Viktigt att kontrollera häst som börjar uppföra sig annorlunda!!!

T

tretjak

Jaha, nu har man fått svaret på varför unghästen har visat humör och gått på bakbenen den senaste tiden :(
Kotledsinflammation! Inte undra på att han försökt få mattes uppmärksamhet på alla tänkbara sätt :o
Tydligen delar vi tyvärr denna diagnos med många andra här nere i Skåne nu i sommar p g a torra hårda marker och vägar.

Nu vet man ju aldrig orsaken helt säkert, kan vara allt från torra marker, dålig ridning, till att pållen slitit av sig skon tre gånger på 2 månader :(

Hur som helst, dåligt samvete får man i alla fall...
Så tänk på att alltid kolla eran "tjuriga" häst om han normalt är en ängel och har blivit en liten devil.

Vet att ämnet är flitigt förekommande men ändå - tips och fakta om kotledsinflammation o eftervård mottages tacksamt! :cry:
 
Min unghäst har också varit personlighetsförändrad under våren och sommaren - diagnosen fick jag förra veckan, hovledsinflammation och kotledsinflammation i samma ben :(. Hon har dock knappt varit ridbar sista 6 mån pga hennes humör, så hon kan inte ha gått med det så himla länge. Pratat med veterinären och han sa att det är svårt på unghästar, min är 5 år och den berömda 5-års trotsen har antagligen slagit till också. Då är det svårt att veta om surigheten och motviljan till att jobba beror på trots, växtvärk eller annan smärta :crazy:

Har sökt i forumet på ledinflammationer, men inte hittat något bra om prognos osv.

Min dam har blivit sprutad med tuppkam och kortison, har åb tid den 24/9, men jag är ändå orolig över att loppet är kört och man får börja se sig om efter något annat :cry:

Hur många gånger är det rimligt att man får spruta en hovledsinflammation t ex? Hur lång tid ska man räkna med att hästen är avställd???
 
Här är en till som är med i samma klubb! Vår pålla har haft både hovledsinflammation för flera år sen och har nu en lindrig kotledsinflammation. Det konstigaste (ochså veterinären reagerade på det när hon hade hovledsinfl) var att hon aldrig visat någon ovilja mot att jobba eller att hoppa. Vi har alltså inte förstått att något var fel förrän vi såg hältan. Antagligen har hon en väldigt hög smärttröskel plus en ovanligt stor vilja att vara till lags. Behöver jag tillägga att jag älskar den hästen :love:
 
Bra att fler inser, och får reda på hur viktigt det är att inte automatiskt tänka "bråkiga häst" såfort något inte fungerar.

Jag har ju alla gånger jag varit in inte haft mer än KÄNSLAN av att något är inte riktigt, riktigt som det ska. Alla gånger har det hittats mer eller mindre tråkiga grejer.

Har i tre år haft känslan av att vänster bak inte är riktigt okej. Ingen har dock hittat något. Förrän nu, då någon äntligen tog en rtg på hasen, och hittade en ful, medfödd rtgförändring. Men det krävdes alltså att han skulle få en ensam, klockren hasledsinflammation för att få dem att ta mig på allvar. Tänk om de bara lyssnat i oktober 2001 istället när jag tjatade om samma sak men de viftade bort det.

Är begåvad med en enormt smärttålig häst, som dessutom alltid vill göra matte till lags och aldrig säger ifrån "ordentligt", utan mer känns diffust "matt" när han är rejält bekymrad av någonting. ber jag en gång till så "biter han ihop och presterar". ett jäkla ansvar. men jag går benhårt på min känsla, och hitills har den aldrig haft fel.

Håller tummarna för din lilla =)
 
Var det inte just en tråd om ehrlichia/ehrlichios och borrelis - att de hästar som haft det kan få kotledsinflammation? Då förändras ju också humöret och personligheten. Har ni haft mycket sånt där nere?
 
Jag frågade veterinären om detta när jag var inne förra veckan med min pålla, men han vidhöll stenhårt att personlighetsförändringarna berodde på att hon hade ont. Han ville inte ta blodprov för erlichios för han tyckte det var "onödigt" :confused:
 
Jag tycker inte man kan säga att det är onödigt att ta prov på borrelia och ehrlichia!! Är det inte det problemet så kan man ju iallafall utesluta det.
Mvh Kerstin
 
Håller absolut med dig. Men vet. var ganska bestämd på den saken. Han tyckte inte det var något tvivel över vart hältan satt någonstans. Har tid för åb den 24:e så det är bara att avvakta och se om det blivit någon respons på tuppkam och kortisonet.
 
Ja, det är A och O att FÖRST kolla hästens status...därav blir jag lite bekymrad när det gäller NH...för då skall ledarskapet bara befästas ännu mer....och så kanske hästen har ont :(
Man skall alltid kolla hästens hälsostatus när den börjar leva rövare om den inte gjort det innan...
 
Var envis! Jag har också mött visst motstånd mot blodprov, att det inte skulle vara növändigt etc, men jag har propsat på och distriktsvet har nu tagit prov för att kolla upp fästingburna sjukdomar. Jag förstår inte vet. som tjafsar om jag som hästägare är beredd att betala och det gäller ett simpelt blodprov :mad: För viss känner man någonstans själv att något är fel eller hur? Nä, stå på dig och går det inte med denna veterinär så ring en annan, även om du ska på återbesök, det ena utesluter ju inte det andra.

Tråkigt att höra att det har blivit så vanligt med kotledsinflammationer :( Hoppas att allt går bra för er och att i alla fall några av oss kan komma tillbaka med positiva prognoser och tillfrisknanden. Lycka till!
 
Vet har säkert rätt i att hältan kommer ifrån ledinflammationen. Men var kommer ledinflammationen ifrån då? Är minst sagt trött på vet som bara behandlar symptomen utan att visa särskilt stor vilja att hitta grundorsaken. :mad:
 
Min pålla har antagligen snedbelastat sitt ben. Tidigare i våras så braschade hon rakt in i ett hinder vid en tävling och fick en lättare sträckning i bröstmuskeln hö fram och hö bak + att hon också varit halt på hö fram pga ett överben. Har haft kontakt med min equiterapuet, som behandlade sträckningarna, och hon ska gå igenom pållan igen så fort veterinären är klar med sina behandlingar.

Det är ju självklart att ledinflammationen beror på nåt annat än att det bara blir hux flux en ledinflammation utan anledning. Det gäller ju bara att ta reda på vad...
 
Ojojoj... nu blir jag ju orolig när jag läser era inlägg!

Jag satte igång min 3-åring, efter sommarbetet, i slutet av aug. Första gången jag släppte henne i paddocken (så att hon fick springa av sig lite överskottsenergi) så brallade och bockade hon som bara den. Anledningen till att jag avvisade tanken om att hon kunde ha ont var att hon själv sprang. Jag drev ingenting... ändå sprang hon som en galning. Överskottsenergi, tänkte jag!

Hon protesterar endel då jag försöker få henne i galopp. Detta tror jag till stor del beror på att hon tycker det är lite jobbigt (inte tillräckligt med muskler och kondis än), hon brunstar som attans plus att mitt ledarskap försämrats endel (jag jobbar på det). Hon blir lite kaxig ibland och jag mesig... men jag vet om det och försöker hela tiden tänka på det. :)

Jag skulle bli väldigt förvånad ifall hon hade kotledsinflammation. Jag har ridit 4 gånger sen aug och innan dess red jag senast i början av juli (har jag för mig). Innan sommaren red jag max 2 gånger i veckan och endast korta och lätta pass.

Hon har alltså haft rejäl sommarvila och hon tränas inte alls hårt. Jag ser inga täcken på hälta. Tror ni ändå hon kan ha ont?!

/Snorpan - som blev orolig nu...
 
Har en häst kotledsinflammation, exempelvis på bägge frambenen, är det svårt att se någon hälta. Om du är orolig så tycker jag att du ska be en veterinär titta på hästen. Om en häst har kotledsinflammation är det ju bättre ju tidigare den får behandling!
 
Om några veckor ska hon genomgå en veterinärskontroll så då borde det väl komma fram ifall det är något.

Jag har dessutom ganska lätt för att oroa mig... men det är alltid skönt att få svar.

/Snorpan
 
Du är allt rolig du Martha (=ironi)!

Tror du verkligen att "vi NH-människor" inte tittar till hästens status - då har du missat något i alla inlägg som skrivits på det forumet (men det visste jag försås redan). Jag blir som vanligt uppretat på att du har mage att uttala dig om något som du uppenbarligen vet lika mycket om som jag vet om travet - alltså ingenting!!

Kanske vore idé för mig att gå in på travforumet och smutskasta allt som har med trav att göra!
 
Tror inte att du behöver oroa dig så mycket om du inte märker någon markant förändring. Är hon pigg och glad och inte uppvisar hälta eller stelhet så kan du nog sluta vara orolig.

Min häst blev helt plötsligt från att vara helt okomplicerad och normalt unghästpigg, ovillig att gå fram ordentligt ända tills han slutligen börjad resa sig käpprätt upp. Han kom inte heller fram som han brukar när jag kom för att hämta i hagen utan vänd och gick ifrån mig :(

Och, naturligtvis undrar jag också varför en ung, frisk, häst plötsligt drabbas av kotledsinflammation på båda fram.
Jag har tränat honom enligt alla konstens regler och haft honom sedan han var föl, avmaskat, vaccinerat, varit försiktig med för mycket kraftfoder och haft en ordentlig högiva, bra hagar etc etc. Han har ridits in med hjälp av en erfaren tränare och sedan satts igång försiktigt med ridning i skog o mark, ingen ensidig eller hård träning. Han skos var 7:e vecka och veterinären har tittat på hur han är skodd och tyckte det såg mycket bra ut.

Vad mer kan man göra :confused: Jag är jättebesviken över att det har blivit så här och har nu världens absolut lägsta självförtroende vad det gäller mina ridkunskaper - har man ridit " sönder " honom :( Många tankar snurrar...

Nu är i alla fall blodproven tagna men har ännnu ej fått svar på fästingburna sjukdomar, han är sprutad i lederna och ska på återbesök nästa vecka. Har läst mycket om dessa injektioner och är mycket kluven till om det är så bra egentligen men försöker lita på min veterinär så gott det går.
Minnen från en annan ung häst som jag för ett antal år sedan körde in till djursjukhuset med och som aldrig kom hem igen, dyker upp i skallen hela tiden. Jag vill inte vara med om något sånt igen :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp