Viktigaste vid köp av transport

Vill bara varna flr just diagonallastning.Fisknung visar att de stod sämre i dessa och har en bekant med sådant släp som av den anledningen inte är nöjd😩
Jag har provat och mina hästar har stått bättre så än i ett raklastat (kör alltid med kamera) så de har tydligen inte läst den forskningen.
 
Nyfiken.
Vad är det som gör att du vill ha halvmjuk mellanvägg?
Jag har ett Boj från -04 som behöver renoveras och på sikt vill jag nog köpa ett nytt släp och börjar fundera på vad jag vill ha då.
Jag ser så många släp som har halvmjuk mellanvägg och undrar över vad som kan vara fördelar med det (utom möjligen inredningens vikt)?

Mest att den med hel skiva är ganska omöjlig för mig att manövrera ensam då den väger ganska mycket (har kombiramp och vi kör pallar i bland så behöver kunna ta ur väggen), har problem med rygg och handleder, och även att större hästar ska kunna trampa ut åt sidan för att hålla balansen vid behov utan att behöva ställa väggen åt sidan. Min upplevelse är att många stora hästar vi haft uppskattar att kunna bredda bak. Behåller dock den hårda mellanväggen hemma så jag kan använda den också om jag skulle vilja.
 
Jag vill ha ett ljust släp med bra ventilation och bra väghållning för hästens komfort. Bra matta och hel stolpe till mittväggen. Fästen för transportgrimskaftet helst högt på sidan, inte bara i typ bommen.
Inte sadelkammare framför hästen utan gott om utrymme för mig. Gärna nåt bra ställe att hänga upp höpåse.

Gärna containerstängning och step up. Ordentliga framdörrar, inte nån vek liten plastgrunka som handtag.
Överlag kvalité på grejerna, inte billiga dåliga draghandskar och stödben tex. Fast överlucka.
Överlag bra säkerhet.

Låter som att du vill ha ett Fautras.... ;)
 
Provan är inte menat att lasta ur fram? ganska högt nedkliv även om det går.
Lastade alltid ur fram i min JMS. Den är precis lika hög och det var aldrig några problem. Har kört både shettisar, b-ponny och flera stora hästar i den och ingen har haft problem med att ta sig ut genom framdörren. Problemet med Provan är att det blir en rätt kraftig sväng runt om de ska ut fram, och det funkar inte med en större häst.
 
Boggie, panikbommar, inga sprintar och meckiga lösningar, öppningsbara fönster, sadelkammare.
Min häst kommer ut genom skötardörren om det kniper 😁
Har ett Thule Royal xt som uppfyller alla krav och mer därtill!
 
Jag har en äldre startrailer, enkelaxlad tom och hästen åker hur lugnt och tryggt som helst.

Innan hade vi en ny boogie och den hatade samma häst.
Älskar allt med vår transport, bommar, mellanvägg, överlucka etc.

Enda vagnen jag hade kunnat tänka mig att byta till är en Forzab men jag vill ha hård mellanvägg för vi kör dottern och hennes ponny och hennes moped fram och tillbaka från hennes gymnasieskola flera gånger per år. Och det är suveränt med ponnyn på ena sidan väggen och moppen på andra sidan.
 
Vad är det för släp som har så? Verkar ju inte klokt?

Cheval på nån modell. Överluckan dras ned med rep som hänger i mitten av luckan. Så du står på rampen för att få ned/upp den. Sen fäller du rampen mot överluckan. Tycker det verkar riktigt osäkert.
 
Vill bara varna flr just diagonallastning.Fisknung visar att de stod sämre i dessa och har en bekant med sådant släp som av den anledningen inte är nöjd😩

Vad är det för forskning?
De undersökningar jag tagit del av har tvärtom förordat att de flesta hästar vill åka på sniskan. Bland annat därför köpte jag ett diagonallastat släp och alla hästar som åkt det står blixtstilla.
 
Vad är det för forskning?
De undersökningar jag tagit del av har tvärtom förordat att de flesta hästar vill åka på sniskan. Bland annat därför köpte jag ett diagonallastat släp och alla hästar som åkt det står blixtstilla.
Ska försöka minnas car hag läste den men gissar hippson flr det är min favvotidning.Sen har hag läst flera studier där man släppt hästar löst i transporten o kollat hur de själva ställer sig.Då ställer de sig med rumpan mot färdriktningen
 
Vad är det för forskning?
De undersökningar jag tagit del av har tvärtom förordat att de flesta hästar vill åka på sniskan. Bland annat därför köpte jag ett diagonallastat släp och alla hästar som åkt det står blixtstilla.
Hittade det!Det var hippson.Goggla : åka baklänges: om hästen själv får välja 😃
 
Nu orkar jag inte läsa alla och kan ha missat någonting men ingen av studierna som var med i artikeln verkar ha med ett släp där hästarna står diagonalt. Den där de åkte på sidan verkar vara i en hästlastbil där de står rakt fast på tvären. Sen verkar det också tydligt att det finns stora individuella variationer vad hästarna föredrar även med ett så begränsat studiematerial (8 eller 12 hästar i studierna som rörde färdriktning) men att de flesta föredrog att vända sig mer eller mindre med huvudet bakåt dvs inte det samma som rakt bakåt. Känns fortfarande som det säkraste sättet är att prova vad ens egen häst föredrar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 088
Senast: Araminta
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp