Viktigt att kontrollera häst som börjar uppföra sig annorlunda!!!

Åh... stackare!
Du ska se att det blir bra.

Ja, det där med kotledsinflammation är lite lurigt. Hur diagnostiserade din veterinär kotledsinflammation? Böjprov?

Det är svårt att avgöra ifall hästen bara är på dåligt humör eller har ont, tycker jag. Samtidigt kan man ju inte ta ut veterinär till allt. Då skulle nog jag ha en veterinär ute hos mig ständigt! :smirk:

/Snorpan
 
Jag hade först en distriktsvet. hemma som böjprovade och hittade hältan och hon remitterade sen till kliniken. På kliniken gjorde de en mera omfattande hältutredning där de böjde varje led för sig plus att de bedövade för att få bekräftat exakt i vilken led hältan satt. De röntgade också för att se om det fanns ev skelettskador.

Nu hittade de ingenting på röntgen men bedövning och böjprov gjorde att man kunde ställa diagnosen.

Enligt veterinären så är kotledsinflammationer mycket vanligt men jag fick inget riktigt bra svar på om man inte borde söka orsaken till att han har fått det :(

Men visst är det svårt att veta om hästen är sjuk eller bara allmänt tjurig ibland. På något sätt tycker jag väl ändå att man ofta kan gå på sin egen känsla av att något är fel, man känner ju sin häst bättre än andra. Sen är det en annan sak att man kanske blundar för saker o ting och inte vill tro att något är fel.

Jag hoppas att min lilleman repar sig och att allt är en tillfällighet men det är bara att vänta och se nu.

Tror som sagt inte du behöver vara så orolig men lita på dig själv först o främst, hästägarens känsla är otroligt viktig. :bow:
 
Precis samma som för mig hästen tjura ihop totalt till slut och stegrade sig slog över och gav mig ett par mosade revben och söta blåmärken. Men det var jag nog värd hos veterinären konstaterade man dubbelsidig kot och hovledsinflamation :crazy: Men nu har han svarat jättebra på behandling och flera månaders vila ska göra röntgen i morgon så att det inte är några pålagringar

Lycka till med din

//LINDA
 
:bow: Martha, du tar orden ur min mun. Skulle vilja påstå att de flesta "ledarskapsproblem" jag sett beror på hästens hälsa.............. Sorgligt......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp