pannkaka

Trådstartare
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som överskrift. Var på 2.5 års kontroll idag och fick då veta att min son tydligen är överviktig han är 1 m och väger 16 kg, hon tyckte jag skulle halvera hans mat samt säga till förskolan att endast ge han en liten portion till frukost och lunch. Ska det redan börjas med vikthäts? Min son är väldigt aktiv är typ aldrig stilla och vi är ofta ute i skog och mark eller lekplatsen.
 
Men alltså om han är 1 m lång och väger 16 kg ligger han ju en kurva över medel på vikt och drygt två kurvor över på längd. Han är ju snarare lång och smal om något..?

Hur motiverade sköterskan att han var överviktig?
 
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som överskrift. Var på 2.5 års kontroll idag och fick då veta att min son tydligen är överviktig han är 1 m och väger 16 kg, hon tyckte jag skulle halvera hans mat samt säga till förskolan att endast ge han en liten portion till frukost och lunch. Ska det redan börjas med vikthäts? Min son är väldigt aktiv är typ aldrig stilla och vi är ofta ute i skog och mark eller lekplatsen.

Jag fattar nog inte riktigt, han ligger på +1-kurvan för vikten och +2-kurvan på längden. Det betyder ju bara att han är längre pch väger mer än genomsnittet. Med den längden är det ju inget märkligt att väga 16 kg? Min 3,5-åring är 1 m och väger 16 kg utan att vara ett dugg överviktig. Varför tyckte dom han var överviktig?
 
Jag fattar nog inte riktigt, han ligger på +1-kurvan för vikten och +2-kurvan på längden. Det betyder ju bara att han är längre pch väger mer än genomsnittet. Med den längden är det ju inget märkligt att väga 16 kg? Min 3,5-åring är 1 m och väger 16 kg utan att vara ett dugg överviktig. Varför tyckte dom han var överviktig?

Varför kan jag inte svara på allt hon sa var att hon tycker han är överviktig och att jag borde tänka på maten.
 
Min 3 åring är 93 cm och väger 15, lillebror är 1,5 och väger 14 kg till sina 83 cm. Han är stadig och ”muskulös” i kroppsformen
 
Varför kan jag inte svara på allt hon sa var att hon tycker han är överviktig och att jag borde tänka på maten.

Jag skulle ha kontaktat BVC och bett dom förklara (för dom är helt ute och cyklar). Googla på Rikshandboken för barnhälsovård och kolla på hur dom bedömer (ska bedöma) övervikt och bmi-kurvorna. Din son är inte alls överviktig och att en sköterska sitter och säger att ni ska begränsa hans matintag och minska portionerna är ju helt barockt. Tjänstefel är vad det är, och det borde dom definitivt upplysas om innan sköterskan fortsätter med idiotierna.
 
Men alltså om han är 1 m lång och väger 16 kg ligger han ju en kurva över medel på vikt och drygt två kurvor över på längd. Han är ju snarare lång och smal om något..?

Hur motiverade sköterskan att han var överviktig?
Hon tyckte han såg mullig ut om magen, men han är lång och smal. Så jag vet faktiskt inte vad hon såg ingen som känner honom och sett honom fattar nått.
 
Men alltså om han är 1 m lång och väger 16 kg ligger han ju en kurva över medel på vikt och drygt två kurvor över på längd. Han är ju snarare lång och smal om något..?

Hur motiverade sköterskan att han var överviktig?
Inte mer än hon tyckte att han såg ut att ha en liten kula på magen.
 
Tycker det låter väldigt konstigt att han skulle vara överviktig med 16kg till 1m i längd?! Vad skulle han väga enl henne? 1m i längd som 2,5åring är ju rätt långt.
Vår 2,5åring va 93cm och 13kg på sin kontroll och fick istället höra att han va alldeles för smal och för liten och ska in på extra kontroll när han blir 3. Han har legat på runt -1 sedan han föddes och följer sin egen kurva men det spelade tydligen ingen roll. Jag lyssnar väl inte jättemycket på BVC om jag ska vara ärlig, tycker det blir mkt konstigheter ifrån dom.
 
Tycker det låter väldigt konstigt att han skulle vara överviktig med 16kg till 1m i längd?! Vad skulle han väga enl henne? 1m i längd som 2,5åring är ju rätt långt.
Vår 2,5åring va 93cm och 13kg på sin kontroll och fick istället höra att han va alldeles för smal och för liten och ska in på extra kontroll när han blir 3. Han har legat på runt -1 sedan han föddes och följer sin egen kurva men det spelade tydligen ingen roll. Jag lyssnar väl inte jättemycket på BVC om jag ska vara ärlig, tycker det blir mkt konstigheter ifrån dom.
Jag vet faktiskt inte tänkte inte på att fråga henne vad han enligt henne ska väga. Min son har alltid varit lång och vägt lite mer än normalt. Har aldrig fått anmärkning på hans vikt innan det är därför jag tycker det är märkligt.
 
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som överskrift. Var på 2.5 års kontroll idag och fick då veta att min son tydligen är överviktig han är 1 m och väger 16 kg, hon tyckte jag skulle halvera hans mat samt säga till förskolan att endast ge han en liten portion till frukost och lunch. Ska det redan börjas med vikthäts? Min son är väldigt aktiv är typ aldrig stilla och vi är ofta ute i skog och mark eller lekplatsen.
Oj, min son har liknande mått och skulle absolut inte säga överviktig. Förvisso äldre men har inte så mycket med saken att göra tänker jag, eftersom proportionerna är samma.
Dessutom tycker jag det låter som ett helt galet sätt att få ner en så liten i vikt!?
 
Jag hoppas sköterskan får en rejäl uppsträckning av sin chef. Att halvera och begränsa maten för ett så litet barn är rent vansinne och sådana kommentarer är ofta en inkörsport till ätstörningar. Tur i oturen att ditt barn är så litet att han inte förstår innerbörden i det sköterskan faktiskt säger!
 
Min egen 2,5-åring ska in på kontroll och väger nog närmare 20, han passerade 17kilos-gränsen för länge sen. Osäker på längd men har snart vuxit ur 104. Om någon skulle påstå att han är överviktig hade jag skrattat ut dem.
 
Jag blir så in i helvete förbannad när jag hör detta. En fullt normal och frisk 2.5 åring får bantningstips. Det är ju inte konstigt att vi har sånn kroppsångest när det börjar redan på bvc. Min 2.5 åring ligger lågt på vikt och även han har en liten kula på magen. DET ÄR NORMALT!

Jag hade inte gett mig förän sköterskan gett en ordentlig ursäkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 154
Senast: mrkarisma
·
Småbarn Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och...
2
Svar
21
· Visningar
4 500
Senast: Mirtai
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 049
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 069
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp