Viktigt med ett rent stall?

Andersson

Trådstartare
Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i just detta stall. Det jag reagerade på är att det är väldigt stökigt, smutsigt och oorganiserat där. En av dem som hyr boxplats tycker också att det är rörigt och smutsigt men de får inget gehör från den andra personen, och det är den som har saker överallt i stallgången,saker som har stått där i flera år. Det är allt från hästutrustning, gammalt foder och skräp. Bakom och under allt så ligger det smuts, damm, fågelspillning och musspillning.
Och som ny i stallet så vill jag inte börja bestämma eller försöka ändra på massa saker som antagligen varit så i flera år.
Och som jag har förstått det så vill personen i fråga inte städa upp.
Jag hade tänkt att prata med stallägaren så småningom och se vad han säger.

Hur tycker ni att det ska se ut i ett stall?
Personligen vill jag ha rena och öppna ytor för att kunna hålla rent, sen ur säkerhetsperspektiv för oss alla och hästarna så vill man inte ha massor med saker i hela stallgången. 80 % av grejerna som finns där används inte ens utan det är saker som hen förvarat och samlat på sig från andra hästar hen har haft där.
Vi har tillgång till ett stort utrymme bredvid stallet och en loge, så plats finns för att ställa undan sakerna m
Kan man som ny i stallet kräva att det ska röjas upp?
 
Nej du kan inte komma som ny och kräva att de röjer upp. Jag antar att du var och tittade på stallet när du sökte stallplatsen?

Vi har lite så som du beskriver det. Ingen fågelbajs eller musbajs dock. Jag föredrar helt klart när det är ordning och reda och rent. Men det verkar inte övriga stallkamrater göra aå jag har funnit mig i det. Håller ordning på mina saker.
Finns andra saker med stallet som just nu väger över, vilket gör att jag stannar kvar.
 
Nej jag känner väl lite så att jag inte vill komma och börja ställa krav utifrån hur jag själv vill ha det. Utan jag tänker att det kan komma med tiden.
Jo jag kollade på det innan och har accepterat det så på sätt och vis. Dock granskade jag det inte så noga och insåg nu i efterhand att det är skitigare än vad jag trodde. Och för min del så var väl detta stallet det enda alternativet eftersom jag bor på gården där stallet finns.
Så det känns väl tokigt att ställa en häst några mil bort, när jag har stall precis utanför dörren.
 
Om alla i stallet vill ha det stökigt tror jag det är svårt att göra något.
Men om det bara är 1 person som har saker överallt, saker personen inte ens använder hade jag samlat ihop alla sakerna i tex ikea kassar eller liknande, och stället i ett hörn eller liknande, så resten av utrymmet är rent och fungerande.
 
Jag tror kanske det enda sättet om man kommer som ny och en person som varit där länge är sån som samlar på sig grejer och låter det ligga är att snällt fråga om det är ok om du organiserar och flyttar hennes oanvända grejer till logen eller förvaringsutrymmet. Alltså att du erbjuder dig att helt själv ta hand om det. Sen får du förvänta dig att en sådan person snart börjar bygga en ny hög av röra/skräp/smuts. Personen kommer knappats ändra hur dom alltid gjort men om du orkar ta på dig det så kan du nog få ordning på stallet utan att det blir sura miner och dålig stämning. Jag hade en kollega vars röra drev mig visuellt till vettet och jag erbjöd mig att röja upp och hon var jättetacksam men såklart det blev samma röra rätt snart igen… Jag skulle inte tro stallägaren kommer att införa nya regler om det pågått så här i flera år.
Det skulle vara om dom redan irriterar sig av någon anledning på den hästägaren samtidigt som du är värd mer i inkomst för dom och dom inte vill riskera att förlora dig, isåfall kanske dom hade stått på din sida men det känns nog tveksamt om det fungerat utan problem innan du kom och det nu kan ses som att det är du som skapar problem för dom.
 
Jag är ingen pendant men det där låter som betydligt mer än jag hade tyckt var ok. Skräp ska slängas. Hästens saker förvaras i sadelkammare eller andra liknande utrymmen, undantaget täcke och annat som får plats på täckeshängare på boxdörren. Mycket få saker ska förvaras i stallgången.
 
Det är inte ok med ett stall där det är fågelskit och sådan smuts kvar. Det är en hälsorisk även för människorna som är i stallet. I övrigt att det är stökigt är ju mer en olägenhet än en risk. Jag gillar att ha ordning i stallet och hade inte trivts i ett stall som du beskriver.
 
Hmm, ja, det där är nog olika.

Jag är ju ensam i mitt stall så jag har det stökigt ganska länge innan jag jobbar undan skiten MEN i själva hästdelen där boxar och hästar vistas är det rent från prylar och väldigt säkerhetstänk i den mån det går.

Sadelkammare och foderkammare är ganska stökiga och skitiga ganska länge. Men, vem ser det utom jag? Det är faktiskt lite därför jag är ensam och inte har inackorderingar; för att jag ska kunna ha så stökigt jag vill. I foderkammaren är det en del musbajs (det är nog oundvikligt) och vi har svalor i stallet så fågelbajs blir det på sommaren.
Jag anser nämligen att om jag har inackorderingar SKA det vara snyggt, rent och undanplockat på ett helt annat sätt. Det hade jag krävt av både mig själv och de inhyrda.

Jag har en bekant som står som ensam inackorderad i ett stall där stallägaren är en stökig person och jag hade aldrig haft de saker de har i själva stallet för det är en stor säkerhetsrisk, anser jag. kompisen visste ju det när inflyttning skedde och får ju acceptera det.

Det enda jag tänker är väl att man bör/ska städa stallet noggrant en gång om året så där kan man ju kanske tänka att man har något att säga till om. Hur står det numer i lagarna om det? Jag kommer inte ihåg.
 
Nu har jag eget stall och bestämmer ju såklart själv, men har ungefär samma "gränser" nu som när jag stod inackorderad. Jag vill inte ha grejer framme som kan utgöra en säkerhetsrisk - sådant hästarna kan skada sig på eller fastna i. Jag vill heller inte ha ohygieniska saker i stallet - gammalt foder som börjat mögla, fågelskit och liknande. Sånt behöver regelbundet städas bort. Skulle det däremot finnas lite spindelväv i hörnet och ett osopat golv tycker jag inte det är någon big deal. Enda gången jag är riktigt nitisk med att sopa är när hovslagaren har varit här - då vill jag försäkra mig om att inga rester av söm eller liknande ligger kvar på golvet.
 
Jag tänker att viss acceptans får man väl ha, om du nu ändå flyttat in där och de har det på det viset, att personens del av foderutrymmet eller sadelkammaren är stökig hade jag blundat för litegrand och försökt ta det efterhand och inte komma som ny och styra och ställa på en gång. Men jag hade inte velat ha massor av grejer i stallgången och riskera att hästarna fastnar och skadar sig.

Där hade jag nog helt enkelt flyttat undan grejerna och sagt något i stil med "Jag flyttade dina grejer så att inte min häst skulle råka trampa på dem och förstöra något"
 
Om jag hade varit i din situation så hade jag sett till att hålla mina egna saker välorganiserad och sedan hade jag städat upp de ytor där jag rör mig med min häst. Så t.ex om den delen av stallgången där jag behöver passera med min häst var belamrad hade jag plockat undan och kanske flyttat sakerna till förvaringsutrymmet.

Har själv ett litet stall på ca 52 kvm (2 ST boxar + ett större utrymme för hö/halm/uppbindning/sadelskåp) och det hade aldrig funkat att ha saker utanför sadelskåpet, känns nästan överbelamrat bara man öppnat en ny hösilagebal 😉
 
Jag hade aldrig ställt mig i ett sådant stall. Jag vill inte ha en enda pinal i stallet som inte måste vara där. Jag mår fysiskt illa av röra i stall. Det är så många säkerhetsrisker med det och att hålla på med hästar är farligt nog ändå utan att man ska göra det än farligare.

Det som enligt min mening får vara i stallet där hästarna rör sig är grimma och grimskaft som används. Inget annat och självklart hängs det då på krokar som böjer sig/ger sig om hästen skulle komma emot dem. Täcken, hängs i sadelkammaren, verktyg som sop, grepar, skottkärra och liknande står så att hästarna aldrig kan komma åt det. Rena ytor helt enkelt. Något sådant snusk som mögligt foder skulle aldrig få förekomma här.

Stallet är hästens hem. Det får aldrig förekomma onödiga faror för hästen där. Vill man sunka till det så får man faktiskt göra det hemma hos sig.
 
Det är inte ok med ett stall där det är fågelskit och sådan smuts kvar. Det är en hälsorisk även för människorna som är i stallet. I övrigt att det är stökigt är ju mer en olägenhet än en risk. Jag gillar att ha ordning i stallet och hade inte trivts i ett stall som du beskriver.
Fast det är ju även en risk om det står lösa prylar på golvet som hästar kan fastna i etc.
 
Hur tycker ni att det ska se ut i ett stall?
Kan man som ny i stallet kräva att det ska röjas upp?
Jag vill ha ordning och reda och rent. Det ska inte ligga eller stå en massa saker i stallgången. Jag har fullt med unghästar och vill inte ha ngt som dom kan fastna i eller springa in i om dom skulle bli rädda av ngn orsak.
Det är inte så att jag springer och putsar väggen så fort en häst har kletat mash där men tex krubbor och fönster torkas av regelbundet, sadelkammaren torkas av osv. Det behöver inte vara kliniskt rent men det ska se fräscht ut. Jag blir mkt gladare av att vara i en miljö där det är rent och fint och inte finns saker jag stör mig på.

Kräva blir svårt men du kan ta upp det och föreslå åtgärder och att ni ska hjälpas åt att hålla i ordning.
 
Jag är uppväxt på ridskola där man tidigt präntade in i skallen på oss att det ska vara ordning och reda. Hos oss är det sopat och inga grejer på stallgången, var sak på sin plats och framförallt hänger inget kvar i stallgången/står i gångarna under natten.

Har ridit i sista gruppen för dagen på ridskolan i många år och då brukar vi hjälpas åt att gå en runda. Det går superfort att plocka bort lite borstar, vika ner sadelhängare och se till att det är rent och snyggt. Är rätt övertygad om att jag hade haft samma ordning om jag hade eget stall eller på mina egna saker om jag hade varit inackorderad.
Min fd medryttarhästs ägare kommer jag ihåg var helt lyrisk efter första gången jag hade varit där. Hon ringde upp och typ "Men, det ser ju magiskt ut? Det var ju underbart att komma in på morgonen! Jag ska börja göra så här jämt!" :D
 
Jag är ingen pendant men det där låter som betydligt mer än jag hade tyckt var ok. Skräp ska slängas. Hästens saker förvaras i sadelkammare eller andra liknande utrymmen, undantaget täcke och annat som får plats på täckeshängare på boxdörren. Mycket få saker ska förvaras i stallgången.
Det är uppenbarligen inte en universell åsikt med tanke på att det inte är så i stallet vad du än tycker.
 
Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i just detta stall. Det jag reagerade på är att det är väldigt stökigt, smutsigt och oorganiserat där. En av dem som hyr boxplats tycker också att det är rörigt och smutsigt men de får inget gehör från den andra personen, och det är den som har saker överallt i stallgången,saker som har stått där i flera år. Det är allt från hästutrustning, gammalt foder och skräp. Bakom och under allt så ligger det smuts, damm, fågelspillning och musspillning.
Och som ny i stallet så vill jag inte börja bestämma eller försöka ändra på massa saker som antagligen varit så i flera år.
Och som jag har förstått det så vill personen i fråga inte städa upp.
Jag hade tänkt att prata med stallägaren så småningom och se vad han säger.

Hur tycker ni att det ska se ut i ett stall?
Personligen vill jag ha rena och öppna ytor för att kunna hålla rent, sen ur säkerhetsperspektiv för oss alla och hästarna så vill man inte ha massor med saker i hela stallgången. 80 % av grejerna som finns där används inte ens utan det är saker som hen förvarat och samlat på sig från andra hästar hen har haft där.
Vi har tillgång till ett stort utrymme bredvid stallet och en loge, så plats finns för att ställa undan sakerna m
Kan man som ny i stallet kräva att det ska röjas upp?
Som någon annan skrev så får du nog städa själv om du vill ha en ändring, och hoppas på att det är okej med alla. Om personen inte städat tidigare så lär hen inte börja göra det för du kräver det.

Hur folk tycker det ska vara spelar förmodligen ingen som helst roll i sammanhanget. Det är nog att acceptera eller jobba runt det som gäller.
 
Vi har det så (o)praktiskt att det är en murad grund runt stallet som sticker ut inne. Dvs det är som gjort för att ställa saker på. Ca 50cm hög och 40cm djup. Så det blir inte mycket saker på golvet men de andra älskar att lägga saker på den. Mest störande är att de har sina korgar med diverse sjukvårdsartiklar precis vid ena uppbindningsplatsen. Är man inte snabb med att binda upp drar hästen ner huvudet i och drar ner dem på golvet. Irriterande, men inte värt att störa husfriden pga det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 918
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp