Viktgränser för hästar?

T

T3ss

Jag undrar hur mycket några raser orkar bära egentligen. På ridskolorna jag ridit på sätter dom upp hur stora människor som helst på hur små hästar som helst. Så nu vill jag veta hur mycket hästarna egentligen orkar bära.

Ganska normalbyggda hästar

Arab/New forest (korsning)
Fjordhäst
Arab
Nordvsensk (liten mellan 130-140)
Liten haflinger (runt 130 kanske och väldigt smal)

Tacksam för svar på en ungefärlig vikt som dom skulle kunna orka bära :) :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktgränser för hästar?

Det går ju inte bara att säga på ras bara så där.

Hur stor är dom tillexzempel, är dom grova eller smala har oxå med saken att göra.

Jag har ju haft New Forests å den klarade av min kompis på 173 lång å tror hon väger runt 60 kilo eller lite mindre. Min var 136 hög å vägde 356 kg å var riktigt grov å hade x-vidd i bomvidd, så det fanns en del där att bära på. Min ponny har oxå under hela tiden trots åldern alltid gått igenom besikting å aldrig haft ont.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Arab/newforest korsningen är inte speciellt grov och runt 150-155 hög.

Fjorhästen är nog också runt 150, halvgrov...

Araben runt 150-155 (kanske?) ganska nätt

Nordsvenskens höjden hade jag redan skrivit, men han är också halvgrov... Inte så grov som endel nordisar brukar vara... Så ganska liten skulle jag säga :)

Haflingern hade jag skrivit höjd och grovlek på. En väldigt liten häst.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Hm.

Araber kan jag inget om å jag har redan skrivit om min new forest.

fjordingen borde lätt kunna bära en 80 kanske om det inte blir för ofta. Svårt sådant här man har ju ingen anning om hur folk ser ut. Nästan alla i våran ridgrupp kan sitta upp på dom flesta hästar å ponnysar i vårat stall. Dom flesta är smala å ganska korta. Vi har typ en i gruppen som inte kan sitta upp på dom minsta å dom spinkikare ponnysarna. Så jag tror inte min grupp är idealet att utgå ifrån precis. Eller ja lilla spink carro kan nog inte riktigt alla sitta upp på men det är den enda. Men halva gruppen kan minst.

Halvgrov okej då tänker jag svintor å han klarade av en hel del han, tajson var lite smalare å runt 150 men klarade oxå av en hel del. 80-85 kilo iaf kanske

Haflinger skulle jag nog inte sätta upp rytare på över 55 kilo iaf. jag skulle nog våga rida å jag ligger strax under 55 kilo.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Okej..

Den lilla haflingern har jag ridit en gång (kände mig som ett berg på den lilla ^^) och jag väger runt 55. Men så vet jag att de satt upp folk som väger mer än 80 kg på henne med... och det såg verkligen för stort ut.... Men man tycker ju att ridskolor bör veta sånt där och kunna sätta viktgränser men... :crazy:

New forest/araben brukar också 80 -90 kg människor rida. (Jag tycker i alla fall att det ser för stort ut men..)
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Om en häst är viktbärande har inte enbart med rasen att göra.
Min ena travare knatar rätt runt med en person på 90+ kilo utan att det stör honom det minsta. Medans jag träffat tunga raser som "skall" vara viktbärande som får problem med personer på 70+ kilo.

Det gäller att vara uppmärksam på hur mycket individen klarar av.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

NewForest/araben hoppar inte lika bra/högt som med en lättare ryttare.

Nordsvensken orkar inte lika länge som han gjort/gör med lättare ryttare. Orkar knappt galoppera 1½ varv i ridhuset.

Haflingern har jag inte sett såå mycket ridning av egentligen. Så jag vet inte hur den reagerade med tyngre ryttare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktgränser för hästar?

Hur märker man på hästen att det är för tungt?
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Den orkar inte med allt som den skulle klara av med en lättare ryttare. ibland syns det tydligt bara människan sitter upp.

Jag var elak å slängde upp sambon på min ponny en gång å skrittade några varv. Då tyckte hon att jag var elak. Det syndes tydligt.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Vissa ridskolor gör ju inte det.
Sedan så kan faktiskt helt chokerande men sant så är det så att vissa inte vet. Som vi på våran ridskola vi har en ridlärare men det är inte hon som skriver ut hästarna till oss utan det gör en annan. å då är det ju lite svårt att veta vilka i våran grupp som inte kan rida ponnysarna specielt eftersom dom flesta i våran grupp kan rida ponnysarna. vi är 3 vuxna tjejer som kan rida dom flesta ponnysar å 2 utav oss (jag och en till) kan sitta upp på varenda en utav dom. men där faller ju även en del ansvar på oss ryttare att byta om vi tycker att man är för lång/för tung.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

På dom ridskolor jag ridit på (som sätter för tunga ryttare på för små hästar) så är det ridläraren, som vet precis hur vi ser ut, som väljer hästar åt oss. Ibland har vi även fått välja själva.

Jag har haft en tyngre människa på min häst en gång... Och då syndes det tydligt att hästen inte alls gillade det. Hon protesterade starkt :)
 
Sv: Viktgränser för hästar?

T3ss skrev:
Jag undrar hur mycket några raser orkar bära egentligen. På ridskolorna jag ridit på sätter dom upp hur stora människor som helst på hur små hästar som helst. Så nu vill jag veta hur mycket hästarna egentligen orkar bära.

Ganska normalbyggda hästar

Arab/New forest (korsning)
Fjordhäst
Arab
Nordvsensk (liten mellan 130-140)
Liten haflinger (runt 130 kanske och väldigt smal)

Tacksam för svar på en ungefärlig vikt som dom skulle kunna orka bära :) :bow:

kallbloden i dom måtten ca max 60 men det beror på det ...
jag har en 140 hög tinker som är väääldigt grov o hon tar 80kilo utan problem ..
leta en grov häst .
 
Sv: Viktgränser för hästar?

ZorroLouise skrev:
Hur märker man på hästen att det är för tungt?
om det är väldigt mkt för tungt så kastar dom upp huvet o tex försöker bocka ,,annars så ser man nog bara att dom inte orkar helt enkelt nån längre stund ,,dom brukar lägga öronen bakåt oxå o se mkt arga ut :crazy:
 
Sv: Viktgränser för hästar?

T3ss skrev:
Arab/newforest korsningen är inte speciellt grov och runt 150-155 hög.

Fjorhästen är nog också runt 150, halvgrov...

Araben runt 150-155 (kanske?) ganska nätt

Nordsvenskens höjden hade jag redan skrivit, men han är också halvgrov... Inte så grov som endel nordisar brukar vara... Så ganska liten skulle jag säga :)

Haflingern hade jag skrivit höjd och grovlek på. En väldigt liten häst.
fjordingen kan säker ta 100kilo på rygger om det inte blir för ofta .
 
Sv: Viktgränser för hästar?

orcide skrev:
kallbloden i dom måtten ca max 60 men det beror på det ...
jag har en 140 hög tinker som är väääldigt grov o hon tar 80kilo utan problem ..
leta en grov häst .

Det är inte jag som behöver en grov häst :crazy: Det är dom på ridskolan som sätter tyngre människor på deras små hästar..
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Ja då är det ju en helt annan sak. Då vet dom ju om det. Frågan är ju om dom bryr sig. Vissa ridskolor gör ju tyvärr inte det.

Det jag gillar med min dom bryr sig å försöker alltid göra det bästa för att hästarna ska ha det bra. Säljer hästar fortast möjligt som inte passar in å så försöker dom ha en bra ruljans på hästarna oxå. Började rida där på vårterminen för två år sedan nu å nu har vi utav alla storhästar kvar Corsberg, Diga å Prima utav storhästarna. Å nu kommer inte jag ihåg exatka orden men en eller två skulle försvinna privat eller foder hos någon å 1-2 utav dom gamla skulle försvinna till hästerminnens slut. Så på 6 terminer kommer om det blir som det ska alla storhästar byts ut. Det tycker jag är kannon. Å så längtar jag att få prova en utav dom nya inte jag har hunnit prova. Hon är 10 år, ganska hög å har tävlat fälttävlan å enligt alla som har ridit henne är hon en kannon häst så den längtar jag efter att få prova nu. Sedan har vi 2 till nya som jag inte har fått prova ännu heller.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Första ridskolan jag red på hade kvar sina hästar tills dom dog typ... (Sen så tog/tar inte dom hand om dom som man skulle önska heller :crazy: ) Den ridskolan gillar jag inte alls. Den här som jag ridit på i två år nu, har varit liiite bättre, men då är det det här med tyngden på ryttare å lite annat jox som inte är så bra... Men dom säljer sina hästar då dom inte passar/trivs i alla fall :)

Vad kul med många nya hästar på ridskolan!! Hoppas att du får rida det 10 åriga stoet snart och hoppas att det går bra :)
 
Sv: Viktgränser för hästar?

*KL*

Hur ser ni vad människor väger? Alltså, jag tycker det är jättesvårt.
 
Sv: Viktgränser för hästar?

*kn l*
Lånar tråden lite appropå vikt...

Smäcker arabkorsning på 170, vad skulle ni gissa som maxvikt?
 
Sv: Viktgränser för hästar?

Det handlar inte enbart om ryttarens vikt, utan även om balans. En 50-kilos ryttare som är nybörjare och saknar balans kan vara svårare för hästen att bära än en van, balanserad ryttare som väger 100 kg.

Immer
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 492
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp