Viktgräns.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?
 

På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?
Knepigt.
sätta gränsen med lite marginal?
Jag gissar att vissa inte killar exakt på kilot vad de väger.
 
Senast ändrad:
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?

Varför är det ert problem att människor uppenbarligen ljuger om sin vikt (med reservation för ett par kg i felvägning därhemma)?

Utifrån det du skrivit så framkommer ju viktgränserna i informationen på hemsidan. Då tänker jag att människor som struntar i den informationen faktiskt får skylla sig själva.

Att skriva på hemsidan att "viktgränserna är för hästarnas skull, och kontrollvägning av alla som anmält sig kommer att ske på plats."
 
Frågan är var man drar gränsen? Vi har haft människor över 100kg förut men de har varit erfarna ryttare.

Dessutom är det skillnad på om människan är lång och muskulös eller riktigt överviktig. Jag gissar att den marginalen kan man ju ha i huvudet och avgöra på plats.

Som det är nu så står det på hemsidan att vi har en viktgräns men inte på hur mycket. Det får dom veta när de bokar.

Jag ska fråga ägaren varför hon inte skriver ut det (men jag gissar att det har med den där marginalen att göra.)

Skulle man kunna skriva ut att viktgränsen för nybörjare är 90kg? Och lämna det där? Det öppnar ju för erfarna att fråga via mail eller tele?
 
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?


Håller med @kryddelydd. Vuxna får ta ansvar själva.

Minns en dressyrtävling för länge sedan med en ryttare som togs in på kontrollvägning då hen skulle låna lektionsponny att tävla på. Det skiljde +20 kilo mellan angiven vikt respektive invägd vikt.

Skriv att det är för att skydda hästarna, och att det kan ske kontrollvägning.

När jag jobbade med lektionsverksamhet hade vi ibland större personer som ville rida småponnys och då var det lättare att ha tydliga viktgränser att peka på. Det var inte en diskussion om enskilda individers kroppar och rättigheter, utan regler som gällde generellt i verksamheten.
 
Håller med @kryddelydd. Vuxna får ta ansvar själva.

Minns en dressyrtävling för länge sedan med en ryttare som togs in på kontrollvägning då hen skulle låna lektionsponny att tävla på. Det skiljde +20 kilo mellan angiven vikt respektive invägd vikt.

Skriv att det är för att skydda hästarna, och att det kan ske kontrollvägning.

När jag jobbade med lektionsverksamhet hade vi ibland större personer som ville rida småponnys och då var det lättare att ha tydliga viktgränser att peka på. Det var inte en diskussion om enskilda individers kroppar och rättigheter, utan regler som gällde generellt i verksamheten.

Ja det har du helt rätt i att det är viktigt att skilja på.


Jag ska framföra allt det här för ägaren men vad både hon och jag är "rädda" för är att behöva säga till nån rakt i ansiktet att de inte kan komma på ridturen för att de är för tunga.

Ofta har vi låtit för tunga nybörjare rida ändå men för några år sedan hände det ett par ggr i månaden. Nu sker det ett par ggr varje vecka...
 
Ja det har du helt rätt i att det är viktigt att skilja på.


Jag ska framföra allt det här för ägaren men vad både hon och jag är "rädda" för är att behöva säga till nån rakt i ansiktet att de inte kan komma på ridturen för att de är för tunga.

Ofta har vi låtit för tunga nybörjare rida ändå men för några år sedan hände det ett par ggr i månaden. Nu sker det ett par ggr varje vecka...
Klart att det är obekvämt att behöva göra det, men betydligt mindre om ni varit helt tydliga på hemsidan. En anledning till att det händer oftare nu än förr kan ju faktiskt vara att ryktet spridit sig att ni inte är så noga med viktgränsen när det kommer till kritan...
 
Ja det har du helt rätt i att det är viktigt att skilja på.


Jag ska framföra allt det här för ägaren men vad både hon och jag är "rädda" för är att behöva säga till nån rakt i ansiktet att de inte kan komma på ridturen för att de är för tunga.

Ofta har vi låtit för tunga nybörjare rida ändå men för några år sedan hände det ett par ggr i månaden. Nu sker det ett par ggr varje vecka...


Det kan vara känsligt med vikt, men just därför är det bra att ha regler att peka på som står tydligt på hemsidan och vid bokning.

@Trissa har en poäng också, om ni ofta gör avsteg så kanske många tänker att det inte är så viktigt?
 
Funderade lite på era hästar. En clydesdalhäst kan väga över ett ton står det på Wikipedia. Det känns som 1000 kg häst och 100 kg människa inte hänger på plus/ minus 10 kg? Det är körhästar, dvs styrkan ligger i att dra. Kan ni inte erbjuda att köra folk mer generellt? Då slipper ni problematiken och även brukar faktiskt folk som inte är så vana och stela och lite för tunga då kanske vara rädda för att häva sig upp i sadeln och rida hästar? Clydesdalehäst, jag har knappast ens sett en sådan häst eller är trumhästarna i vaktparaden clydesdalehästar? Varför är inte hästarna av den storleken så pass tränade att 10 kg plus är ett problem? Hur mycket går hästarna? Du får ursäkta men jag fattar inte riktigt. Förmodligen skulle jag förstå vad du menar om jag stod bredvid dig , kanske? Vad i hela friden använder sådana hästar för sadlar?
 
Funderade lite på era hästar. En clydesdalhäst kan väga över ett ton står det på Wikipedia. Det känns som 1000 kg häst och 100 kg människa inte hänger på plus/ minus 10 kg? Det är körhästar, dvs styrkan ligger i att dra. Kan ni inte erbjuda att köra folk mer generellt? Då slipper ni problematiken och även brukar faktiskt folk som inte är så vana och stela och lite för tunga då kanske vara rädda för att häva sig upp i sadeln och rida hästar? Clydesdalehäst, jag har knappast ens sett en sådan häst eller är trumhästarna i vaktparaden clydesdalehästar? Varför är inte hästarna av den storleken så pass tränade att 10 kg plus är ett problem? Hur mycket går hästarna? Du får ursäkta men jag fattar inte riktigt. Förmodligen skulle jag förstå vad du menar om jag stod bredvid dig , kanske? Vad i hela friden använder sådana hästar för sadlar?

Clydiehästarna här i Aus är långa väger från "de riktiga" i scotland (var själv i scotland förra året och red clydies. De var 200-300kg+ mer än våra helt klart! Våra är runt 700kg skulle jag tro. Vi använder western/western-stock-sadlar på all våra hästar :)

Vi har tyvärr ingen möjlighet att erbjuda körning.
 
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?

Antingen anpassar ni er efter kunderna och byter ut hästmaterialet - är det många som är tunga, sä får ni skaffa fler viktbärande hästar. Ardenners kanske? Ni blir ju mer flexibla om alla hästar kan bära 90-100 kg, än om det är som nu när tre viktbärande hästar måste ta alla tunga ryttare. Annars kunde de ju bytas av, och behövde inte gå med tunga ryttare hela tiden (en del ryttare väger ju uppenbarligen mindre).

Alternativt vågar och refunds. Men det blir ju svårare med er ekonomi och att få nöjda kunder då.

I första hand tänker jag att man får anpassa hästmaterialet efter vilka ryttare ni har som kunder. Om kunderna är tunga, klumpiga nybörjare så får ju hästmaterialet vara sådana som kan hantera det.
 
@Seabaz Jag tycker också att ni i första hand ska se över viktgränser och sekundärt sett även hästmaterial.
Har ni många tunga ryttare får ni anpassa ert hästmaterial efter den situationen. Sen tycker jag också att ni relativt sett verkar ha rätt så låga viktgränser också. Som jag förstår det är det mest skritt, lite trav och sedan bad? Även om era clydes "bara" väger 700 kg bör de utan problem kunna bära upp till ca. 100 kg, i skritt och trav, även om ryttarna är nybörjare. Inte på daglig/reguljär basis, men om det inte varit för att pappa var hästallergisk och ovillig, hade han blivit upptvingad på H.H för länge sedan. H.H är alltså förvisso ett "lätt kallblod" i typen, men 162 cm/540 kg. Pappa är 192 cm/110 kg, och total nybörjare. Då hade han ändå fått rida i alla gångarter, lättare pass, ca. 30-45 min. Inga konstigheter. Så jag tycker nog att era 700 kg clydes borde klara 100 kg nybörjare, på reguljär basis, även i skritt. Samt att ni borde köpa in flera sådana för att matcha eran kundgrupp.
 
En sak ni kan göra är att vara tydliga med på hemsidan att viktgränsen är inklusive kläder och skor plus utrustning (om det nu sägs 90 och folk väger 92-96 så är det en sannolik felkälla)

Om ni är mycket tydliga på hemsidan att de som väger för mycket inte får rida och inte får någon refund och att ni väger alla - då bör besvärliga kunder vara ert minsta problem. Men om ni ska köra no refunds - så måste nog informationen vara klar och tydlig, skriftlig och lämnad i förväg - något som sägs vid bokning kan missförstås lättare inte minst om det är fler som tar emot bokningar. Folk tar nog ett nej i förväg lättare än ett nej som de får när de står där.

Och om ni nu har en VIKT-gräns - då får ni nog väga alla och tacka nej till dem som väger för mycket. Om X får gå hem för att hen väger 92 men Y får rida trots att hen väger lika mycket, för att ni gör bedömningen att Y inte är överviktig (är det då X vikt som är problemet eller en moralisk bedömning?). Då är ni nog riktigt illa ute rent marknadsföringsmässigt.
 
Senast ändrad:
Det är verkligen en knepig situation. Och som du säger @BornAgain att man vill ju inte få dåligt rykte.

Som det är nu så säger vi nej till ryttare vid bokning över telefon om de väger för mycket. De som skickar en bokningförfrågan över internet säger vi också nej till om de väger för mycket.
Det som har hänt (och vad vi upplever händer oftare idag än för 3 år sedan) är folk som bokar in sig som 90kg över internet och får godkänt och betalar över internet men sedan väl på plats fyller i deras vikt är över 90kg.
Som jag sa tidigare är det ju inte alla. Och nej hästarna dör inte antar jag.

Att avla/köpa större hästar för att människan blir fetare är för mig ett steg i fel riktning. Det är även svårt att hitta bra turridningsmaterial som det är.
Vi köpte en clydie för 1.5 år sedan som tyvärr inte klarade det tropiska klimatet vi lever i heller. Så den fick säljas igen :(
 
Det blir lite knepigare iom att ni tummar på viktregeln under lågsäsong. Jag förstår problematiken, men antingen sätter ni en absolut viktgräns som hålls året om och oberoende av om det är pga längd/muskler eller övervikt eller så riskerar ni affärsrörelsen. I dagens samhälle sprids information med blixtens hastighet och övervikt är en otroligt känslig fråga.

Vågar diffar och om ni har en kund som 'in good faith' bokat och betalat och sedan väger några kilo över vad de vägt sig som hemma, då tror jag ni kommer få problem och arga kunder.
 
Jag har nolltolerans mot sånt där. Ja, övervikt är en känslig fråga, men det ska aldrig hästarna drabbas av. Det är ingen rättighet att rida. Är man för tung så är det bara så. Tyvärr. Det är bedrövligt att folk ljuger om sin vikt för att få rida! Det är ju hästarna som blir lidande! Tycker inte att ni ska skämmas ett dugg för att vara benhårda - tvärtom. Jag förstår dilemmat med risken att tappa kunder, men ja... hästarnas välmående måste gå först.
 
Om ni är tydliga och inte portar förens vid 10 kg mer än angiven godkänd vikt så börjar det bli rätt ordentliga fel i deras egen uppfattning.Kanske kan ni sätta ner vikten i informationen än mer och ha större marginal vid invägning så är det inget snack.
Att ni sen gör särskilda anpassade turer för dessa vid andra tider på året är nåt annat, det är annan produkt. Handlar då både om rätt antal för hästarna samt även längd och vägval. Det går att erbjuda annat, kanske kan de få en rabbatt innestående på sådan tur för att de inte får rida med den tur de inte får vara med och inte heller får pengarna tillbaka för.
 
Jag har tagit mamma till ett turridningsställe som är mycket tydliga med sin viktgräns, vilken också diffar på säsong -90kg under högsäsong, och 110 kg under lågsäsong.
Vet inte om de kontrollväger (mamma är överviktig, men inte uppemot 110kg - alltså, vet ont om de kontrollväger misstänkta gränsfall.
Men iaf, stor turridningsfirma med en tydlig viktgräns, säsongsvarierad (och de förklarar också varför på hemsidan ) och jag tycker det är en bra o sund policy!

Börja med o vars jättetydligs på hemsidan, skaffa sedan en våg där som används för de där ni tror är märkbart över gränsen - då blir inte de något problem med den välbalanserade ryttaren på 92 kg heller. :)
 
Det är verkligen en knepig situation. Och som du säger @BornAgain att man vill ju inte få dåligt rykte.

Som det är nu så säger vi nej till ryttare vid bokning över telefon om de väger för mycket. De som skickar en bokningförfrågan över internet säger vi också nej till om de väger för mycket.
Det som har hänt (och vad vi upplever händer oftare idag än för 3 år sedan) är folk som bokar in sig som 90kg över internet och får godkänt och betalar över internet men sedan väl på plats fyller i deras vikt är över 90kg.
Som jag sa tidigare är det ju inte alla. Och nej hästarna dör inte antar jag.

Att avla/köpa större hästar för att människan blir fetare är för mig ett steg i fel riktning. Det är även svårt att hitta bra turridningsmaterial som det är.
Vi köpte en clydie för 1.5 år sedan som tyvärr inte klarade det tropiska klimatet vi lever i heller. Så den fick säljas igen :(

Varför är det ett steg i fel riktning att anpassa er till de kunder ni har?

Om det är du inte tycker så tunga människor borde rida så är ju problemet ett annat, då är det mer att du vill uppfostra kunderna så att de går ner i vikt. Det tror jag är dömt att misslyckas.

Jag skulle tro att de flesta vet att det är dåligt att vara överviktig. Att man inte kan prova på att rida på semestern torde vara det minsta problemet, och lär inte övertyga någon till att gå ner i vikt.

Folk kommer aldrig vara helt ärliga med vikten. Kanske vet de heller inte riktigt vad de väger. Sätt maxvikten till 80 kg, så har ni lite marginaler?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp