Bukefalos 28 år!

Viktboots?

G

glitzen

Jag har lite funderingar om viktboots. Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning om vad det är. :angel:

Så vrf använder man viktboots och vad är det?
 
Sv: Viktboots?

Jag använder viktboots för att min häst ska hitta takten och få finare aktion i tölten;)(fast i och för sej blir de inte så ofta de åker på xD)
 
Sv: Viktboots?

Jag använder inte viktboots på min häst men på min sköthäst, mest på tävling då för att hon ska få bättre takt i tölten och så får man ju lite mer benrörelser, och det är ju sällan fel ;) :d
 
Sv: Viktboots?

Aha okeej så man använder det för att få bättre tölt alltså? :d
 
Sv: Viktboots?

Jag har några frågor ang. viktboots.

Min häst kan bli aningen passaktig i tölten och svårt för rätt takt, är det bra då om jag skulle använda viktboots?
SKa de sitta fram eller på bakhovarna?
Kan jag ha viktboots även om jag rider ut i skogen?

Min häst har svårt för att trava, kan viktbootsen ställa till problem, att hon inte vil trava om man har dem på?
 
Sv: Viktboots?

Jag har några frågor ang. viktboots.

Min häst kan bli aningen passaktig i tölten och svårt för rätt takt, är det bra då om jag skulle använda viktboots?
SKa de sitta fram eller på bakhovarna?
Kan jag ha viktboots även om jag rider ut i skogen?

Min häst har svårt för att trava, kan viktbootsen ställa till problem, att hon inte vil trava om man har dem på?

Vikt bootsen lägger vikt på framhovarna och kan i vissa fall få endel hästar att bli tunga och behöva mer driving, iallafall i traven.
Har du passtakt problem i tölten skulle jag absolut rida med vikt boots ibland för att träna upp en bättre takt.
Har man en travtaktig häst är det inte lika lämpligt då hästen som sagt blir tyngre fram och den kan då få svårare att tölta rent.

Jag har bootsen på framhovarna och det tror jag de flesta har med.
En gång på en kurs för Erik Andersen fick jag ha boots bak på en häst som jag red då. Det var en extremt trav taktig häst och han hade svårt att få rumpan under sig. Men jag tyckte varken att det blev bättre eller sämre med bootsen bak. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 793
Senast: Liten
·
Hemmet Betyder detta är tvättmaskinen är kaputt eller kan jag använda den ändå? Den har låtit lite fel tror jag, men jag är nästan aldrig med...
2
Svar
21
· Visningar
1 256
Senast: Niyama
·
Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
19 230
Senast: Stefffie
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 754
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Sommartoffel
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp