Savannah345

Trådstartare
Jag har en fråga, hur ligger det till nu med hur mycket % av sin egna vikt (häst) som dem kan bära? För att inte få rygg problem
 
Jag har alltid hört max 20%, men det beror ju på så mycket mer än bara vikten. Längd, balans (hos både häst och ryttare) är också viktiga faktorer, hull (en överviktig häst väger mer och tar alltså högre vikt om man bara går efter 20% av hästens vikt än om den varit normalviktig, men är mindre viktbärande), exteriör osv.
 
Jag har alltid hört max 20%, men det beror ju på så mycket mer än bara vikten. Längd, balans (hos både häst och ryttare) är också viktiga faktorer, hull (en överviktig häst väger mer och tar alltså högre vikt om man bara går efter 20% av hästens vikt än om den varit normalviktig, men är mindre viktbärande), exteriör osv.
Okej! Jag väger 41. Min häst väger 330 stark och mycket muskler. Är 158 är jag för tung eller så?
 
nej, de hade de nog inte gjort😅men jag har en c-ponny som är nermätt till en c-ponny så hon ä nästan en d
Din storlek skulle absolut fungera på en större shetlandsponny.
Jag hade tidigare en shetlandsponny som var 93 cm, han visade tydligt att ryttarna började bli för tunga för honom när de vägde ca 40 kg. Och då ska jag lägga till att det var när han var mellan 23-29 år.
Som en jämförelse så finns det regler för vikt och längd för monté på ponny. (alltså ponnytrav fast med ryttare istället för sulky. Här ser du vilka gränser som gäller för A- respektive B-ponny:
1616077737247.png

Din ponny är större än dessa. Du kan vara helt lugn, du är INTE för stor eller för tung för din ponny!
 
Din storlek skulle absolut fungera på en större shetlandsponny.
Jag hade tidigare en shetlandsponny som var 93 cm, han visade tydligt att ryttarna började bli för tunga för honom när de vägde ca 40 kg. Och då ska jag lägga till att det var när han var mellan 23-29 år.
Som en jämförelse så finns det regler för vikt och längd för monté på ponny. (alltså ponnytrav fast med ryttare istället för sulky. Här ser du vilka gränser som gäller för A- respektive B-ponny:
Visa bifogad fil 66391
Din ponny är större än dessa. Du kan vara helt lugn, du är INTE för stor eller för tung för din ponny!
Okej! ja! Min bror sysslar med både ponnytrav och monte. Okej! Gud vad skönt😍
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 436
Senast: tuaphua
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 786
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Varför kallar tidningarna och tidsskrifterna det för "Kom iform" när de egentligen menar banta till din "Ideal vikt"? För mig är kom i...
Svar
1
· Visningar
301
Senast: Red_Chili
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp