Viktigt i dagens internet baserade värld

Fast vår generation tror jag inte skulle acceptera att bo på ett ställe som inte har internetuppkoppling.
Iaf skulle inte jag göra det och troligen fler med mig.
Tja, vad gör man när de plockar bort de uppkopplingar som finns?
Men artikeln handlade om kompetens, inte om infrastruktur
 
Tja, vad gör man när de plockar bort de uppkopplingar som finns?
Men artikeln handlade om kompetens, inte om infrastruktur

Ja... och här trängde IpOnly bort allmännyttans fiberbolag, och nu när alla har skrivit under hos dem sen ett år tillbaka kommer beskedet att installation här är "uppskjuten på framtiden" utan bestämt datum. Så här sitter vi i skiten och får varken det ena eller andra.
 
Ja... och här trängde IpOnly bort allmännyttans fiberbolag, och nu när alla har skrivit under hos dem sen ett år tillbaka kommer beskedet att installation här är "uppskjuten på framtiden" utan bestämt datum. Så här sitter vi i skiten och får varken det ena eller andra.
IpOnly ... ägare EQT, ett multinationellt riskkapitalbolag, undrar hur höga nätavgifterna kommer bli i framtiden när de är ensamägare till fiberkabeln och har monopol?
 
Jag har egen mobil uppkoppling. Det var på g med fiber i området, fick erbjudande från 3 aktörer, valde Telia, de andra hade jag aldrig hört talas om. fick meddelande i somras att det inte blir av, för få hushåll hade skrivit på. Så är det när man bor i glesbygd.
 
Med "vår" menade jag @vallhund s och min eftersom vi är 60+. Och iaf jag skaffar mig surf med
laptopen på egen hand om ingen wi-fi finns.
Men har du möjligheten att skaffa så är du ju inte utan? :confused:

Jag menade att man kan ha tänkt på just att man ska kunna ha en vettig uppkoppling. Och sedan plockar de bort ledningarna. Det är lite mer komplicerat än att bara säga detta accepterar inte jag... Och inte självklart enkelt att flytta pga andra faktorer som spelar in.
 
Alla vill inte använda dator. Vet 80+are som använder internet men många vill inte även om de kan. Och det finns massor av kurser för äldre som vill lära sig smartphone, datorer osv. Jag vet då jag själv varit cirkelledare i dessa ämnen.... Vissa går för att barnen tvingat dom... Tja då kan det vara extra svårt att lära sig om man inte är intresserad
 
Men har du möjligheten att skaffa så är du ju inte utan? :confused:

Jag menade att man kan ha tänkt på just att man ska kunna ha en vettig uppkoppling. Och sedan plockar de bort ledningarna. Det är lite mer komplicerat än att bara säga detta accepterar inte jag... Och inte självklart enkelt att flytta pga andra faktorer som spelar in.
Ledningarna? De flesta ha nog redan uppkoppling via cell phone towers (kommer inte ihåg svenskt namn)
Trådlöst alltså.
 
Ledningarna? De flesta ha nog redan uppkoppling via cell phone towers (kommer inte ihåg svenskt namn)
Trådlöst alltså.
Det är något jag inte förstår i vad du vill säga. Först pratar du om de ställen där folk bor utan internet. Och sedan argumenterar du emot att de faktiskt är utan.
 
Ledningarna? De flesta ha nog redan uppkoppling via cell phone towers (kommer inte ihåg svenskt namn)
Trådlöst alltså.
Du vet att vi bor i ett avlångt land med enormt olika förutsättningar? Det är ett skämt att tro att mobil internetuppkoppling (vilket är vad jag gissar att du syftar på?) skulle fungera överallt. Det går inte ens att ringa överallt ifrån, än mindre surfa. Det finns en anledning till att fiber byggs ut mer och mer och det är för att det är enda sättet att få en vettig internetuppkoppling. Fiber på landsbygden är dock dyrt och många äldre har det knapert som det är och har inte råd att slänga alltifrån 15-40000 kr på fiber och då står de utan. Många ser det som helt onödigt dessutom. Precis som när elen kom.

Det råder också viss förvirring hos vissa äldre angående statens ansvar. Jag pratade med en 70+ are för ett tag sedan som menade att telia har ett ansvar för att folk har fungerande telefoni och internet. Mina förklaringar om att telia är ett företag vilket som helst och att de kan sluta tillhandahålla tjänster föll helt platt. Telia=staten enligt hen och de hade enligt hens åsikt ett ansvar för att varje individ hade tillgång till telefoni och internet. Hen menade att det bara var tomma hot att kopparledningen skulle tas bort "för det har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas" och att det bara var ett sätt att få fler att skaffa fiber. Att kopparledningen redan är borta på många ställen gick hen helt enkelt inte med på.

Men, nu handlade inte artikeln om tillgången utan om kunskapen att använda internet. Är du i sextioårsåldern räknas du knappast som äldre i sammanhanget.
 
Men, nu handlade inte artikeln om tillgången utan om kunskapen att använda internet. Är du i sextioårsåldern räknas du knappast som äldre i sammanhanget.

Nej det gör jag inte och det var därför jag svarade som jag gjorde.
Keyword där är "vår" dvs inte 80+. Och "vår" lär inte acceptera avsaknad av internet om 20 år när det är dags för "vår" generation att flytta in på äldreboenden (om det finns kvar).
Att landet är avlångt är jag medveten om, faktiskt. Jag skulle inte köpa ett boende utan internet.
 
Nej det gör jag inte och det var därför jag svarade som jag gjorde.
Keyword där är "vår" dvs inte 80+. Och "vår" lär inte acceptera avsaknad av internet om 20 år när det är dags för "vår" generation att flytta in på äldreboenden (om det finns kvar).
Att landet är avlångt är jag medveten om, faktiskt. Jag skulle inte köpa ett boende utan internet.
Köpa nej men om du redan bor där? Det är knappast så att man flyttar för att få internet om man bor där man i övrigt vill bo.
 
Alla vill inte använda dator. Vet 80+are som använder internet men många vill inte även om de kan. Och det finns massor av kurser för äldre som vill lära sig smartphone, datorer osv. Jag vet då jag själv varit cirkelledare i dessa ämnen.... Vissa går för att barnen tvingat dom... Tja då kan det vara extra svårt att lära sig om man inte är intresserad
Min kära mor var väldigt intresserad och tyckte det var väldigt roligt med Internet - att både läsa nyheter, följa barn/barnbarn och även hitta olika forum där hon gjort inlägg. För mamma har det aldrig varit naturligt att betala räkningar via datorn exempelvis utan det har alltid skett via blankett. Och eftersom hon kom igång med internet väldigt sent i livet så när hennes demens slog till så var datorer/internet det första som försvann från hennes världsbild. Idag vet hon inte ens att hon har en dator stående i extrarummet och hon har inte loggat på den det senaste två åren :(

Jag tror att min generation som fått datorer lite tidigare, kommer även ha datorer mer i muskelminnet än vad mamsen hade och generationen efter mig kommer ha ännu närmare till att komma ihåg den än vad jag själv har.
 
Det finns även andra implikationer med avsaknad av stabil internetanslutning för äldre, och då tänker jag på hela e-hälsoutvecklingen. Vi har en hel palett med internetbaserade vårdtjänster på väg upp och fram, som alla kräver stabil och helst påtagligt robust uppkoppling. Somliga är baserade på fristående hårdvara där själva handhavandet (i bästa all) är enkelt och intuitivt även för den som inte längre är helt alert. Där finns t ex kommunikations-, trygghets- och övervakningstjänster, Skypemöte med läkare mm. Dessutom finns kliniska tjänster som t ex fjärravläsning av EKG eller blodtryck, som kräver stabil internetaccess. Andra tjänster - som t ex allt under 1177 - bygger på att användaren har en persondator eller smartphone och har koll på dess hantering, och redan där blir utmaningarna brutala. Jag är 40+ (okej då, 50-) och har använt datorer sedan mellanstadiet, och kan själv få arytmier av hur svårhanterade Microsofts operativ- och andra system och dess supportstruktur är när inte allt funkar exakt som förväntat. Det är helt enkelt inte rimligt att en 80+ (eller för den delen en yngre kognitivt funktionshindrad) idag skall kunna lösa sina egna datorproblem ens med assistans av telefonsupport, och det är helt världsfrånvänt att föreställa sig att hemtjänst eller personliga assistenter skall kunna bistå.
 
Det finns även andra implikationer med avsaknad av stabil internetanslutning för äldre, och då tänker jag på hela e-hälsoutvecklingen. Vi har en hel palett med internetbaserade vårdtjänster på väg upp och fram, som alla kräver stabil och helst påtagligt robust uppkoppling. Somliga är baserade på fristående hårdvara där själva handhavandet (i bästa all) är enkelt och intuitivt även för den som inte längre är helt alert. Där finns t ex kommunikations-, trygghets- och övervakningstjänster, Skypemöte med läkare mm. Dessutom finns kliniska tjänster som t ex fjärravläsning av EKG eller blodtryck, som kräver stabil internetaccess. Andra tjänster - som t ex allt under 1177 - bygger på att användaren har en persondator eller smartphone och har koll på dess hantering, och redan där blir utmaningarna brutala. Jag är 40+ (okej då, 50-) och har använt datorer sedan mellanstadiet, och kan själv få arytmier av hur svårhanterade Microsofts operativ- och andra system och dess supportstruktur är när inte allt funkar exakt som förväntat. Det är helt enkelt inte rimligt att en 80+ (eller för den delen en yngre kognitivt funktionshindrad) idag skall kunna lösa sina egna datorproblem ens med assistans av telefonsupport, och det är helt världsfrånvänt att föreställa sig att hemtjänst eller personliga assistenter skall kunna bistå.

Det är här problemen verkligen blir stora, bara en sån sak som hos tandläkaren där man hos oss numera ska knappa in sitt personnummer när man kommer på en skärm. Jag har fått hjälpa många äldre som inte förstår hur det fungerar de få gånger jag har varit där själv så jag misstänker att det är ett relativt stort problem.
Bankerna är i dag nästan helt uppbyggda på att kunden använder dator, kontanterna är på väg bort och swish har blivit det stora men det är inte så enkelt om man inte är van vid smartphones.

Sen är det även ett problem att det inte är lönsamt att se till att det finns möjlighet till internet i glesbygden, mobil internet räcker inte till för allt man skulle behöva göra, kanske för en ensam person men som barnfamilj med barn som behöver ett stabilt internet för att kunna plugga och umgås med vänner, för exempelvis mig att läsa på distans osv.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Kultur Hur firar ni Miniatyrrävens dag? För er som inte vet vad det är så är det den i särklass viktigaste dagen för små och mindre...
Svar
15
· Visningar
947
Samhälle Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vad som händer i världen allmänt. Allt från det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 779
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp