Bukefalos 28 år!

I

issikka

undrar lite vad era isisar väger, vilket kön, ålder och kroppsbyggnad. vad är ett ungefär mått på en unghäst, ngn som vet?:eek:
 
Sv: vikt.

Ett mått på en unghäst? Vilket mått?
Sånt kan man väl inte heller säga, inte ens på ett ungefär.
Det är ju så himla individuellt!


Men min vuxna valack väger runt 390, är 10 år i år, och han är nånstans mittimellan den grova och den smäckra typen.
Han kanske t.o.m. drar lite åt det grova hållet.
 
Sv: vikt.

alltså vikt mått, ngn sorts övremått måste det ju finnas, har en unghäst på snart 3 som väger 350 ca lite under, vilket jag tycker att är mycket, och han kommer att växa rejält ännu, baken är mycket högre på honom än frammdelen, jag är personligen i småpanik över hans vikt, men ingen annan tycker att han varken ser stor eller fet ut på nått sätt, vet inte mankhöjd på honom nu, men tror att han är ca 135 nu, och växxxer med rasande fart :bump:
och på grund av växandet,och den lilla mängden foder, förutom hö då, så kan jag inte minska på nått i foderväg...
 
Sv: vikt.

nee har inga planer på att banta honom, inte ens tänkt den förskräckliga tanken, han växer ju och behöv allt. men jag tycker dock att hans vikt är ganska hög, men det skulle man aldrig tro om man såg honom, därför funderade jag.
 
Sv: vikt.

Min tävlingshäst är 9 år (i sommar) hingstig valack på 149cm.
Smäcker i kropen, långbent.
Han väger drygt 380-400kg skulle jag tippa.

Lillen väger nog 370-380kg, valack på 4½ år.
inte så mkt muskler ännu, ca 146cm. Grövre än sin far (hästen ovan)
 
Sv: vikt.

Lillen väger nog 370-380kg, valack på 4½ år.
inte så mkt muskler ännu, ca 146cm. Grövre än sin far (hästen ovan

Lillen:rofl:? Jo just det han är ju baaara 146cm, akta dig så du inte förväxlar han med en shetlandspåni...
 
Sv: vikt.

Haha, jaa, Lillen :angel: Erro kommer alltid vara Lillen :love:

Asså, jag har svårt för att se honom när ja ska hämta i hagen, han skyms av alla andra hästarna !!
 
Sv: vikt.

ja alltså min grabb är nu 2 1/2 år. och väger 350 kg. och 135 som jag tidigare nämnde borde stämma, kanniske lite mer. så jag tycker att det är ganska stort redan, och då växer han juh för fullt ännu
 
Sv: vikt.

Tycker inte du har något att oroa dig för.
Tiden brukar räta ut alla ting som kan verka oroväckande när de är i den åldern. ;)
 
Sv: vikt.

mmm, det slutar väl med att man trodde att man hade en isis, men i slutändan blev det en shire :rofl:
nee... han e så fin.:banana:
 
Sv: vikt.

min unghäst vägde säkert upp emot 450kg när jag fick hem honom :rofl:

aldrig sett en fetare unghäst :eek:

så du har INGET att oroa dig för :)
 
Sv: vikt.

Tyngsta islänning som jag sett stå på en våg vägde 492kg. Det är mycket!! Men han var väldigt stor oxå!! Men jag hade hand om ett sto som va 4, 144mkh o vägde 460 kg. Hon var kollosal! Men när hon blev mer igångsatt och fick röra på sig lite mer så rann det av henne ganska fort! :bow:

Annars har jag 3 kusar här som jag vägde senast förra veckan, o dom var förvånandsvärt lika i vikt, 165-178 o då är dom väldigt olika byggda o har alls inte samma hull! Så de lönar sig inte att väga hästen för o se om den e fet eller mager, måste ju känna!!:bump: sen kan de skilja nästan 20 kg om man väger hästen direkt från betet, eller på tom mage!!!
 
Sv: vikt.

I stallet där min häst står finns det en på 137 cm ca460 kg. Vägd på lastbilsvåg så möjlig vikt är 450-470 kg (vågen har 20-kg intervall).

Han är 17 år gammal med spatt på båda bak och triangelmärkt. Kommer nog aldrig bli smalare.
 
Sv: vikt.

tack för svaren så här långt, fler bara om det finns :) min kille kommer nog bli stor tror ja...
 
Sv: vikt.

Våra ston är båda ca 135 cm i mankhöjd, 10 & 12 år gamla. Ena väger c 350 kg, andra c 315 kg. Är helt olika byggda. Den tyngre (o grövre) har tendens att få hängmage, medan andra är sk sportmodell som eg aldrig ser fet ut - inte ens efter betet då hon kan väga ca 350 kg. Den tyngre vägde 410 efter betet i år o var nog då onödigt rund - fast det mesta satt då också just runt magen.
Det intressanta är att på den tyngre (som alltid ser betydligt rundare ut) är det lättare att känna revbenen än på "sportmodellen" som en o annan - i synnerhet på vårarna - kan tycka är i magraste laget...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 285
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 413
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: cirkus
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp