Viktläkemedel

Fiskpinnar och makaroner har fått mig att sluta muttra nuförtiden, efter att jag fått barn, men tidigare.... :angel: Men när barnen kommer hem och berättar att skolorna serverar tomatsoppa med makaroner i , alltså allvarligt? ALLVARLIGT?!?! :eek::eek::eek: Det ska serveras utan makaroner och till ris ju. Hela min tomatsoppevärld rasar samman en stund varje gång de berättar om det!

Jag får nog erkänna att jag inte är så bärig eller fruktig trots allt. Det är inget jag tycker illa om, men heller inget jag längtar efter eller känner fattas maträtter eller i mitt liv ens. Detta till trots att jag under ett års tid käkade en banan varje arbetsdag trots att jag tycker att banan ÄR den äckligaste frukten, faktiskt inte alls god. Men minst jobbig att äta och mest mättande, så det blev den. Men sylt och sånt är jag inte mycket för, tror det har med konsistensen att göra också.
Hjälp tomatsoppa med makaroner eller ris i, hurdå? Erkänner skamset att jag nog aldrig ätit tomatsoppa alls så det jämnar ut sig. (i alla fall inte varm, har ätit kall, det var rysansvärt)


(är en stor anhängare av broccolisoppa, potatissoppa, majssoppa, grön ärtsoppa osv däremot -dvs allting som går ut på att du häller en grönsak i kokande vatten och sedan vrrrr)
 
Har inte läst hela tråden, men du låter rätt lik min exmake vad gäller matvanor etc. Han hade stora hälsobesvär med grav övervikt och IBS, och har nu gått ner säkert 30 kg hittils samt fått rätt på magen och mår överlag enormt mycket bättre - UTAN att äta oftare än 1-2 ggr per dag... Ibland kan han även skippa att äta helt någon dag om han känner för det. Han arbetar nu som rådgivare och "coach" inom den typen av diet som fungerat överlägset bäst för honom, vilket är en strikt lowcarb med i princip noll snabba kolhydrater och kött/proteiner/fett som huvudnäringskälla.

Så tänkte bara flika in att man MÅSTE inte äta 4 ggr per dag och trycka i sig mat man egentligen inte gillar för att gå ner i vikt och få bättre hälsa. Och gastric bypass är som du vet långt ifrån någon universallösning eller ofarligt. Hoppast du hittar något som fungerar för dig med! 🥰
 
Hjälp tomatsoppa med makaroner eller ris i, hurdå? Erkänner skamset att jag nog aldrig ätit tomatsoppa alls så det jämnar ut sig. (i alla fall inte varm, har ätit kall, det var rysansvärt)


(är en stor anhängare av broccolisoppa, potatissoppa, majssoppa, grön ärtsoppa osv däremot -dvs allting som går ut på att du häller en grönsak i kokande vatten och sedan vrrrr)
Jo man värmer, eller gör om man känner sig modig, tomatsoppa och kokar ris, slevar upp en hög ris och slevar upp tomatsoppa också, i djup tallrik, äter. ASGOTT ju :D Det är nog den enda soppan mina barn äter utan att gnälla faktiskt. Mamma har heller aldrig ätit tomatsoppa, men hävdar med en dåres envishet att hon inte tycker om det, eftersom det absolut inte kan vara gott alls. :D Hon har fel!
 
Har inte läst hela tråden, men du låter rätt lik min exmake vad gäller matvanor etc. Han hade stora hälsobesvär med grav övervikt och IBS, och har nu gått ner säkert 30 kg hittils samt fått rätt på magen och mår överlag enormt mycket bättre - UTAN att äta oftare än 1-2 ggr per dag... Ibland kan han även skippa att äta helt någon dag om han känner för det. Han arbetar nu som rådgivare och "coach" inom den typen av diet som fungerat överlägset bäst för honom, vilket är en strikt lowcarb med i princip noll snabba kolhydrater och kött/proteiner/fett som huvudnäringskälla.

Så tänkte bara flika in att man MÅSTE inte äta 4 ggr per dag och trycka i sig mat man egentligen inte gillar för att gå ner i vikt och få bättre hälsa. Och gastric bypass är som du vet långt ifrån någon universallösning eller ofarligt. Hoppast du hittar något som fungerar för dig med! 🥰
Bra för din exmake att ha gått ner i vikt och att må bra nu, bra att han hittat något som fungerar för honom. :)

Jag ger mig dock inte på diettåget fler gånger. Det har inte givit något gott resultat tidigare utan skapat mer problem med maten än när jag började.
 
Jag har köpt overnight oats några gånger och det är helt ok faktiskt. Jag har gjort det en gång men kunde absolut inte äta det. Tror inte alls jag gjorde något fel, men konsistensen, kylan och smaken så direkt på morgonen kunde jag inte hantera.
Några här i tråden gav rådet att dricka något varmt, jag har inte testat (kom bara till havregrynsgröt och vågar inte lämna det nu :D ), men jag tror havregrynsgröten jag äter fungerar på det viset, att det är varmt, lättare att hantera än kall mat. Nu när magen är på ett trist humör i dag så mår jag till och med lite illa av bara tanken på overnight oats på morgonen, trots att jag nog skulle kunna äta det på en eftermiddag som mellanmål. Det är egentligen inte alls något fel på det enligt mig.

Förutom chiafröna, som framkallar gallstensliknande kramper hos mig tyvärr, men de behöver ju inte vara med antar jag.
Oj, jag förstår. Jag är tvärtom, jag vill inte äta något varmt på morgonen, bara kall frukost! :) Men då passar ju havregrynsgröt fint för dig! Du kanske kan tillaga den på mjölk/havremjölk istället för vatten så blir den lite matigare och mättar bättre? (Eller det kanske du redan gör...?)
 
Oj, jag förstår. Jag är tvärtom, jag vill inte äta något varmt på morgonen, bara kall frukost! :) Men då passar ju havregrynsgröt fint för dig! Du kanske kan tillaga den på mjölk/havremjölk istället för vatten så blir den lite matigare och mättar bättre? (Eller det kanske du redan gör...?)
Jag visste inte innan jag testade havregrynsgröt att det var skillnad på varmt och kallt för mig, men det ligger nog något i det. Att det ska vara enkelt och inte kosta någon form av energi att göra samt vara varmt. Nu när jag tänker på skillnaden så är det nog just kylan jag också reagerar mot tex vad gäller att äta corn flakes och fil eller musli osv. Jag tycker vanligtvis om det, men jag får inte till det alls på morgonen. Med havregrynsgröten får jag inte alls samma anti-känsla, avig-känsla eller äckel-känsla som jag känner när jag äter så tidigt. Detta alltså trots att jag vanligtvis tycker om det jag äter. Det var därför jag trodde att just frukostmålet skulle vara det svåraste målet att vänja mig vid och att få i mig, för att framför allt det kantas av äckelkänslor osv ihop med "anti-äta-känslor". Om du förstår. :o De andra målen kämpar jag med olusten att äta, orkeslösheten, att vara hungrig men att helt sakna matlust eller att mat är jobbigt och som ett projekt osv, men där är inte illamåendet lika tydligt inblandat.

Därför är jag extra glad att det fungerar med gröten och faktiskt väldigt tacksam också.

Jag äter en halv portion tre dagar i veckan när jag ska till jobbet och en portion de andra dagarna, känner mig lagom mätt på det.
 
Men vad fint att tråden peppat dig! Då var det nog inte helt tokigt att vända mig till buke för att få pepp, hjälp, förslag och råd!
Förstår verkligen hur du känner nu när du fixat 14 dagar, tycker gott du kan klappa dig lite på axeln också! Man får onekligen känna sig lite stolt, trots att det finns människor som äter en jädrans massa gånger om dagen helt naturligt, det är ju trots allt inte det naturliga för tex dig och mig. :)

Jag håller tummarna för dig när jobbet börjar. Men funderar lite på det ändå. För mig är det lättare att hålla fast vid rutinerna där, tex pausen vid halv 10, JAG är sekreterarnas matklocka 9.30 liksom. Kan det inte bli liknande för dig? Det blev så eftersom jobbet bjuder på frukost vid den tiden varje dag och alla liksom äter. Alla äter lunch också, men då slutar jag, men hade jag jobbat längre hade det inte varit problem att spika lunchen gissar jag. Ditt jobb är kanske inte lika noga med fikapaus och lunch, så att du kan göra rutin av det? Jag jobbade på ett annat ställe tidigare och då åt jag aldrig. Sitta ensam och äta är inget jag gör.

För mig är det svårast på helgerna, jag går upp senare och då rubbas ju det där med frukosten och lunchen. Krockar liksom. Hur ska jag lösa det? Gå upp tidigare? Eller kan man skjuta på det på helgerna, alltså hela matschemat?
Ja, jag är superstolt 😁
Har de senaste dagarna också känt lite hungerkänslor runt lunch och det är banne mig ett STORT framsteg ❤

På jobbet varierar tiderna för fika och lunch från dag till dag, och det är minst lika vanligt att jag taren kopp kaffe till datorn som att jag går iväg och fikar. Särskilt nu när en del av jobbet görs hemifrån, jag orkar inte med digitala fikapauser utöver alla möten. Lunch äter jag alla jobbdagar, men eftersom tiden för det varierar så brukar jag inte känna några hungerskänlor så semesterns rutin känns lovande!
För mig är det oftast middag som fallerar, jag har inte tid. Och eftersom jag inte är hungrig och inte själv tänker på/kommer ihåg det så är det lätt gjort att missa 🤷‍♀️

Angående lediga dagar och tider så äter jag inte med någon regelbundenhet över dagen 😂😂 Frukost vid 9-10 nångång, är det semester så är det. Lunch vid 12-13 cirka och middag nångång 19-21, beroende på aktiviteter under dagen. Men har då ofta fikat något på eftermiddagen, antingen sötsaker, mackor eller frukt så det har funkat.
 
Fiskpinnar och makaroner har fått mig att sluta muttra nuförtiden, efter att jag fått barn, men tidigare.... :angel: Men när barnen kommer hem och berättar att skolorna serverar tomatsoppa med makaroner i , alltså allvarligt? ALLVARLIGT?!?! :eek::eek::eek: Det ska serveras utan makaroner och till ris ju. Hela min tomatsoppevärld rasar samman en stund varje gång de berättar om det!

Jag får nog erkänna att jag inte är så bärig eller fruktig trots allt. Det är inget jag tycker illa om, men heller inget jag längtar efter eller känner fattas maträtter eller i mitt liv ens. Detta till trots att jag under ett års tid käkade en banan varje arbetsdag trots att jag tycker att banan ÄR den äckligaste frukten, faktiskt inte alls god. Men minst jobbig att äta och mest mättande, så det blev den. Men sylt och sånt är jag inte mycket för, tror det har med konsistensen att göra också.
Tomatsoppa med makaroner är jättegott 😊
 
@Enya jag hade föreslagit att du äter "som vanligt" på helgen men skjuter på matschemat något. Det viktiga är att du verkligen för in det i ryggmärgen, är hur jag hade resonerat om det gällde mig. 🙂
 
Jag tror det blir för mycket att stå i på morgonen, orken kommer tryta. Russin var en bra idé, de kan man ju hälla i burken i hop med grynen redan tidigare ju. Honung är jag inte jätteförtjust i, det är så kletigt på något vis, jag föredrar "bar" och "ren" gröt, smakmässigt. På morgonen alltså, som mellanmål funkar det nog med äpplen och även honung till och med.
Inte min idé egentligen, pappas fru som gör det när jag är där. Hon kan också ha dem bara "råa" ovanpå, men jag tycker det är bättre när de kokat med så de är varma och mjuka.
Antar det borde gå med andra sorters torkad frukt också, har dock aldrig prövat (behöver de delas så går väl det att göra i förväg och hälla ner i burken)

Apropå inspiration så köpte jag äpplen idag och ska testa att göra havregrynsgröt för första gången på länge. Hade det förr som stapelföda, men har av en del praktiska skäl inte fungerat på senare tid.
 
@Enya jag hade föreslagit att du äter "som vanligt" på helgen men skjuter på matschemat något. Det viktiga är att du verkligen för in det i ryggmärgen, är hur jag hade resonerat om det gällde mig. 🙂
Ja, jag är superstolt 😁
Har de senaste dagarna också känt lite hungerkänslor runt lunch och det är banne mig ett STORT framsteg ❤

På jobbet varierar tiderna för fika och lunch från dag till dag, och det är minst lika vanligt att jag taren kopp kaffe till datorn som att jag går iväg och fikar. Särskilt nu när en del av jobbet görs hemifrån, jag orkar inte med digitala fikapauser utöver alla möten. Lunch äter jag alla jobbdagar, men eftersom tiden för det varierar så brukar jag inte känna några hungerskänlor så semesterns rutin känns lovande!
För mig är det oftast middag som fallerar, jag har inte tid. Och eftersom jag inte är hungrig och inte själv tänker på/kommer ihåg det så är det lätt gjort att missa 🤷‍♀️

Angående lediga dagar och tider så äter jag inte med någon regelbundenhet över dagen 😂😂 Frukost vid 9-10 nångång, är det semester så är det. Lunch vid 12-13 cirka och middag nångång 19-21, beroende på aktiviteter under dagen. Men har då ofta fikat något på eftermiddagen, antingen sötsaker, mackor eller frukt så det har funkat.
Nämen! Det ser ut som om jag svarar er båda två i samma inlägg, något jag aldrig har lyckats komma på hur man gör tidigare och nu faktiskt inte ens har en aning om hur jag gjorde.... :o :D

Men då kör jag på det med att skjuta på matschemat lite, så som du verkar göra @farin och du föreslog @Pilot och hoppas på att rutinerna snart sitter! Fast det tar väl längre tid än så gissar jag.

Så länge barnen är hemma är middagen ändå ok att få i mig här, det är en rutin sedan gammalt ju, medan de andra målen är de som jag inte har ätit. I dag tänkte jag när jag kom hem vid 15 att FAAAN nu har jag glömt äta lunch igen!!! Fast det hade jag ju inte, jag åt ju på burger king med en vän.... kan säga så här, i dag har inte varit en bra dag för min hjärna, totalt hjärndöd!
 
Inte min idé egentligen, pappas fru som gör det när jag är där. Hon kan också ha dem bara "råa" ovanpå, men jag tycker det är bättre när de kokat med så de är varma och mjuka.
Antar det borde gå med andra sorters torkad frukt också, har dock aldrig prövat (behöver de delas så går väl det att göra i förväg och hälla ner i burken)

Apropå inspiration så köpte jag äpplen idag och ska testa att göra havregrynsgröt för första gången på länge. Hade det förr som stapelföda, men har av en del praktiska skäl inte fungerat på senare tid.
Troor jag ätit russin i gröt tidigare och tyckte om det, mamma gjorde alltid gröt till oss en lång period när vi var små. Risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt, varierat och hade ibland russin i. Och smör och kanel. Saknar att vakna till mammas grötljud från köket innan skolan!

Var hittar man torkad frukt? Förutom i djuraffären till gnagarna förstås ;)
Men är inte det rätt sött egentligen? Näringsmässigt är väl bar gröt det bästa, jag gör väl fel som har smör i till och med?

Hoppas din gröt blir bra! Smaklig spis! :)
Själv åt jag havregrynsgröt när jag flyttade hemifrån som 17 åring eftersom jag var fattig och det var billigt och bra. Gröt några gånger om dagen de flesta dagar i månaden....
 
Troor jag ätit russin i gröt tidigare och tyckte om det, mamma gjorde alltid gröt till oss en lång period när vi var små. Risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt, varierat och hade ibland russin i. Och smör och kanel. Saknar att vakna till mammas grötljud från köket innan skolan!

Var hittar man torkad frukt? Förutom i djuraffären till gnagarna förstås ;)
Men är inte det rätt sött egentligen? Näringsmässigt är väl bar gröt det bästa, jag gör väl fel som har smör i till och med?

Hoppas din gröt blir bra! Smaklig spis! :)
Själv åt jag havregrynsgröt när jag flyttade hemifrån som 17 åring eftersom jag var fattig och det var billigt och bra. Gröt några gånger om dagen de flesta dagar i månaden....
Torkad frukt brukar vara vid russinen. 😁😉
Nej men vid saft/sylt hållet där jag handlar.

Om det är nyttigare eller inte låter jag vara osagt, torkad frukt är ju bättre än mycket annat man kan stoppa i sig. Likadant med smör, du behöver ju fett/ energi för att hålla igång kroppen.
Bättre att skapa vanor att hålla och göra småfix ihop med dietisten istället hade jag tyckt.
 
Torkad frukt brukar vara vid russinen. 😁😉
Nej men vid saft/sylt hållet där jag handlar.

Om det är nyttigare eller inte låter jag vara osagt, torkad frukt är ju bättre än mycket annat man kan stoppa i sig. Likadant med smör, du behöver ju fett/ energi för att hålla igång kroppen.
Bättre att skapa vanor att hålla och göra småfix ihop med dietisten istället hade jag tyckt.
Det ligger något i det! :D

Jag tänkte mer att det kanske är dumt att vänja mig vid torkad frukt utöver att testa russin, om det nu är en större sockerbomb än russin, för då kommer jag behöver vänja mig av vid det ändå. Och smör får man ju i sig när man lagar mat så det kanske blir för mycket tänkte jag.

Usch, får ont i magen bara av att tänka på att ändra på kosten och börja tänka mer på vad jag äter, det oroar mig så jäkligt.
 
Bra för din exmake att ha gått ner i vikt och att må bra nu, bra att han hittat något som fungerar för honom. :)

Jag ger mig dock inte på diettåget fler gånger. Det har inte givit något gott resultat tidigare utan skapat mer problem med maten än när jag började.

"Diet" kanske är lite fel ord, det är en permanent ändrat kost, man får äta på det viset resten av livet. Som ju är vad som oftast behövs för att få ett varigt resultat.
 
"Diet" kanske är lite fel ord, det är en permanent ändrat kost, man får äta på det viset resten av livet. Som ju är vad som oftast behövs för att få ett varigt resultat.
Fast det är ändå en diet.
Tidigare i tråden förklarade jag varför jag inte vill syssla med olika dieter samt ATT jag vill äta oftare, varför alla förslag på dieter och att det skulle vara helt ok att äta 1-2 gånger per dag inte är något jag tar till mig. Det är ju inte vad jag vill, alls.
 
Det ligger något i det! :D

Jag tänkte mer att det kanske är dumt att vänja mig vid torkad frukt utöver att testa russin, om det nu är en större sockerbomb än russin, för då kommer jag behöver vänja mig av vid det ändå. Och smör får man ju i sig när man lagar mat så det kanske blir för mycket tänkte jag.

Usch, får ont i magen bara av att tänka på att ändra på kosten och börja tänka mer på vad jag äter, det oroar mig så jäkligt.
Russin är ju torkad frukt så det är nog same same, aprikoser var väl lite mindre socker i än russin när jag tittade. Däremot sades torkad frukt vara sämre än otorkad frukt i allmänhet ur sockersynvinkel (så man skulle inte äta flera påsar torkad frukt om dagen) men andra säger att det är bra för det är mineraler och dyl i. Gissar att det är som med allting annat, lagom, lite i gröten, är bara bra, men för mycket, mindre bra.
 
Senast ändrad:
Täb
Det ligger något i det! :D

Jag tänkte mer att det kanske är dumt att vänja mig vid torkad frukt utöver att testa russin, om det nu är en större sockerbomb än russin, för då kommer jag behöver vänja mig av vid det ändå. Och smör får man ju i sig när man lagar mat så det kanske blir för mycket tänkte jag.

Usch, får ont i magen bara av att tänka på att ändra på kosten och börja tänka mer på vad jag äter, det oroar mig så jäkligt.
Försök att inte tänka så mycket på ändringar utan fortsatt fokus på ATT du äter. Frukost, lunch (-isc ibland, men bra nog!) och middag. Kom ihåg 1%-metoden 👍🙂
 
Jag håller tummarna för dig när jobbet börjar. Men funderar lite på det ändå. För mig är det lättare att hålla fast vid rutinerna där, tex pausen vid halv 10, JAG är sekreterarnas matklocka 9.30 liksom. Kan det inte bli liknande för dig? Det blev så eftersom jobbet bjuder på frukost vid den tiden varje dag och alla liksom äter. Alla äter lunch också, men då slutar jag, men hade jag jobbat längre hade det inte varit problem att spika lunchen gissar jag. Ditt jobb är kanske inte lika noga med fikapaus och lunch, så att du kan göra rutin av det? Jag jobbade på ett annat ställe tidigare och då åt jag aldrig. Sitta ensam och äta är inget jag gör.
Funderade på arbetstiderna. Du går 8-12 nu?
Hur skulle det vara om du började 9. Mer tid till en lugn frukost (och kanske något annat att komma igång med, som en sväng med hunden). Och så kan du äta lunch på jobbet.
 
Det ligger något i det! :D

Jag tänkte mer att det kanske är dumt att vänja mig vid torkad frukt utöver att testa russin, om det nu är en större sockerbomb än russin, för då kommer jag behöver vänja mig av vid det ändå. Och smör får man ju i sig när man lagar mat så det kanske blir för mycket tänkte jag.

Usch, får ont i magen bara av att tänka på att ändra på kosten och börja tänka mer på vad jag äter, det oroar mig så jäkligt.
Nu svarar jag bara på själva grötfrågan.

Torkad frukt är en sockerbomb. Du gör dig själv en otjänst Vill du ha lite smakvariation och en sötare känsla rekommenderas tex frysta hallon, frysta blåbär eller vinbär. Försök att steg för steg vänja dig bort med smöret.

Jag gör en supersnabb gröt. 1dl havregryn, 3dl kokvarmt vatten. Vattnet gäller jag direkt över grynen. Rör lite grann men inte mycket. Strösslar över lite frysta hallon. Avslutar med en matsked torra chiafrön. Tycker jag det blir för smaklöst häller jag på ett par teskedar FunLight. Låt stå ett par minuter. Gröten blir mer tuggig och inte slemmig.

Härligt kämpat! Och jag tycker det låter som du gjort en bra progress på denna korta tid!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 611
Senast: Saigon
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 149
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 838
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp