästar väger, men 425 kg för en maxad (D) NF känns inte alls orimligt.
 
Fast jag har lärt mig att det är 20% av hästens vikt som gäller. 15% om hästen har kända ryggproblem. Och säg då att utrustningen väger 10 kg som du säger. Det ger 85*5=425. Och inte för att jag vet vad gud och alla hästar väger, men 425 kg för en maxad (D) NF känns inte alls orimligt.

Jag sitter på mobilen och kan inte ge en källa men vill minnas att en studie visade att hästar fick märkbar ryggont vid 25% av vikten och att 20% var gränsen för att hästen inte skulle visa smärta vid ett ensamt ridpass.
20% hade jag absolut accepterat för enstaka pass, men för regelbunden ridning känns det väl saftigt att ligga på gränsen. Ridning är ju ett privilegium och inte en rättighet så det känns viktigt att vara på säkra sidan, men det är rent tyckande från min sida såklart.
 
Jag sitter på mobilen och kan inte ge en källa men vill minnas att en studie visade att hästar fick märkbar ryggont vid 25% av vikten och att 20% var gränsen för att hästen inte skulle visa smärta vid ett ensamt ridpass.
20% hade jag absolut accepterat för enstaka pass, men för regelbunden ridning känns det väl saftigt att ligga på gränsen. Ridning är ju ett privilegium och inte en rättighet så det känns viktigt att vara på säkra sidan, men det är rent tyckande från min sida såklart.

Har också läst den studien någon gång *years ago* - men jag har för mig att 25% var rent ohälsosamt för hästen, 20% var "absoluta max som var okej" och 15% var "mer än väl okej"/"okej för hästar med ryggproblem". Så jag hade väl kanske tagit sikte på typ 17-18%, iaf på en häst utan kända ryggproblem, i god kondition och som inte var unghäst. Men det är väl bara jag :)
(Och för den där maxade NFen på 425 kg skulle enligt 1/6 (ca. 17%) 70 kg vara max - vilket känns helt rimligt i mina öron).
 
Enligt hur lång jag är borde jag i och för sig väga max 68 kg för att inte vara överviktig. Väger alltså 20 kg för mycket för mitt eget bästa, borde jag sluta gå?;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 269
Senast: Nikan
·
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
786
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Vilken ska man köpa? Vill ju ha en som är stor nog utan att vara tung och otymplig. Har en plastbur nu och den börjar sjunga på sista...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp