Viktigt att gå på samma förskola som blivande klasskamrater?

Det vi har att jobba med är vad vi tror är bäst för våra barn. Vi valde en förskola lite längre bort för att den barnen i omgivningen går på är kass enligt mig. Det finns många förskolor i området och alla hamnar på samma skola och skolan lämnar en del att önska. Därför bytte vi skola på äldsta barnet, också en som ligger en bit bort, och även minstingen flyttar dit sen när det är dags för skola. Kanske att det är något barn från förskolan som hänger med.

Det som är viktigt för mig som förälder är att skola/förskola är engagerade, ser till det enskilda barnets behov och inte stuvar in alla i samma mall de inte hör hemma osv. Finns det engagemanget tänker jag att resten löser sig. Hittills har jag haft rätt i det tänket då det, när något dykt upp har gått att lösa. Det är alltifrån barn som är "för gammal för sin faktiska ålder" som då fått hoppa upp i förskolegrupperna tills barnen i gruppen ligger på samma nivå, barn som är tyckt att det sociala varit knepigt och personalen då engagerat sig mycket i att hjälpa till och själva bjudit in till fortsatt kommunikation, skolledning+specialpedagog som bjudit in för att diskutera vad de har för möjlighet att hjälpa vårt barn att få en bra skolgång när jag ställt frågor osv.
 
Jag tyckte att det var en fördel att våra barn kände så många klasskamrater. Men så hade vi också en väldigt bra förskola så för vår del fanns inga tveksamheter.
 
Lite uppdatering. Sambon ringde förskolechefen till den privata förskola som vi står i kö till. Sonen är typ längst fram i kön (vi ställde honom där när han var en vecka) så han är garanterad plats i augusti. Rektorn har också lovat att vi får skola in lillasyster i jan/feb 2022 som vi önskat så nu har vi bestämt att de får börja där. Förskolan är relativt liten men jag vet några fler barn i området som går där så jag tror att sonen åtminstone får med sig 5-10 stycken den dagen som det blir dags för skola. Det som vägde över att ändå våga byta är ffa att lillasyster får börja på samma ställe men även att jag inte hört någon som varit missnöjd med den förskolan och att sonen får lära känna fler blivande klasskamrater
 
Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt förstahandsval eftersom den ligger i en annan stadsdel, cirka 4 km hemifrån. Jag har hela tiden tänkt att han får gå där ett år tills vi får plats på någon av de två förskolor som ligger närmre. Men, han trivs så bra där han börjat nu. Han blir jätteglad när vi ska dit och tycker om personalen. Förskolan är relativt nybyggd och har jättefin utemiljö.

Det som gör att jag ändå funderar på att byta är att typ 80% av de andra barnen kommer börja skolan på en annan skola än vår son och jag tänker att det nog är bra för honom att gå på förskolan med de barn som han sedan kommer börja skolan med. Hur viktigt är det? Är det lätt att bli en i gänget sen ändå trots att man går på en annan förskola?

Det som talar mot att byta är att den kommunala fsk har sämre lokaler och jag har hört om barn som inte trivs där. Samtidigt vet jag flera barn som trivs där och när jag varit där i jobbsammanhang har det varit bra. Sonen har lätt att anpassa sig så jag tror att det skulle gå bra att byta, men jag vet ju inte...
Ursäkta ironien, men det här ju ungefär samma sak som att fråga om det är viktigt att gå i samma yrkesutbildnings klass som blivande arbetskamrater. Människan är skapad till att anpassa sig, oavsett om hon är 2 eller 40 år. Om någon kompis hänger med över till skolan/jobbet, fine, men hur som helst finner man alltid nya kompisar inom kort.
 
Ursäkta ironien, men det här ju ungefär samma sak som att fråga om det är viktigt att gå i samma yrkesutbildnings klass som blivande arbetskamrater. Människan är skapad till att anpassa sig, oavsett om hon är 2 eller 40 år. Om någon kompis hänger med över till skolan/jobbet, fine, men hur som helst finner man alltid nya kompisar inom kort.

Så roligt för dig att det är din erfarenhet av livet! Jag menar det verkligen. Men snälla förstå att det inte alltid är så lätt för alla och att alla klasser, skolor och lärare inte är så bra på att ta emot nya elever.
 
Så roligt för dig att det är din erfarenhet av livet! Jag menar det verkligen. Men snälla förstå att det inte alltid är så lätt för alla och att alla klasser, skolor och lärare inte är så bra på att ta emot nya elever.

Bättre att lära sig handskas med sådana utfordringar redan som småbarn, i stället för att bli curlad ända upp till vuxen ålder då man de facto måste möta nya människor när man börjar sin yrkes karriär. Inte konstigt att så många i åldern 20-30 (första generations curling barn) får nervösa sammanbrott och sjukskrivs när de är på väg ut i yrkeslivet pga rädslan att inte passa in eller bli omtyckta i sin nya roll.
 
Bättre att lära sig handskas med sådana utfordringar redan som småbarn, i stället för att bli curlad ända upp till vuxen ålder då man de facto måste möta nya människor när man börjar sin yrkes karriär. Inte konstigt att så många i åldern 20-30 (första generations curling barn) får nervösa sammanbrott och sjukskrivs när de är på väg ut i yrkeslivet pga rädslan att inte passa in eller bli omtyckta i sin nya roll.

Jag tycker att det är bra att barn får växa upp och gå i skola och känna sig trygga.
 
Vi bytte fsk sista året. Dels för att gå med blivande klasskamrater men också för att hon gick på ett föräldrakooperativ med bara 18 barn och hon blev ensam -11a där. Med facit i hand hade jag inte behövt byta. Nu i trean har hon ett av barnen från fsk i sin klass, trots att de var 14 st på sista fsk. De andra är spridda i parallellklasserna. Men för den mentala utvecklingen att inte bara vara med yngre barn var det ju bra.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 297
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 822
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp