Viktigt med en ”second opinion” innan man fattar svåra beslut

Den första veterinären som röntgade Felicias häst såg två frakturer på stoets knä.
– Han sa very, very bad. Jag bröt ihop och bara grät, berättar hon.
Men när hon och hennes mamma samlat sig lite, valde de att skicka bilderna till en annan veterinär. Svaret de fick var chockerande. Man såg inga frakturer.
 
Gaah, man blir ju mörkrädd av sådana här historier!

Har själv en erfarenhet från ett kolikfall där veterinären ville avliva hästen direkt. Hen hade då sett hästen på håll och inte undersökt den öht. Ägarna bröt ihop, men som tur var var vi flera i stallet som ifrågasatte veterinären och bad hen att åtminstone testa att behandla. Hästen repade sig efter ett par timmar och lever än idag, 4-5 år senare...
 
En bekant förlorade ett föl i stelkramp för en del år sedan. Nu är stelkramp en väldigt dödlig sjukdom oavsett men den första veterinären som kom ut sa att den hade kolik och behandlade den för det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 844
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 880
Senast: Maddix24
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 553
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp