Viktigt att komma ihåg vänners födelsedag?

seahawk

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).
 
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).
Nope, inte alls. Firar inte sånt, och sen jag tog bort offentlig födelsedag på facebook har jag fått exakt noll födelsedagshälsningar.

Föredrar att visa/få omtanke på mer spontana sätt.
 
Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och brukar aldrig ha några stora fester. Jag tycker däremot att det är kul när vänner hör av sig och säger grattis, mest för att det känns fint att veta att de tänker på mig tillräckligt mycket för att höra av sig.

De sista åren har jag dock inte tyckt att det är så kul att fylla år, då jag märker att flera av de som jag ändå räknar som nära vänner inte hör av sig alls. Jag försöker ju fokusera på att få en fin födelsedag och vara glad för de som faktiskt hör av sig, men jag blir ändå ledsen och jag tolkar det som att jag inte betyder så mycket för dem som inte hör av sig.

Jag har full koll på när mina vänner fyller år, men vet ju att vi alla är olika och andra personer kanske har noll koll på alla andra. Samtidigt brukar ju Facebook avisera födelsedagar så det är ju väldigt lätt att få en påminnelse...

Så, tycker ni det är viktigt att ha koll och säga grattis till nära vänner eller ska man bara acceptera att andra kanske inte har koll? (Och att ett uteblivet grattis inte hänger ihop med att de inte tycker om en?).
Jag vet knappt när mina familjemedlemmar fyller år, jag får googla min mammas varje år. Enda vitsen med födelsedagar efter att man fyllt sådär 12 är att man får en orsak att träffa en större delen av familjen vid ett och samma tillfälle i mitt tycke, eftersom vi sällan träffas allihopa annars.

Så har du inte facebook som skickar en påminnelse så kommer du inte bli grattad av mig. Men jag tycker om mina vänner väldigt mycket ändå.
 
Jag säger gärna grattis men är värdelös på att komma ihåg. Har påminnelser på mobilen så att jag kommer ihåg att gå till jobbet i tid, ungefär på den nivån är det. Så jag älskar påminnelser på Facebook men det händer att jag missar, det har inget med mina känslor för personen att göra.
 
Nope, inte alls. Firar inte sånt, och sen jag tog bort offentlig födelsedag på facebook har jag fått exakt noll födelsedagshälsningar.

Föredrar att visa/få omtanke på mer spontana sätt.
Ja, jag fattar att barn tycker det är kul, man får tårta och presenter och man har blivit ett år vuxnare. Men sen? Det är ju inte nån större skillnad på att vara 43 eller 51?

Jag minns hur ett av mina ex som var amerikan var väldigt förundrad över svenskt födelsedagsfirande.
"Så den som fyller år bjuder in till kalas är den som städar, lagar mat, fixar tårta och sen städar upp efteråt?"
 
Ja, jag fattar att barn tycker det är kul, man får tårta och presenter och man har blivit ett år vuxnare. Men sen? Det är ju inte nån större skillnad på att vara 43 eller 51?

Jag minns hur ett av mina ex som var amerikan var väldigt förundrad över svenskt födelsedagsfirande.
"Så den som fyller år bjuder in till kalas är den som städar, lagar mat, fixar tårta och sen städar upp efteråt?"
För att inte tala om hur konstiga vi är som firar namnsdagar 😅
 
Jag kommer typ ihåg två födelsedagar; en kompis (för att den är 2 dagar efter min egen) och min mammas. Hade aldrig kommit ihåg om det inte var för att Facebook påminde mig om vissa, och det är ytterst sällan jag grattar förutom mina allra närmsta kompisar. Då skriver jag ett PM, aldrig på personens vägg.
 
Jag har två kompisar som alltid kommer ihåg att gratta, trots att jag aldrig kommer ihåg. De gör det för att de vill och inte för att de förväntar sig motsvarande från mig, har de sagt när jag varje år ursäktar mig. Jag tycker jättemycket om dem men just födelsedagar är inte så viktiga för mig.

Om jag någon gång vill bli firad, bjuder jag in till 'kalas'.
 
För att inte tala om hur konstiga vi är som firar namnsdagar 😅
Vilka vi? Enda jag känner är en som fyller år på julafton så hennes familj firade hennes namnsdagar istället när hon var barn. :up:

Jag är för övrigt hopplös på att komma ihåg när någon fyller år och har det inte uppskrivet, har inte FB och tänker inte skaffa så min närmsta familj och exets födelsedagar är de enda jag kommer igår. Jag tycker inte mindre om mina vänner och får alltid dåligt samvete om någon grattar mig, men när jag inte firar själv så känns det ändå inte så viktigt med födelsedagar när man är vuxen.
 
Jag tycker att födelsedagar är jätteviktiga 😊.
Men tycker inte att man måste städa och göra fint och bjuda in en massa folk (men vill man det så absolut!)

Jag tycker inte att det är sin ålder man firar, utan bara att det är ett perfekt tillfälle att fira att man fortfarande får leva och med lite tur få lite extra uppmärksamhet 😊
 
För mej är det viktigt, precis som det är viktigt att jag kommer ihåg deras dag. Det behöver inte vara ett stort firande utan det räcker med lite uppmärksamhet som ”jag vet att det är din dag idag, jag hoppas du får en underbar dag”. Jag tycker det är så lätt att man bara stressar vidare i vardagen och glömmer varandra, det är därför det är viktigt 🙂
Jag respekterar givetvis andras åsikt att det inte är viktigt.
 
Jag är urdålig på födelsedagar. Tur fb har notiser :D

Föräldrarna grattade inte alltid - de hade nog problem med sig själva. Maken grattade extremt sällan - han höll inte koll på sånt. Så födelsedagar har liksom aldrig funnits i min närhet.

Avkomman grattar och jag grattar hen.

Tror det finns ett hål i min hjärna dit alla födelsedagsdatum ramlar och försvinner :rofl:

(det har noll och intet med mina känslor för aktuell person att göra).
 
Facebook har varit lite opålitligt när det gäller aviseringar för födelsedagar. Ibland kommer det aviseringar, ibland inte. Något verkar knas med algoritmerna..
 
Jag vet knappt när mina familjemedlemmar fyller år, jag får googla min mammas varje år. Enda vitsen med födelsedagar efter att man fyllt sådär 12 är att man får en orsak att träffa en större delen av familjen vid ett och samma tillfälle i mitt tycke, eftersom vi sällan träffas allihopa annars.

Så har du inte facebook som skickar en påminnelse så kommer du inte bli grattad av mig. Men jag tycker om mina vänner väldigt mycket ändå.

Jag grattade min mamma på fel dag i år 🙃

Ogillar skarpt födelsedagar åt båda hållen och får mest en dålig känsla av allt oavsett vad. Så jag försöker fokusera på känslan personerna ger resten av året/i den kontakten vi har.

Alltså hade jag svarat att nej, jag tror man mår bäst av att tänka att det inte är så viktigt för troligtvis så är åtm några av dem bara förvirrade.
 
För mig är det inte särskilt viktigt längre även om jag blir glad. Jag har jättesvårt att komma ihåg datumen för andras födelsedag men försöker att alltid gratta andra. Blandar exempelvis ihop om min egen pappa fyller 30e eller 31e 🙈
 
Jag bryr mig inte det minsta om mina egna födelsedagar och kunde inte bry mig mindre om vänner säger grattis eller inte men försöker skicka ett ”grattis” till nära vänner när de fyller år. Däremot så förväntar jag mig att sambon åtminstone säger att han ordnar fika när jag har födelsedag 😇
 
Födelsedag är inte så viktigt för mig. Jag glömmer av vänners födelsedagar vissa år, kommer ihåg dom vissa år. Facebook är det som påminner mig oftast. Så är det. Det är bara min familj och absolut närmaste vän som jag regelbundet grattar på födelsedagen.
I många år har jag avskytt att fira den dagen dessutom, då det bara vart ett bevis på att man överlevt ett år till till ingen större nytta.
 
Födelsedagar är otroligt oviktigt för mig. Jag blir snarare förvånad över de grattis jag får eftersom jag själv typ inte grattar någon mer än mina föräldrar och min sambo (och barn då, dom grattar jag såklart). Brukar få googla min sambos födelsedag för jag kommer aldrig ihåg om det är den 7e eller 8e.
 
Nej, födelsedagar är inte viktiga för mig och jag lägger ingen vikt vid vilka som eventuellt hör av sig för att säga grattis även om jag blir glad när det händer 🙂 Firar inte mina egna födelsedagar med någon annan än sambon.

Däremot brukar jag höra av mig till familj och vänner för att säga grattis om jag vet att de fyller år, vilket för det mesta sker över Facebook eller sms. Har också en nära vän vars födelsedag jag ser till att komma ihåg för att det är viktigt för hen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 804
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp