Viktboots och equiband

Fiorano

Trådstartare
Någon som använder sig av just viktboots och/eller equiband? Har fått tips av veterinär om båda att använda i rehabsyfte till min konvalescent. Tyvärr hade veterinären inget tydligt schema om vilka vikter/tider/intervaller. Så är nyfiken på hur andra använder sig av dessa!
 
Jag har använt på Divan. Viktboots alltså. Eller en sån där korv som jag satte runt kronranden. Tror den var 0,5 kg.
Tömkörde med den och hade den i skrittmaskinen på hennes svaga ben. Red aldrig med den så vet inte hur det hade funkat. Körde med det typ 1 mån och det blev skillnad.
 
Min alternativare jobbar en del med vikter. Både boots och manschetter, där vikten placeras på olika sidor av benet beroende på vad man vill uppnå.
(det var skithäftigt att sitta upp på sin tidigare skeva häst, som plötsligt var helt rak och hade lika mkt stöd på båda tyglarna - bara genom att ha placerat vikter rätt på den...)
Viktigt (!) är att det inte blir för tungt, då blir det överansträngt istället.
 
Läser om många som använder equiband med bra resultat men har ingen i min närhet som gjort det. Skulle verkligen vilja se en häst som det gjort så stor skillnad på.

@ameo Hur vet man vad som är rätt vikt då? Och hur visste hon hur vikterna skulle placeras? Dvs du sa: Min häst är starkare i vänster sida..bla bla bla eller?
 
Provade att tömköra Burb med en bred elastisk täckesgjord om rumpan igår. Måste säga att jag är förvånad av effekten! Hon är inte typen som accepterar allt och definitivt inte om det sätts för mycket press. Hon var så avspänd, petade in bakbenen och sökte sig faktiskt bättre än vanligt framåt neråt. Galoppen blev ffa mycket bärigare och lugnare och jag behövde inte balansera upp henne så mycket med tömmen. Jag som har varit MYCKET skeptisk till vad ett gummiband runt rumpan kan åstadkomma får nog allt krypa till korset haha :D.
 
Provade att tömköra Burb med en bred elastisk täckesgjord om rumpan igår. Måste säga att jag är förvånad av effekten! Hon är inte typen som accepterar allt och definitivt inte om det sätts för mycket press. Hon var så avspänd, petade in bakbenen och sökte sig faktiskt bättre än vanligt framåt neråt. Galoppen blev ffa mycket bärigare och lugnare och jag behövde inte balansera upp henne så mycket med tömmen. Jag som har varit MYCKET skeptisk till vad ett gummiband runt rumpan kan åstadkomma får nog allt krypa till korset haha :D.
Har du någon bild på hur du gjorde den? :) Skulle vilja prova men är inte sugen på att köpa den färdiga varianten innan jag vet hur hästen reagerar!
 
Ska ta ett foto nästa gång jag använder den :). Satte fast med buntband i gjorden så den satt stadigt. Fördelen med täckesgjorden framför en linda är att den är mycket stadigare och rejälare i resåren. Nackdelen mot att inte använda det riktiga equibandet som är mer gummoaktigt är att den gled ner och var egentligen för låg. Ska testa om det går att fästa den högre nästa gång.

Har även köpt 0.5 kg ankelvikter idag. Får se om jag ens vågar använda dom :o. Men tänkte nog testa på handpromenad typ intervall med två-tre minuter i taget x3, kanske två dagar i i veckan.
 
Jag använder equiband o märker/känner tydlig skillnad när jag rider/longerar/tömkör. Nu har min häst varit konvalecent länge så för tidigt att se tydliga resultat resultat rent muskelmässigt.

Jag har också tidigare provat elastisk gjord runt rumpan o vill då påminna att glöm inte magen, största grejen med equiband är inte bandet runt bakbenen utan bandet som påminner hästen att aktivera bukmuskulaturen. Viss effekt kan uppnås med kinesiotejp. Inte lika tydligt som med equiband men med tanke på den ganska markanta skillnaden i pris så.. Använder aldrig band runt baken utan att kombinera med tejp eller magband, däremot ibland enbart magtejp.

Tillägger att all rehabträning vi gör sker i samråd med legitimerad sjukgymnast så jag experimenterar inte själv.
 
Har även köpt 0.5 kg ankelvikter idag. Får se om jag ens vågar använda dom :o. Men tänkte nog testa på handpromenad typ intervall med två-tre minuter i taget x3, kanske två dagar i i veckan.
Ja, till så korta promenader kanske det kan funka med så tung vikt.
Jag har haft långtidsuppbyggnad, när de gått med boots på i hagen i flera veckor, då är det mycket lättare vikt som gäller.
@ameo Hur vet man vad som är rätt vikt då? Och hur visste hon hur vikterna skulle placeras? Dvs du sa: Min häst är starkare i vänster sida..bla bla bla eller?
hur mycket de får väga beror på hur de ska användas, om det är korta träningspromenader eller heldagar i hagen. Och
kunskap, fingertoppskänsla och mångårig erfarenhet i kombination gör att min alternativare uppenbarligen har koll på hur vikterna bör placeras. Det har åtminstone funkat bra hittills.
Men generellt, välj hellre för lätt än för tung vikt.
Riktigt så enkelt som "starkare i vänster sida" är det nog inte med något problem alls. Min häst var som en ostbåge att rida, där ursprungsskadan satt i bogen (nervskada som litet föl) men fler följdproblem hade orsakats av detta. Viktplaceringen var - om jag minns rätt - i det fallet en del av diagnostiken. (det är rätt många år sedan)
 
Provade att tömköra Burb med en bred elastisk täckesgjord om rumpan igår. Måste säga att jag är förvånad av effekten! Hon är inte typen som accepterar allt och definitivt inte om det sätts för mycket press. Hon var så avspänd, petade in bakbenen och sökte sig faktiskt bättre än vanligt framåt neråt. Galoppen blev ffa mycket bärigare och lugnare och jag behövde inte balansera upp henne så mycket med tömmen. Jag som har varit MYCKET skeptisk till vad ett gummiband runt rumpan kan åstadkomma får nog allt krypa till korset haha :D.
Tips vid tömkörning på volt är att låta ytter tömmen gå bakom rumpan på hästen, fick lära mig det som bot på häst som snurrade men är väldigt effektivt för att aktivera rumpan. (Kan tillägga att jag bara tömkör i grimma så blir inget ryck i munnen :))
 
Här är en lite halvdan bild på hur det ser ut in action :)
23519294_10212855863063274_6121409153246862578_n.jpg
 
@Buck Jag gillar inte att ha töm runt rumpan eftersom jag vill ha en direktare kontakt med munnen på ytter :).
Ja Har man bett så blir det lite ryckigt, jag tycker dock att det formar ytter sidan bättre och ger bättre stöd än att ha bara genom de höga ringarna, får ihop hela hästen på annat sätt.
Men så har jag oftast ganska slappa tömmar och försöker låta hästen hitta balans och form själv, inverkar mest med min position och röst.
 
Skulle vara oerhört intressant om någon av er som använder equiband (eller motsvarande hemmakonstruktion) hade lust att filma lite med och utan så man kan se skillnaden. Min egen är inte igång så jag kan inte prova själv.
 
Skulle vara oerhört intressant om någon av er som använder equiband (eller motsvarande hemmakonstruktion) hade lust att filma lite med och utan så man kan se skillnaden. Min egen är inte igång så jag kan inte prova själv.
Det finns en sån video på svenska ÅFs sida o ska jag vara ärlig tycker jag inte det är stor skillnad på just den hästen.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 588
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp