Viktigaste vid köp av transport

malinkan

Trådstartare
Hej!

Jag har börjat fundera lite på transport. Dock har jag inte världens största budget och behöver därför hjälp. Hittar jag inte något inom rimligt pris blir det ingen transport, så det är ingen kris utan bara lite spånande.

Vad är era prio 1 krav vad gäller transport? Vilka märken skulle du aldrig köpa? Vilka "finesser" måste finnas basic för att ni skulle kunna ha en transport? Vill veta allt hur ni tänker!
 
För mig är det viktigt med ett rymligt släp som är ordentligt konstruerat och med smidiga och säkra lösningar för bom och ramp samt möjlighet att lasta ur fram. Den dagen jag blir påkörd bakifrån vill jag kunna få ut hästen. Helst vill jag ha step up eller kombiramp.
Skulle aldrig välja ett släp med gardin bak, som upplevs som skramligt eller som saknar höga baklysen (åkte bakom ett sånt en mörk kväll och förundrades över hur dåligt det syntes).

Har BE-kort så det jag har lättast att kompromissa med är vikten på släpet och fast sadelkammare väljer jag också bort i raklastade släp i och med att jag vill ha fronturlastning.

Har tidigare haft Ifor och Henra och båda dom har jag haft en del problem med. Idag har jag ett Fautras Promax som jag är rätt nöjd med. Drömsläpet är ett diagonallastat Fautras Oblic men gillar förutom Fautras, Ume, Boj (inkl efterföljarna) och Star Trailer/ Thule.
 
Alugolv!
Gillar fronturlastning.
Har ett Umesläp jag är nöjd med, väljer gärna det märket nästa gång också.
 
Saker jag tycker är viktiga: Att transporten går att dra med bilen på B-körkort. Att transporten har fyra däck så man lättare kan hantera en eventuell punktering. Att golvet är i mycket bra skick, är golvet av trä (plywood) kan man ta en fickkniv och peta lite på platsen där hästarna brukar skita och se om träet luckras upp lätt. Att de bärande stagen under transporten (som håller upp golvet) inte är för rostiga.

Misstag jag själv gjort: Köpte en äldre, väl använd, transport som såg bra ut på ytan för 24.000 - Jag tror att jag, till min egna överraskning, fick reparerat den för... 15.000? Minst. Jag fick byta golv, gummimatta, draghandske, däck, senast förra veckan fick jag borra om en däcktrumma då gänghålen blivit utnötta och det fanns risk att muttrarna till däcken skulle lossna. I dag skulle jag inte köpa en transport under 40.000 kr. Hellre en nyare som bjuder på färre överraskningar.

Här är jag inte så nöjd som jag såg ut... :meh: Där försvann den säsongens utflykter... :o

transport5.jpg
 
Hej!

Jag har börjat fundera lite på transport. Dock har jag inte världens största budget och behöver därför hjälp. Hittar jag inte något inom rimligt pris blir det ingen transport, så det är ingen kris utan bara lite spånande.

Vad är era prio 1 krav vad gäller transport? Vilka märken skulle du aldrig köpa? Vilka "finesser" måste finnas basic för att ni skulle kunna ha en transport? Vill veta allt hur ni tänker!
Säkerheten är prio 1. Därför går vissa lågprismärken som jag inte litar på bort direkt. Därefter återstår en del bra släp som alla egentligen säkert är lika bra, men för mig blir följande detaljer viktiga:

* Snabb panikbomslösning utifrån utan behov av verktyg (alltså inte några jäkla krokar som ska skruvas ur, vill ha en flärp att lyfta bara och älskar Thules modell)
* Snabbt och lätt öppningsbara/stängbara bakbommar som går att öppna och stänga med en hand. Absolut inga jäkla sprintar att hålla på och peta med. Klick i - klick ur är min melodi.
* Bra ventilation och bra ljus, samt gott om plats framför hästarna att stå och tränsa/fixa = endast utanpåliggande sadelkammare som inte tar plats inne i släpet.
* Ramp (eller i vart fall kombiramp)
* Dubbla skötardörrar så att jag kan välja sida att gå in på beroende på trafik mm.
* Boggie

Därutöver önskar jag:
* Gott om förvaring och gärna dubbla sadelkammare
* Belysning i sadelkammare
* Stora fönster som är öppningsbara
* Bredd och höjd över standard
* Mellanvägg som är mjuk i nederkant
* Mellanvägg som är lätt att lyfta ur på egen hand utan behov av medhjälpare
* Gärna svenskt/nordiskt för att tåla västsvenska saltmättade fuktvintrar
 
Aluminiumgolv, tvåaxlat, säkerhetsbommar som går att lösa ut utifrån utan att gå in i hästutrymmet.

Jag har BE körkort och äger en bil som får dra 2500 eller 2600kg på mitt körkort så totalvikten är inte särskilt viktig.
 
Krav:
- Tvåaxlat
- Någon typ av easylock bommar bak.
- Enkla panikbommar fram som utlöses utanför släpet och som inte kräver något verktyg för att utlösas.
- Gott om plats framför hästen (modeller med integrerad sadelkammare går därför bort).
- Golv, bromsar etc i bra skick. Jag har alltid besiktigat mina släp i samband med köp, för att få en bild av hur allt mår. (Obs, golvet kollar de inte på besiktningen)

Jag har hittills haft en Boj bravo som vi totalrenoverade (den var underbar men saknade easylock), en Thule Safir som också bara gett mig nöje, och nu en Thule Royal XT. Bägge de sistnämnda uppfyller alla mina krav.

Märken jag kan tänka mig att köpa begagnat: Thule, Boj, Ume.
För mig spelar golvets material ingen roll. Både trä, plast och aluminium har sina för- och nackdelar. :)
 
Tvåaxlat
Panikbommar fram som inte måste skruvas ur
BRA golv
Rymligt och ljust
Bra ventilation
Stabilt och lättdraget efter bilen

Har alltid velat ha Boj (Forzab) och nu när jag (äntligen) har ett kommer jag svårligen byta märke. Det jag har nu (2010) känns så bra och gediget att min förhoppning är att det kommer hålla MÅNGA år med lite omvårdnad. Nästa år planerar jag byta kulhandske, mellanvägg (vill ha halvmjuk sådan) och belysningen invändigt, samt några dörrlister. Det är det enda som är slitet.
Förutom Boj har jag varit väldigt nöjd med Thule, men det passade inte så bra längre när jag bytte från storhäst till shetlandsponny.
 
Tvåaxlat
Panikbommar fram som inte måste skruvas ur
BRA golv
Rymligt och ljust
Bra ventilation
Stabilt och lättdraget efter bilen

Har alltid velat ha Boj (Forzab) och nu när jag (äntligen) har ett kommer jag svårligen byta märke. Det jag har nu (2010) känns så bra och gediget att min förhoppning är att det kommer hålla MÅNGA år med lite omvårdnad. Nästa år planerar jag byta kulhandske, mellanvägg (vill ha halvmjuk sådan) och belysningen invändigt, samt några dörrlister. Det är det enda som är slitet.
Förutom Boj har jag varit väldigt nöjd med Thule, men det passade inte så bra längre när jag bytte från storhäst till shetlandsponny.
Nyfiken.
Vad är det som gör att du vill ha halvmjuk mellanvägg?
Jag har ett Boj från -04 som behöver renoveras och på sikt vill jag nog köpa ett nytt släp och börjar fundera på vad jag vill ha då.
Jag ser så många släp som har halvmjuk mellanvägg och undrar över vad som kan vara fördelar med det (utom möjligen inredningens vikt)?
 
Nyfiken.
Vad är det som gör att du vill ha halvmjuk mellanvägg?
Jag har ett Boj från -04 som behöver renoveras och på sikt vill jag nog köpa ett nytt släp och börjar fundera på vad jag vill ha då.
Jag ser så många släp som har halvmjuk mellanvägg och undrar över vad som kan vara fördelar med det (utom möjligen inredningens vikt)?
Hästarna kan bredda lite utan problem, hästarna verkar gilla det och jag tycker mellanväggen håller bättre. :)
 
Bra väghållning är viktigt. Aluminium är ett plus. Mjuk mellanvägg så hästarna kan bredda benen. Gå att lossa frambommen enkelt om hästen står i. (Bra på längre tranporter, så hästen emellanåt kan sänka huvudet.)
Mitt enda krav innan jag köpte var att jag INTE skulle ha rullgardin. Nu vart det så ändå, och jag ser faktiskt inga nackdelar. Möjligen att jag inte skulle lasta föl i en sån kärra, vilket ändå inte är aktuellt för mig.
 
Bra väghållning är viktigt. Aluminium är ett plus. Mjuk mellanvägg så hästarna kan bredda benen. Gå att lossa frambommen enkelt om hästen står i. (Bra på längre tranporter, så hästen emellanåt kan sänka huvudet.)
Mitt enda krav innan jag köpte var att jag INTE skulle ha rullgardin. Nu vart det så ändå, och jag ser faktiskt inga nackdelar. Möjligen att jag inte skulle lasta föl i en sån kärra, vilket ändå inte är aktuellt för mig.

Nej, rullgardin kan jag tänka mig att acceptera.
Men den där varianten där överluckan öppnas utåt och står rakt ut/upp verkar ju dum.
I alla fall för mig som gärna kör med överluckan öppen, särskilt sommartid, för att undvika överhettad häst.
 
Nyfiken.
Vad är det som gör att du vill ha halvmjuk mellanvägg?
Jag har ett Boj från -04 som behöver renoveras och på sikt vill jag nog köpa ett nytt släp och börjar fundera på vad jag vill ha då.
Jag ser så många släp som har halvmjuk mellanvägg och undrar över vad som kan vara fördelar med det (utom möjligen inredningens vikt)?
Som ngn annan skrev, möjlighet för hästen att trampa om och bredda, ger ljusare och "luftigare" känsla och kanske framför allt: möjlighet att lasta breda saker på bredden utan att behöva ta ur mellanväggen vid annan användning än till häst. Typ: åka till tippen med gamla plank, kylskåp osv. :D
 
Nej, rullgardin kan jag tänka mig att acceptera.
Men den där varianten där överluckan öppnas utåt och står rakt ut/upp verkar ju dum.
I alla fall för mig som gärna kör med överluckan öppen, särskilt sommartid, för att undvika överhettad häst.

Fast det är inga problem att köra med den öppen. Det har jag gjort när det varit extremt varmt och jag har haft två hästar i släpet. Med en häst i har jag inte känt att det varit nödvändigt. Då har de öppna fönstren räckt.
 
När jag köpte ny släp i våras var förstaprion att det ska vara boogi. Nästa på listan att jag får dra på B-kort och ändå ha bra lastvikt. Sen är jag inte så himla petig med mina krav. Valde att köpa nytt budgetsläp istället för att köpa beg kvalitetssläp. Tanken är att kunna byta ut det om 4-5 år utan att förlora hejdlöst mycket pengar på det. Fick mycket för pengarna känner jag iaf med bra ventilation (denna sommaren har onekligen satt den på prov), luftigt och ljust, gott om plats till min stora häst på 177cm, enkla bomlösningar osv.
 
1, tillräckligt stort med rätt vikter
2, ordentligt ljusinsläpp och ventilation
3, hög mellanvägg med stolpe (utan stolpe blir mellanväggen så klen :/.)
4, bra bommar, (snabb och säkerhets fästen)
5, smidiga låsmekanismer

Vill iofs också att skötardörren ska vara åt vänster och om det är frontutlastning så ska det vara åt höger. Samt så vill jag inte ha gardin. Men kan leva med det i alla fall.

Nr 4 och 5 är lite mindre viktigt, har bytt ut det på mina släp men tål verkligen inte osmidiga lås på rampen..

Sen med begagnat släp så är prio1 alltid att det ska vara fräscht och i bra skick. Eller i så pass bra prisklass att man kan byta ut allt själv utan att känna sig lurad :/.
 
Fast det är inga problem att köra med den öppen. Det har jag gjort när det varit extremt varmt och jag har haft två hästar i släpet. Med en häst i har jag inte känt att det varit nödvändigt. Då har de öppna fönstren räckt.
Tips: Har du glasfibersläp? Kolla i så fall vad tillverkaren säger, så att det inte går "spänning" i glasfibern. När jag hade in mitt släp på service så stod det just ett väldigt slitet och sargat glasfibersläp som körts med sådan "uppåtlucka" öppen och där servicekillen menade att det var vansinne att inte tillverkarna bestämt avråder eftersom slitaget på resten av släpet blir helt felaktigt pga vind/motstånd osv.
 
Spontant så känns det som ens minsta problem är att kunna lasta av hästen med fronturlastning om man blir påkörd bakifrån, det finns ju inga krockzoner öht så bilen åker rakt in i släpet med eller utan lastad häst. Enda olyckorna jag läst om har varit dödliga för hästen.
 
Spontant så känns det som ens minsta problem är att kunna lasta av hästen med fronturlastning om man blir påkörd bakifrån, det finns ju inga krockzoner öht så bilen åker rakt in i släpet med eller utan lastad häst. Enda olyckorna jag läst om har varit dödliga för hästen.
Der beror väl ändå helt på hur fort bilen kör. Mitt släp har en stadig metallram och lastbilsstängning bak så det behövs åtminstone lite hastighet för att det ska komma in någon bil. Har själv varit med om
en stallkompis som blev påkörd och sen inte fick ut (den oskadade) hästen för att gångjärnen på lämmen fått en smäll och inte gick att öppna så mest därför jag är lite nojig kring det. Tycker inte det är speciellt konstigt att det bara är de allvarliga olyckorna man hör om. Sällan det står i tidningarna om mindre trafikolyckor mellan personbilar som lösts på plats heller.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 515
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 435
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 123
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp