Viktläkemedel

Min frukost går på vana nu, jag tänker inte varken när jag lagar (i mikron på två minuter) eller när jag äter. Däremot när jag var som sämst i/under min utmattning så var jag tvungen att skriva en lista till mig för att komma ihåg vad och i vilken ordning jag skulle göra saker på morgonen. Och blev jag störd i något så det blev avbrutet kom jag inte ihåg att fortsätta efter. Det var flera morgnar när gröten var klar i mikron men jag glömde den där...
Det är den vanan jag vill hitta till lunch och middag! Att bara göra, utan att behöva tänka, bestämma sig, så lite energiåtgång som möjligt. Kan äta samma/relativt lika flera dagar i rad men plötsligt tröttnar jag och det tar tvärstopp. Och då har jag ingen aning om vad jag ska äta i stället??

Önskar så att du, och fler med dig, kunde få slippa känna att en värderas efter sin vikt. Med bra mat, dagliga promenader och tillräckligt med sömn tror jag man lever tillräckligt hälsosamt, och då kan vikten få vara som den vill! Önskar att det vore så i varje fall.
Det där med att glömma känner jag igen! Det händer ofta! Gör tex en macka, går på toa för att kissa bara och sedan är mackan som bortblåst ur minnet och står i köket och väntar. Och väntar. Och väntar.....

Hur fungerar det att göra havregrynsgröt i mikron? Hur gör man? Blir det som på spisen? Har aldrig gjort, alltid varit rädd för att det ska bli fiasko.

Vi har haft matsedel här hemma och handlat hem så att vi har kunnat göra efte matsedeln. Det har fungerat hyfsat till middagarna, men problemet är när orken tryter och jag inte ooooorkar göra vad som står på matsedeln. Något som tar tid eller så. Händer något, ofta något tonårsdramautbrott, dräneras jag på ork och snabb rätt krävs, så att barnen får mat, själv skiter jag i det, tar en macka eller två senare.
 
Försök få in mer protein. T ex blanda in ärtproteinfärs i köttfärssåsen, blanda i grönskar i lasagne m m. Ät sånt du gillar. Då blir det positivt, men undvik gärna överfeta rätter, raffinerat socker o s v.
Små steg. Sjumilakliv är inte hållbart.
Jag tror du har missförstått. :)

Jag äter sånt jag gillar. Jag äter så ofta som min kropp och hjärna vill- vilket inte är tillräckligt ofta, därav problemet. NÄR jag börjar krångla med maten- som att börja fundera på att äta mer nyttigt, vad saker innehåller, om det innehåller fel eller rätt saker (raffinerat socker eller protein tex) och allt sånt, så kommer också dåliga saker med det- viktmani, att inte äta fel, att ha kontroll och tja, den där matglädjen som @TinyWiny pratade om går helt förlorad, utan det handlar bara om att äta nyttigt för att gå ner i vikt. Och när det inte fungerar, vilket det aldrig gjort, så slutar jag äta, för DET fungerar. Och skrämmer slag på mig själv över hur himla lätt jag faller dit. Man kan gå ganska många dagar utan att äta och det är inte förrän jag inte orkar något och är svag, som jag tvingar mig att äta, och skräms över tankarna jag tänker, om hur lätt det är att gå ner i vikt, att bara äta lite varje dag så går jag ju ner i vikt, det gör folk ju osv.

Det är därför jag undviker dieter av alla de slag, det tar så mycket fokus på VAD man äter istället för ATT man äter och att ha matglädje.

Jag serverar förresten köpelassagne, med sallad till, snabbt och enkelt du vet. ;) Den räcker tyvärr till två/tre tonåringar så jag brukar äta något annat. Står 4-6 personer på den tror jag, men verkar inte stämma.... I köttfärssåsen har jag ärter, ärter serveras rätt ofta i eller till maten eftersom det är något vi alla gillar. Findus ärtor, inga andra, dock. Även andra kokta grönsaker, nu på sommaren är det mer sallad dock.
 
Ja, att vara smal är det viktiga i livet, verkar det som, och först då är det godkänt att inte röra på sig, inte äta nyttigt och att vara lat och inte "orka" än det ena och än det andra. Är man fet och fungerar på samma sätt skammas det.

Jag ogillar "kroppspositiva" konton, är inte på IG heller. Kroppspositiva konton är ofta småtjockka personer som vill visa att man är lika mycket värd som andra och därmed basta, och det tycker jag är fel på andra hållet. Jag tycker inte det är positivt att vara underviktig, smal, småtjock eller fet- det är bara våra kroppar och ingen ska ha åsikter om dem, så att lägga ut foton på sig själv för att man är annorlunda än andra för att hävda allas lika värde gör inte det mer rätt, man gör bara samma fel fast tvärtom. Alla har lika stor rätt att se ut hur som helst och INGEN ska ha åsikter eller ens tankar om det, eller ens få likes, stor som liten. Så tänker jag.

Tack för tipset på te på morgonen. Ska testa det nästa vecka. Eller försöka. Min första reaktion när jag läste det och frukost var att rynka på näsan, jag är verkligen så anti frukost att det är gräsligt, jag är ju inte ens vaken så tidigt, uppe, men ovaken liksom. Så frukostbiten blir en pärs. Alla knep för att få det att fungera är bra!

Lättare blir det nog att trycka in något vid lunchtid även om jag är på väg hem då, men då blir det ju macka eller drickyoghurt vilket ju inte är direkt lunch kanske, men dock mat. Och på så vis en måltid, som ju är målet.

Jag väger 130-135 kg och är 155 cm lång. Jag vet inte vad jag borde väga, 50 kg? När jag gjorde det som tonåring sa alla att jag var tjock, så kanske 45 vore mer lagom vikt.

Ja, just det där med orken att välja vettig och näringsriktig mat framför snabbt och lätt mat, är jobbig. Så otroligt många gånger denna sommar jag öppnat kylskåpet pga hunger, insett att det inte finns något snabbt i den och tagit en näve rädisor istället. Det finns så många måsten och borden och jag vill bara kräkas av alla måsten och borden när det kommer till mat och kost, hur och när man ska äta och varför.
Jag förstår precis vad du menar med "body positivity" konton, i början var jag inte så noga med vad jag följde, men nu har jag sållat rätt hårt. Det är något enstaka som är "mullig" annars är de rejält överviktiga, det viktigaste för mig är att vikten är sekundär och att kontot bjuder på annat jag gillar att följa.
Jag kan hålla med om att vilja att kroppen ska ses som "neutral" i brist på att hitta bättre uttryck så här sent.

För många (för mig tex) är det helt orimligt att jämföra sig själv med sitt tonåriga jag, i vikt, i ork, i allt. Det finns säkert de som väger lika mycket, eller lite.
Jag vill inte att tråden eller mitt inlägg ska utmynna i någon form av dietråd eller tänk, utan vill mest "fråga" om det är rimligt att du ska väga 50 kilo.
Om det kommer kännas en skillnad i kroppen på ett positivt sätt om du går ner 1-2-3-4-5 eller 10 kg tex.
Det är inte säkert att du behöver gå ner så väldigt mycket innan det kommer kännas mycket bättre och kännas annorlunda att röra sig.
Sen är det svårt när inte den inre och yttre bilden är i synk, typ det känns bra och man är på g, men varje gång man ser sig själv i spegeln känns det 😣.
 
Jag har generellt ganska dåliga matvanor, men är inte överviktig utan snarare åt det smalare hållet. Jag blir hungrigare ju mer jag äter, men kan precis som du @Enya gå en hel dag utan att äta och komma på det först på kvällen. Alternativt äta frukost vid 9-10-tiden, och sedan kvällsmål vid 21.

Min räddning är nog jobbet och rutinerna där. På jobbet är jag alltid hungrig vid matdags! Hungrig 09, hungrig 12 och hungrig 15 vid fikat. Sedan blir det kvällsmat typ 20-21. På helgerna kan jag som sagt gå utan att äta en hel dag.

Kan det funka att typ ställa larm på mobilen? Förbereda små mellisar som går att få i sig även om man inte är hungrig eller inte ids laga mat?
Känner igen det! Vi äter frukost på jobbet 9.30 och det går banne mig att ställa klockan efter mig, det är JAG som påminner resten av gruppen om att NU ÄR DET FIKA!!!!!! :D :o För jag är vrålhungrig då också. Men hemma fungerar kroppen inte alls så! Jag blev så noga på jobbet eftersom jag försökte få in måltiderna, få ordning på det, jag bara hoppade över frukosten på jobbet och till slut tänkte jag att jag skulle tvinga mig och vara stenhård och så blev det som det är nu- jag är hungrig och istället för att andra påminner mig är det jag som basunerar ut frukostrastens början :D

Nja, larm tror jag inte på, det kommer alltid något i vägen så att jag måste skjuta på det det larmas för och så glömmer jag bort det. Jag har försökt, tex med extra raster som jag egentligen ska ta på jobbet för att orka. När telefonen larmar så är det sällan läge för att gå ifrån och när det är det 10 minuter senare har jag helt glömt bort det.... Ett jädrans aber är det.

Vad är enkla mellanmål som inte kräver en massa? Men som inte är så gräsligt dyra? Jag vet att vissa äter tex ett kokt ägg, det är jag inte upplagd för, då ska det skalas och jag avskyr att skala ägg, det tar mer än det ger. Drickyoghurt är bra. Men dyrt och trist.... banan äter jag ibland, men är noga med att de ska vara helt gula, tyvärr är hållbarheten på banan jävligt illa och prickiga bananer är äckliga- banan är i övrigt äckligt ändå, men jag äter det... Det går snabbt att äta och är ganska mättande, och även om det är äckligt överlever jag det äckliga.
 
Jag väger 130-135 kg och är 155 cm lång. Jag vet inte vad jag borde väga, 50 kg? När jag gjorde det som tonåring sa alla att jag var tjock, så kanske 45 vore mer lagom vikt.
Vill kommentera detta men är rädd för att jag skriva nåt fel. Är bara av välmening ❤️

Noterar att vi är lika långa och 45 kg känns inte lagom om jag ser till mig själv, det är för lite. Jag trivs bäst på 50 - 55 kg men det är förstås individuellt!
 
om du aldrig äter, som det låter som, varför förslår man gp till dig? Gp är ju för att minska matintaget och öka mättnaden.
Har de tagit alla prover på ämnesomsättning?
Har du provat skriva upp allt du äter eller använda en app? De är bra, som tex lifesum. Där ser man näring i alla vanliga maträtter eller märken i affären.
 
Jag förstår precis vad du menar med "body positivity" konton, i början var jag inte så noga med vad jag följde, men nu har jag sållat rätt hårt. Det är något enstaka som är "mullig" annars är de rejält överviktiga, det viktigaste för mig är att vikten är sekundär och att kontot bjuder på annat jag gillar att följa.
Jag kan hålla med om att vilja att kroppen ska ses som "neutral" i brist på att hitta bättre uttryck så här sent.

För många (för mig tex) är det helt orimligt att jämföra sig själv med sitt tonåriga jag, i vikt, i ork, i allt. Det finns säkert de som väger lika mycket, eller lite.
Jag vill inte att tråden eller mitt inlägg ska utmynna i någon form av dietråd eller tänk, utan vill mest "fråga" om det är rimligt att du ska väga 50 kilo.
Om det kommer kännas en skillnad i kroppen på ett positivt sätt om du går ner 1-2-3-4-5 eller 10 kg tex.
Det är inte säkert att du behöver gå ner så väldigt mycket innan det kommer kännas mycket bättre och kännas annorlunda att röra sig.
Sen är det svårt när inte den inre och yttre bilden är i synk, typ det känns bra och man är på g, men varje gång man ser sig själv i spegeln känns det 😣.
Finns det några kroppspositiva konton som är underviktiga eller smala? Möts de av samma positiva hejarop som tjockas konton? Jag har fått intrycket av att ordet kroppspositiv används av tjocka människor för att hävda sin rätt i samhället, att man har lika stor rätt att vara tjock som smal och allt det där. Det ska man INTE behöva hävda eftersom det ska vara en självklarhet. Lika fel det är att prata om snygga, slanka tjejer är det att prata om snygga tjocka tjejer. Det räckeer väl att prata om tjejer liksom, oavsett deras kroppar. Neutral är ett bra ord där tycker jag, tack för det! :)

Jag vet inte vad som är rimligt att jag ska väga, vad väger folk som är 155 cm långa? Vad är rimligt att de ska väga? 50 är ju nästan lite för mycket till det, så inte ens 50 är rimligt rent teoretiskt.

Jag skulle inte göra operationen för att gå ner 10 kg. 10 kg gör ingen skillnad för mig. Att anstränga mig med mat och måltider och gå ner 2 kg? Då är väl frågan om det är värt det? Om man vänder på det.

Mår jag dåligt av att äta 1-2 gånger per dag? Nej.
Saknar jag matglädje? Nej.

Mår jag psykiskt dåligt av att vara tjock? Ja.
Skulle jag må psykiskt bättre av att vara smal? Ja.

Mår jag dåligt när jag anstränger mig för att få ordning på mat och måltidsrutiner? Ja.

Ska jag må dåligt av ansträngningen så får det nog allt ge mig mer än 5-10 kg tänker jag. Det måste vara värt det.
 
Vill kommentera detta men är rädd för att jag skriva nåt fel. Är bara av välmening ❤️

Noterar att vi är lika långa och 45 kg känns inte lagom om jag ser till mig själv, det är för lite. Jag trivs bäst på 50 - 55 kg men det är förstås individuellt!
Jag kände mig rätt smal när jag vägde 50 och helt ok som 55, bäst var nog 53 minns jag. Men ändå fick jag ofta höra om att jag var tjock trots det. Tittar jag på foton av mig ser jag inte tjock ut, men minns att jag hade problem med min tjocka mage. Den har jag alltid haft, en bilring på magen, oavsett vikten i övrigt. Och breda höfter som gav stor röv.
 
om du aldrig äter, som det låter som, varför förslår man gp till dig? Gp är ju för att minska matintaget och öka mättnaden.
Har de tagit alla prover på ämnesomsättning?
Har du provat skriva upp allt du äter eller använda en app? De är bra, som tex lifesum. Där ser man näring i alla vanliga maträtter eller märken i affären.
Jadu, bra fråga. 130 kg är kanske en bra fingervisning till det.
Ja.
Ja. Banta har jag gjort många gånger under de 21 åren jag varit tjock. Med appar, kaloriräkning, näring, matschema, nyttiga recept osv.

Det finns en och annan fet person här i världen som inte orkar anstränga sig för att gå ner i vikt och aldrig har lyft ett finger för att göra så heller, men de flesta feta har faktiskt försökt i varierande grad under varierande lång tid beroende på hur länge de varit feta. Trots att smala har en förmåga att tro det motsatta om feta.

Jag är ingen nybörjare.
 
Jag skrev inte banta. Jag skrev appar som visar vad mat innehåller. Hälsoappar som lifesum.
Du skriver att du inte äter. Du skriver att du väger för mycket. då kanske en app eller dagbok ge dig en förklaring eller lösning.
 
Jag skrev inte banta. Jag skrev appar som visar vad mat innehåller. Hälsoappar som lifesum.
Du skriver att du inte äter. Du skriver att du väger för mycket. då kanske en app eller dagbok ge dig en förklaring eller lösning.
Vad får dig att tro att jag inte vet varför jag väger för mycket? Vad får dig att tro att en app eller dagbok kan ge mig en lösning?
 
Det du skriver.?!?
Då måste jag verkligen uttrycka mig uselt.

Fast jag tror inte att jag någonstans har skrivit att jag inte vet varför jag väger för mycket, så en app elleer dagbok skulle i så fall inte ge mig varken en förklaring eller en lösning (?).
 
Vad menar du att det citerade svarar på?
Jag tänkte lite fel, jag är så trött i hjärnan att det blir lite fel ibland.
Din fråga var ju inte huruvida du skulle göra operationen eller ej.
Men det var det som jag tyckte att mitt citerade gav ett svar på. Det fastnade iallafall hos mig. Att man inte bör göra en sådan pass stor förändring med så stora risker för att man ska passa in i en viss mall.
Förstår att det inte är enbart därför men ändå.


Jag har verkligen lyckats programmera om min hjärna tack vare vissa Instagramkonton. Men det gäller att välja rätt tycker jag.
Jag väljer dom konton som jobbar för att alla ska få vara som dom är oavsett hur man är och ser ut utan värderingar om att behöva älska sig själv eller vara snygg. Utan bara att man ska få finns till och leva och inte hata sig själv.
 
Finns det några kroppspositiva konton som är underviktiga eller smala? Möts de av samma positiva hejarop som tjockas konton? Jag har fått intrycket av att ordet kroppspositiv används av tjocka människor för att hävda sin rätt i samhället, att man har lika stor rätt att vara tjock som smal och allt det där. Det ska man INTE behöva hävda eftersom det ska vara en självklarhet. Lika fel det är att prata om snygga, slanka tjejer är det att prata om snygga tjocka tjejer. Det räckeer väl att prata om tjejer liksom, oavsett deras kroppar. Neutral är ett bra ord där tycker jag, tack för det! :)
Det finns mängder av smala människor som har kroppspositiva konton.
Grejen är väl den att dom får mycket mer hejjarop än vad tjocka får. Som överlag i samhällsstrukturen.
Och att man inte ska behöva hävda samma rätt är ju en utopi. Det är inte så det ser ut därför behövs tjocka människor få synas, för att få finnas på ett helt vanligt sätt.
Det ultimata vore väl om inga kroppar skulle hånas och förlöjligas någonsin, bara få vara kroppar, men det är långt dit.
 
Det där med att glömma känner jag igen! Det händer ofta! Gör tex en macka, går på toa för att kissa bara och sedan är mackan som bortblåst ur minnet och står i köket och väntar. Och väntar. Och väntar.....

Hur fungerar det att göra havregrynsgröt i mikron? Hur gör man? Blir det som på spisen? Har aldrig gjort, alltid varit rädd för att det ska bli fiasko.

Vi har haft matsedel här hemma och handlat hem så att vi har kunnat göra efte matsedeln. Det har fungerat hyfsat till middagarna, men problemet är när orken tryter och jag inte ooooorkar göra vad som står på matsedeln. Något som tar tid eller så. Händer något, ofta något tonårsdramautbrott, dräneras jag på ork och snabb rätt krävs, så att barnen får mat, själv skiter jag i det, tar en macka eller två senare.
Jag tar 0,5 dl havregryn, 1 dl vatten i en djup tallrik/skål, in i mikron 2 minuter på full effekt, klart! Det gäller att ha en tillräckligt stor skål/tallrik så det inte kokar över. 0,5 dl havregryn är en halv portion enligt förpackningen men lagom för mig och bättre än inget tänker jag. Äter min gröt med blåbär och pumpakärnor och ibland nån skivad frukt om jag har någon dom är på väg att bli övermogen. Och mjölk. Men man kan ju ha vad man vill och totalt strunta i vad andra tycker är rätt att ha på gröten.
Fördelen med mikron är att den piper 👍 Till.man stänger av den... 🙈
 
Jag tar 0,5 dl havregryn, 1 dl vatten i en djup tallrik/skål, in i mikron 2 minuter på full effekt, klart! Det gäller att ha en tillräckligt stor skål/tallrik så det inte kokar över. 0,5 dl havregryn är en halv portion enligt förpackningen men lagom för mig och bättre än inget tänker jag. Äter min gröt med blåbär och pumpakärnor och ibland nån skivad frukt om jag har någon dom är på väg att bli övermogen. Och mjölk. Men man kan ju ha vad man vill och totalt strunta i vad andra tycker är rätt att ha på gröten.
Fördelen med mikron är att den piper 👍 Till.man stänger av den... 🙈
Ja jag har också gjort havregrynsgröt i mikro
Superenkelt
Jag är dock fet för att när jag är trött köper jag godis för att hålla mig vaken.
Bättre när jag jobbar, då äter jag frukost, sen nån frukt på elevernas rast , lunch och sen nåt när eleverna gått hem
När jag kommer hem är jag då så trött så jag äter skit för att hålla mig vaken.
Inte så bra.
 
Känner igen det! Vi äter frukost på jobbet 9.30 och det går banne mig att ställa klockan efter mig, det är JAG som påminner resten av gruppen om att NU ÄR DET FIKA!!!!!! :D :o För jag är vrålhungrig då också. Men hemma fungerar kroppen inte alls så! Jag blev så noga på jobbet eftersom jag försökte få in måltiderna, få ordning på det, jag bara hoppade över frukosten på jobbet och till slut tänkte jag att jag skulle tvinga mig och vara stenhård och så blev det som det är nu- jag är hungrig och istället för att andra påminner mig är det jag som basunerar ut frukostrastens början :D

Nja, larm tror jag inte på, det kommer alltid något i vägen så att jag måste skjuta på det det larmas för och så glömmer jag bort det. Jag har försökt, tex med extra raster som jag egentligen ska ta på jobbet för att orka. När telefonen larmar så är det sällan läge för att gå ifrån och när det är det 10 minuter senare har jag helt glömt bort det.... Ett jädrans aber är det.

Vad är enkla mellanmål som inte kräver en massa? Men som inte är så gräsligt dyra? Jag vet att vissa äter tex ett kokt ägg, det är jag inte upplagd för, då ska det skalas och jag avskyr att skala ägg, det tar mer än det ger. Drickyoghurt är bra. Men dyrt och trist.... banan äter jag ibland, men är noga med att de ska vara helt gula, tyvärr är hållbarheten på banan jävligt illa och prickiga bananer är äckliga- banan är i övrigt äckligt ändå, men jag äter det... Det går snabbt att äta och är ganska mättande, och även om det är äckligt överlever jag det äckliga.
Utmaningen är att vara lika stenhård hemma, kl 9.30 är det frukost oavsett jobb eller ledig. Absolut skitsvårt men jag tror du klarar det!!

Enkla mellanmål för mig är vanlig yoghurt, gillar Arlas passionsfrukt. Kan äta med grekisk yoghurt för mer mättnad. Eller Keso för mättnad och protein. Har en plastburk med lock och en sked med, kan äta i bilen (på tåget?) eller nästan var som helst. Man kan tydligen göra egen drickyoghurt av vanlig yoghurt, men jag har aldrig provat.

Har också en termosmugg med kaffe, kan ta mig en halv förmiddag att dricka upp morgonkaffet...

Försöker äta frukt som mellanmål men det går i perioder. Däremot körsbärstomater eller gurka i tjocka skivor, det älskar jag! Varken så mättande eller näringsrikt dock. Men gott 😊
 
Bara en liten inflik om antal mål/dag: det beror lite på vad en petar i sig hur många mål kroppen faktiskt behöver för att funka. Jag har varit sjuk senaste året och ett halvt och verkligen inte haft energi att äta eller fixa mat tre gånger om dagen. I kombination med behov av extremt lång tid att komma igång på morgonen har jag inte kunnat äta mer än två gånger om dagen. Det finns sätt att äta där en längre dygnsfasta inte blir ett problem utan en hjälp för kroppen. Det behöver såklart inte vara en hel lösning för alla, men på spåret av folk som upplever sin kropp berätta vad den behöver så skulle det kanske kunna vara så att din tendens att äta sällan inte är fel bara för att de flesta äter mer ofta. Det svåra blir dels att vad en då äter behöver ha andra proportioner mellan kolhydrater, fett och protein. Dels även det att en matrutin är lika viktig med färre mål. Och dels såklart att ett bestämt sätt att äta kan trigga en uppsjö olika grejer i det förhållande till mat vi fått till oss genom livet och uppväxten.

Jag menar mest att säga att det är ett lika knasigt dömande att ens rutiner för ätande är fel, som att en överviktig kropp är fel. Funkar du så med svårt att äta ofta, så kanske det finns sätt att utnyttja det som en styrka (tex genom paleo keto-kost med dygnsfasta)? En operation verkar ju definitivt riskera göra det draget till en nackdel och en kamp. :heart
 
Känner igen det! Vi äter frukost på jobbet 9.30 och det går banne mig att ställa klockan efter mig, det är JAG som påminner resten av gruppen om att NU ÄR DET FIKA!!!!!! :D :o För jag är vrålhungrig då också. Men hemma fungerar kroppen inte alls så! Jag blev så noga på jobbet eftersom jag försökte få in måltiderna, få ordning på det, jag bara hoppade över frukosten på jobbet och till slut tänkte jag att jag skulle tvinga mig och vara stenhård och så blev det som det är nu- jag är hungrig och istället för att andra påminner mig är det jag som basunerar ut frukostrastens början :D

Nja, larm tror jag inte på, det kommer alltid något i vägen så att jag måste skjuta på det det larmas för och så glömmer jag bort det. Jag har försökt, tex med extra raster som jag egentligen ska ta på jobbet för att orka. När telefonen larmar så är det sällan läge för att gå ifrån och när det är det 10 minuter senare har jag helt glömt bort det.... Ett jädrans aber är det.

Vad är enkla mellanmål som inte kräver en massa? Men som inte är så gräsligt dyra? Jag vet att vissa äter tex ett kokt ägg, det är jag inte upplagd för, då ska det skalas och jag avskyr att skala ägg, det tar mer än det ger. Drickyoghurt är bra. Men dyrt och trist.... banan äter jag ibland, men är noga med att de ska vara helt gula, tyvärr är hållbarheten på banan jävligt illa och prickiga bananer är äckliga- banan är i övrigt äckligt ändå, men jag äter det... Det går snabbt att äta och är ganska mättande, och även om det är äckligt överlever jag det äckliga.

Ja, snacka om att man kan få igång mat-klockan där alltså :D

Kanske kan du ha som regel att du bara får snooza larmet, och endast stänga av det först när du faktiskt ätit? På IPhone finns det en grej som heter ”påminnelser” som jag använder friskt, de försvinner inte för att man släcker notisen, utan Iigger kvar tills man aktivt bockat ur uppgiften. Går även ställa in så att den är återkommande varje dag :)

Måste du skala ägget? Jag kör in en tesked i mitten och delar det, och gröper sedan ur båda halvorna med skeden.
Annars kanske ett stekt ägg på en smörgås/knäckebröd? Man kan ju steka flera ägg samtidigt och ha på en tallrik i kylen.
Keso med lite bär eller någon frukt? Jag älskar yoghurt och brukar köpa Arlas vaniljyoghurt, 1,5l för typ 28kr. Den kan man ju hälla upp i mindre flaskor/burkar om man vill :)
Till jobbet brukar jag ha med mig en typ proteinshake-burk, så har jag yoghurt i den stora delen och müsli i den som är avsedd för pulvret.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 234
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 847
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp