Viktbärande ?

B

Blackline

Någon som vet vart man hittar hur mycket vikt max som kan anses är lämpligt till olika raser ?
 
Nix. Tror att det är svårt att sätta absoluta maxviktgränser. Det är ju så mycket mer än bara hästrasen som spelar in.

;) Krocket
 
Jag tror hästens utseende och storlek spelar mer roll än ras. Sedan beror det på hur friska de är. Jag vet en 1.76 varmblod som inte kunde ha ryttare över 60 kg pga dålig rygg och en 1.60-häst som lätt kunde gå en vanlig lektion med en fullvuxen man på ca 100 kg.
Vad jag hört så måste man helt enkelt prova om en häst är viktbärande. Sätt upp en tung människa och se hur hästen reagerar. "Säckar den ihop" med en gång får personen hoppa av, annars börjar man på ridbanan - kollar gångarterna och balansen i svängarna.
Hästen bör vara färdigvuxen och ryttaren i balans. Det är stor skillnad för hästen att ha 100 kg ryttare eller 100 kg nybörjare på ryggen!
Detta är på intet sätt något expertutlåtande, men jag vet folk som gör på detta sätt, särskilt på hästar som ska gå på ridskolor eller i annan kurs/lägerverksamhet.
 

Liknande trådar

Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Svar
18
· Visningar
2 438
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 801
Senast: Milosari
·
Ridning Trimma själv med Pivo! Har någon testat pivo Max? Tappar den bort ekipaget och om den gör det hittar den dem igen OCH om den gör det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 221
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp