Viktigaste vid köp av transport

Boggie, får dras på B-kort, rymligt. Utan inbördes ordning. Sen har jag inte så stora krav egentligen.

Har mitt drömsläp nu, som även H.H verkar se som sitt drömsläp - huvudsaken! :love:
Ett Star Trailer/TGAB Diamant - 98 som är såväl fronturlastat som utrustat med sadelkammare!
 
Spontant så känns det som ens minsta problem är att kunna lasta av hästen med fronturlastning om man blir påkörd bakifrån, det finns ju inga krockzoner öht så bilen åker rakt in i släpet med eller utan lastad häst. Enda olyckorna jag läst om har varit dödliga för hästen.
En kompis fick möte i en backe på smal väg och den mötande bilen gav inte henne plats att hålla farten i backen så hon fick stanna och kom sedan inte upp. Det var vinter och halt så hon gled bakåt och in i en häck med släpet. Hon hade fronturlastning och kunde ta ut hästen den vägen.
 
Mina främsta prioriteringar är att transporten är stabil och att det är bra kvalitet så att man kan lita på att allt håller och funkar. Boggi är självklart för att det ska bli stabilt. Ljus och rymlig är givetvis också viktigt. För mig är även fronturlastning ett krav eftersom jag tycker att det känns betydligt tryggare att alltid lasta ut framåt. Mina hästar är vana vid det och det gör att de aldrig tänker bakåt vid lastning. Hade länge ett Fautras JMS som jag var supernöjd med, i våras bytte jag dock till ett nytt Ifor eftersom jag behövde en 2-hästars och inte var helt imponerad av Fautras Provan-modell (det blir trångt vid urlastning fram när man har en stor häst).
 
Tips: Har du glasfibersläp? Kolla i så fall vad tillverkaren säger, så att det inte går "spänning" i glasfibern. När jag hade in mitt släp på service så stod det just ett väldigt slitet och sargat glasfibersläp som körts med sådan "uppåtlucka" öppen och där servicekillen menade att det var vansinne att inte tillverkarna bestämt avråder eftersom slitaget på resten av släpet blir helt felaktigt pga vind/motstånd osv.

Mitt släp är 20 år gammalt nu och det finns inga som helst indikationer på det du säger att det skulle hänt mitt släp. Jag hade nere det hos åf för några år sedan när jag bytte golv och modifierade det lite fram. Då jag ville ha bort väggen mellan sadelkammaren och garderoben för ett större lastutrymme. Då gicks det igenom på alla håll och kanter. Det är fortfarande hur fint och bra som helst! 😊
 
Mina främsta prioriteringar är att transporten är stabil och att det är bra kvalitet så att man kan lita på att allt håller och funkar. Boggi är självklart för att det ska bli stabilt. Ljus och rymlig är givetvis också viktigt. För mig är även fronturlastning ett krav eftersom jag tycker att det känns betydligt tryggare att alltid lasta ut framåt. Mina hästar är vana vid det och det gör att de aldrig tänker bakåt vid lastning. Hade länge ett Fautras JMS som jag var supernöjd med, i våras bytte jag dock till ett nytt Ifor eftersom jag behövde en 2-hästars och inte var helt imponerad av Fautras Provan-modell (det blir trångt vid urlastning fram när man har en stor häst).

Provan är inte menat att lasta ur fram? ganska högt nedkliv även om det går.
 
Mitt släp är 20 år gammalt nu och det finns inga som helst indikationer på det du säger att det skulle hänt mitt släp. Jag hade nere det hos åf för några år sedan när jag bytte golv och modifierade det lite fram. Då jag ville ha bort väggen mellan sadelkammaren och garderoben för ett större lastutrymme. Då gicks det igenom på alla håll och kanter. Det är fortfarande hur fint och bra som helst! 😊
Vad bra. 20 år gamla släp är nog tåligare än det (ganska nya) som jag såg också. Jag lyckades som jämförelse knäcka till sadelkammardörren på mitt för att jag typ glömt stänga och uppenbarligen inte tittade superofta i backspegeln. Krävdes lite omriktning osv men det vindfånget är ju ännu större eftersom det är i fronten å andra sidan.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Provan är inte menat att lasta ur fram? ganska högt nedkliv även om det går.

Jodå, enligt tillverkare/försäljare är det fronturlasting (på båda sidor). Jag använde det en del i början på mitt släp, men föredrar att backa ur hästarna pga som du säger att det är ett rätt högt kliv + lite trångt för stora hästar.
 
En kompis fick möte i en backe på smal väg och den mötande bilen gav inte henne plats att hålla farten i backen så hon fick stanna och kom sedan inte upp. Det var vinter och halt så hon gled bakåt och in i en häck med släpet. Hon hade fronturlastning och kunde ta ut hästen den vägen.
Vad har det med att bli påkörd bakifrån att göra?
 
Vad bra. 20 år gamla släp är nog tåligare än det (ganska nya) som jag såg också. Jag lyckades som jämförelse knäcka till sadelkammardörren på mitt för att jag typ glömt stänga och uppenbarligen inte tittade superofta i backspegeln. Krävdes lite omriktning osv men det vindfånget är ju ännu större eftersom det är i fronten å andra sidan.

Aj då.. ja mitt släp har verkligen fått bekänna färg genom åren. Tänkte jag kanske skulle stripa om det nu då mkt av tejpen slitits bort av väder och vind. Men jag älskar det och det är mitt och det har hängt med i hela min ft karriär😍

FB_IMG_1541591443100.jpg
 
För att i båda fallen går det inte att lasta ur bak och då är det jäkligt bra att kunna lasta ut fram.

Just detta har jag tänkt lite på... jag har ett större släp med bodel från boj när jag åker till tävlingar längre bort som har sidourlastning. Nu kommer jag förhoppningsvis inte välta och hamna i ngt dike men det kan ju hända !
 
Aj då.. ja mitt släp har verkligen fått bekänna färg genom åren. Tänkte jag kanske skulle stripa om det nu då mkt av tejpen slitits bort av väder och vind. Men jag älskar det och det är mitt och det har hängt med i hela min ft karriär😍

Visa bifogad fil 21294

Brenderup var riktigt innovativa på släp, de gjorde riktigt bra släp då det bara fanns Boj/Ume. Blev de Thule sen?
 
Just detta har jag tänkt lite på... jag har ett större släp med bodel från boj när jag åker till tävlingar längre bort som har sidourlastning. Nu kommer jag förhoppningsvis inte välta och hamna i ngt dike men det kan ju hända !

Ligger släpet på sidan kan hästen ändå inte ta sig ur på sidan uppåt utan ordentlig hjälp tänker jag.
 
Jag vill ha ett ljust släp med bra ventilation och bra väghållning för hästens komfort. Bra matta och hel stolpe till mittväggen. Fästen för transportgrimskaftet helst högt på sidan, inte bara i typ bommen.
Inte sadelkammare framför hästen utan gott om utrymme för mig. Gärna nåt bra ställe att hänga upp höpåse.

Gärna containerstängning och step up. Ordentliga framdörrar, inte nån vek liten plastgrunka som handtag.
Överlag kvalité på grejerna, inte billiga dåliga draghandskar och stödben tex. Fast överlucka.
Överlag bra säkerhet.
 
För mig är det viktigt med ett rymligt släp som är ordentligt konstruerat och med smidiga och säkra lösningar för bom och ramp samt möjlighet att lasta ur fram. Den dagen jag blir påkörd bakifrån vill jag kunna få ut hästen. Helst vill jag ha step up eller kombiramp.
Skulle aldrig välja ett släp med gardin bak, som upplevs som skramligt eller som saknar höga baklysen (åkte bakom ett sånt en mörk kväll och förundrades över hur dåligt det syntes).

Har BE-kort så det jag har lättast att kompromissa med är vikten på släpet och fast sadelkammare väljer jag också bort i raklastade släp i och med att jag vill ha fronturlastning.

Har tidigare haft Ifor och Henra och båda dom har jag haft en del problem med. Idag har jag ett Fautras Promax som jag är rätt nöjd med. Drömsläpet är ett diagonallastat Fautras Oblic men gillar förutom Fautras, Ume, Boj (inkl efterföljarna) och Star Trailer/ Thule.
Vill bara varna flr just diagonallastning.Fisknung visar att de stod sämre i dessa och har en bekant med sådant släp som av den anledningen inte är nöjd😩
 
Om man vill kunna ha övre delen av bakluckan öppen köp inte de modeller där man först fäller ner den övre luckan och sen stänger lämmen/dörrarna
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 660
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 366
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 486
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp