Viktdamasker vs. viktboots

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare popeye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 534
P

popeye

Ger de samma effekt? Jag har ingen erfarenhet av något av det, och har inga planer på att använda dem. Men började ändå att fundera på deras användningsområden och effekter. Viktboots ser man ju mest på islänningar, på frambenen har jag fått för mig? Och viktdamasker har man oftast på bakbenen på halvblod? Skulle det teoretiskt sett ge samma effekt att sätta viktboots på bakbenen, eller måste tyngerna sitta "högre upp"?

Sv: Viktdamasker vs. viktboots

Det ger inte samma effekt. Dessutom används de av olika anledningar. Boots används oftast för att förstora/förbättra rörelsen just för tillfället, inför/på tävling. Boots kan slita en del på kotorna om de används för tunga för ofta.

Damaskerna är väl till för att bygga upp och stärka muskler.

Det blir även skillnad om man har tyngderna på insidan eller utsidan av benet, har jag hört iaf.

Vet inte om du blev något klokare men.. :p

ah! det var t.o.m mer invecklat än jag trodde! ;)

Min vetrinär som samarbetade med Fysioterpeften(stavas :angel: )
Gav mig rådet at börja använda Viker.
Jaköpte ett par av en i strömsholm.
Dom sitter på frambennen i mellan kottan o knäet.
Jag är väldigt postetiv till dom

En hemsida:

http://www.stallstoraskuggan.com/pag4.html

Senast ändrad av en moderator:

En stilla undran? Vad är det du skall träna upp i frambenen. För när man börjar använda vikter handlar det ju om att stärka en svag punkt, oftast pratar vi då om en diagonal eller ett bakben. Så detta med att lägga träningsvikter på frambenen för att stärka låter så främmande, jag har iofs sett detta med vikter fram för att hjälpa hästen till en bättre takt men som stärkande har jag inte hört om det tidigare.

Hästen har haft Ryggskott och Knäledsinflamation bak.
Vetrinären och säljaren förklarade men kommer ej ihå vad dom sa :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 035
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 846
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka