Viktbärande sporthäst?

Tagelsnowflake

Trådstartare
Hej! Vi går väl lite i tankarna kring att köpa häst men funderar på vad som skulle passa bäst... Jag är själv 162 cm och väger kring 60kg. Jag tänker mig att jag kan rida de flesta hästar.
Men tanken är också att min pappa (och mamma men hon är mindre än mig så det behöver jag inte tänka på) ska kunna rida och lära sig rida på denna häst! Pappa är väl runt 180 cm lång och väger kring 70kg. Vad tror ni blir bäst där? Har en förkärlek för grövre hästar men vill samtidigt ha en häst att hoppa och kanske tävla lite med. Absolut inte msv men ni fattar.
Hittade en jätte fin häst idag, runt 155cm i manke lite grövre (kallblods travare) tror ni pappa kan rida en sådan? Om inte,vad tror ni skulle passa oss? Man får såklart se efter individ också men ja
 
Hej! Vi går väl lite i tankarna kring att köpa häst men funderar på vad som skulle passa bäst... Jag är själv 162 cm och väger kring 60kg. Jag tänker mig att jag kan rida de flesta hästar.
Men tanken är också att min pappa (och mamma men hon är mindre än mig så det behöver jag inte tänka på) ska kunna rida och lära sig rida på denna häst! Pappa är väl runt 180 cm lång och väger kring 70kg. Vad tror ni blir bäst där? Har en förkärlek för grövre hästar men vill samtidigt ha en häst att hoppa och kanske tävla lite med. Absolut inte msv men ni fattar.
Hittade en jätte fin häst idag, runt 155cm i manke lite grövre (kallblods travare) tror ni pappa kan rida en sådan? Om inte,vad tror ni skulle passa oss? Man får såklart se efter individ också men ja


Din pappa är 180 cm och väger 70 kg? Han kan rida det mesta... En d-ponny kommer kännas liten. Men en stabbigare cob eller kallsblodtravare över ponnymåttet är knappast något problem om han bara ska lära sig, och sedan hobbyrida lite nu och då.

Tycker du om travaren du tittade på så köp den? Det är ju (väl?) främst du som ska tycka om hästen och rida den. Annars så titta på lite grövre halvblod?
 
Som sagt, vilken normal storhäst som helst bör funka. Jag väger betydligt mer än din pappa och mitt normalbyggda halvblod på 162 cm bär mig med lätthet. :)
1597214358298.png
 
70 kg är inte mycket. Det kan de allra flesta friska storhästar (och många D-ponnys) bära utan problem!

180 cm kommer kännas lite långt om hästen är för liten vilket kan göra det lite svårare för din pappa att hitta balansen. Men annars är det lugnt.
 
Nä alltså vikten är inget jag tänker så mycket på, de flesta kan nog bära 70kg ibland! Utan det är mer längden.. Tänker att det kan bli ganska obalanserat eftersom har inte ridit innan och om då hästen är för liten blir det ju ganska jobbigt. Så ungefär hur stor tror ni blir bra? Funkar 160?
 
@Tagelsnowflake 180 är inte någon extrem längd och är din pappa dessutom oerfaren så lär han väl inte göra så mycket mer än att skritta ändå till att börja med? Hitta en häst som du trivs med så löser sig resten. :)
 
Varken vikt eller längd är något problem. Jag har 75 kg som maxvikt på mina som är 150 cm höga. Visserligen kräver den vikten en duktig ryttare men ändå. Min sambo, 178 cm lång och 65 kg såg inte alls oproportionerlig ut på min fjording på 144 cm.
Det beror inte bara på hästens mankhöjd om det blir obalanserat utan också hur hästen ser ut i övrigt och hur din pappa ser ut. Ett långt överliv på ryttaren gör det lättare obalanserat än om längden kommer från långa ben och en häst med mycket bröstkorg bär upp en 180 cm lång ryttare med långa ben bättre än en häst med mindre bröstkorg oavsett mankhöjd. En kallblodstravare på 155 cm av snittmodell bör inte vara något större problem men för att veta behöver man testa med de individer som ska matcha varandra :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp