Viktläkemedel

Jag vill bara tillägga på resonemanget kring hur ofta man ska äta, jag kan inte äta mellanmål. Jag har däremot kommit på att jag inte måste äta varm mat varje måltid. Så jag äter det som går snabbt till frukost och lunch, sedan riktig mat till middag med barnet eller partnern. Lagar jag mat blir jag inspirerad av udda grönsaker. Tex just nu lever jag på broccoli(gratäng), ägg och hårdbröd. Om det innebär en omelett, med snabbstekt broccoli till lunch, efter en hårdbrödsmacka med ägg till frukost så är det så. Innebär det broccoligratäng i from av rester till frukost och hårdbröd med ägg till lunch ja då blev det så. När jag har mina lågkalori veckor äter jag Huel, hot n savoury Karma. Samma samma och samma. Den är god, redo på 5 min och varm. Är som vanlig mat.

Om jag börjar lägga till mellanmål, då blir jag hungrig. Rejält hungrig. Matfokuserad, går och planerar vad jag ska äta sedan och är allmänt plågad över hungern… Aldrig mer mellanmål!
 
Skriv ner på en lista vad du gillar och behöver och kan ha hemma i skåpen. Sikta på att äta det två gånger om dagen. Ta bort måsten om att äta fler gånger. Är du en två om dagenmåltidsperson så kör på det. Bara du ser till att få i dig dagsbehovet så du inte blir hungrig. Kan du inte äta frukost så ta bort det målet då. Ät bra innan du lägger dig. Jag tror du måste strunta i NÄR du äter. Mindre regler, bättre mat.
 
Jag tänkte lite fel, jag är så trött i hjärnan att det blir lite fel ibland.
Din fråga var ju inte huruvida du skulle göra operationen eller ej.
Men det var det som jag tyckte att mitt citerade gav ett svar på. Det fastnade iallafall hos mig. Att man inte bör göra en sådan pass stor förändring med så stora risker för att man ska passa in i en viss mall.
Förstår att det inte är enbart därför men ändå.


Jag har verkligen lyckats programmera om min hjärna tack vare vissa Instagramkonton. Men det gäller att välja rätt tycker jag.
Jag väljer dom konton som jobbar för att alla ska få vara som dom är oavsett hur man är och ser ut utan värderingar om att behöva älska sig själv eller vara snygg. Utan bara att man ska få finns till och leva och inte hata sig själv.
Aha, då förstår jag hur du menar. :)
Det är inte bara därför, men egentligen den största anledningen till det. Jag väger för mycket och trivs inte med att inte passa in i mallen eftersom det är skamligt att vara fet. Typ så.

Jag har visserligen en Instagramprofil, men brukar inte vara där. Vad jag förstått lägger man ut bilder där. Bra att du har hittat någon att följa och förändrat hur du tänker :)
 
Jag skrev inte banta. Jag skrev appar som visar vad mat innehåller. Hälsoappar som lifesum.
Du skriver att du inte äter. Du skriver att du väger för mycket. då kanske en app eller dagbok ge dig en förklaring eller lösning.
Jag kan inte släppa detta och tänker att jag har några frågor.

Jag undrar om du har läst tråden? Har du ens läst första inlägget?
Jag undrar hur du kan tolka att jag skriver att jag äter 1-2 gånger om dagen till att "du skriver att du inte äter"?
Jag undrar var någonstans jag har skrivit att jag inte vet varför jag väger för mycket? Första inlägget hade jag tex frågor om läkemedel samt hur man gör för att äta oftare än 1-2 gånger om dagen. Går det att tolka som att jag inte vet varför jag väger för mycket?
Jag undrar hur du tänkt att en app som berättar om livsmedels näringsinnehåll ska hjälpa mig få måltidsordning och äta oftare?

Och slutligen undrar jag förstås varför du tror jag är fet?
 
Det finns mängder av smala människor som har kroppspositiva konton.
Grejen är väl den att dom får mycket mer hejjarop än vad tjocka får. Som överlag i samhällsstrukturen.
Och att man inte ska behöva hävda samma rätt är ju en utopi. Det är inte så det ser ut därför behövs tjocka människor få synas, för att få finnas på ett helt vanligt sätt.
Det ultimata vore väl om inga kroppar skulle hånas och förlöjligas någonsin, bara få vara kroppar, men det är långt dit.
Jag håller med och ändå inte. Självklart behöver tjocka människor synas som motpol. Å andra sidan så tycker jag inte att någon ska gilla någons bilder eller kommentera någons kroppar alls oavsett storlek.
Jag tycker kroppar får mycket uppmärksamhet. Tänk om man inte gav dem någon alls?
 
Jag tar 0,5 dl havregryn, 1 dl vatten i en djup tallrik/skål, in i mikron 2 minuter på full effekt, klart! Det gäller att ha en tillräckligt stor skål/tallrik så det inte kokar över. 0,5 dl havregryn är en halv portion enligt förpackningen men lagom för mig och bättre än inget tänker jag. Äter min gröt med blåbär och pumpakärnor och ibland nån skivad frukt om jag har någon dom är på väg att bli övermogen. Och mjölk. Men man kan ju ha vad man vill och totalt strunta i vad andra tycker är rätt att ha på gröten.
Fördelen med mikron är att den piper 👍 Till.man stänger av den... 🙈
Tack för det! :) Hade planerat att äta havregrynsgröt till frukost men gick ut med hunden först och allt sånt där så när jag väl tog ur det ur mikron var klockan halv 12....Nåväl. Ett försök. Och det blev bra! Ska köpa mer havregryn så att jag har hemma hela tiden, såg att vi har lite kvar bara. Tog 1 dl havregryn och 2 dl vatten eftersom klockan var så mycket. Hade lite sylt på bara. Faktiskt enklare än att röra i grytan!

Nytt försök i morgon! Jobbar hemma och börjar klockan 8, så får kliva upp halv 8 och ordna med det. :)
 
Utmaningen är att vara lika stenhård hemma, kl 9.30 är det frukost oavsett jobb eller ledig. Absolut skitsvårt men jag tror du klarar det!!

Enkla mellanmål för mig är vanlig yoghurt, gillar Arlas passionsfrukt. Kan äta med grekisk yoghurt för mer mättnad. Eller Keso för mättnad och protein. Har en plastburk med lock och en sked med, kan äta i bilen (på tåget?) eller nästan var som helst. Man kan tydligen göra egen drickyoghurt av vanlig yoghurt, men jag har aldrig provat.

Har också en termosmugg med kaffe, kan ta mig en halv förmiddag att dricka upp morgonkaffet...

Försöker äta frukt som mellanmål men det går i perioder. Däremot körsbärstomater eller gurka i tjocka skivor, det älskar jag! Varken så mättande eller näringsrikt dock. Men gott 😊
Ja jag tror att målet klockan 9.30 nog är enklare än just frukostmålet att spika in, det känns så. Var på gång i våras som sagt, men så föll det.

Keso äter jag rätt ofta, det är enkelt och bra faktiskt, lätt att ta till istället för lunch ibland har jag märkt. Hade med mig fil vid två tillfällen i en sådan burk med lock till musli och sked, men den läckte båda gångerna så jag blev så jävla arg och diskade den och slängde upp den i en låda i ett skåp och tog inte med mig det mer. Dessutom var skeden så otymplig/kort/felvinklad så jag spillde hur mycket som helst när jag försökte äta och hälften var kvar i burken för att det blev kladdigt.
Jag gillar inte kladd och inte krångel, speciellt inte när jag sitter och äter inför andra människor. Även om jag inte är kräsen alls så är jag nog svår med mat eftersom jag är så omotiverad pga yttre omständigheter, så det gäller verkligen att hitta rätt.

Vet att keso säljer något mellanmål med musli och sked, den brukar gå ner, priset däremot är jag inte så tacksam för ;)
 
Bara en liten inflik om antal mål/dag: det beror lite på vad en petar i sig hur många mål kroppen faktiskt behöver för att funka. Jag har varit sjuk senaste året och ett halvt och verkligen inte haft energi att äta eller fixa mat tre gånger om dagen. I kombination med behov av extremt lång tid att komma igång på morgonen har jag inte kunnat äta mer än två gånger om dagen. Det finns sätt att äta där en längre dygnsfasta inte blir ett problem utan en hjälp för kroppen. Det behöver såklart inte vara en hel lösning för alla, men på spåret av folk som upplever sin kropp berätta vad den behöver så skulle det kanske kunna vara så att din tendens att äta sällan inte är fel bara för att de flesta äter mer ofta. Det svåra blir dels att vad en då äter behöver ha andra proportioner mellan kolhydrater, fett och protein. Dels även det att en matrutin är lika viktig med färre mål. Och dels såklart att ett bestämt sätt att äta kan trigga en uppsjö olika grejer i det förhållande till mat vi fått till oss genom livet och uppväxten.

Jag menar mest att säga att det är ett lika knasigt dömande att ens rutiner för ätande är fel, som att en överviktig kropp är fel. Funkar du så med svårt att äta ofta, så kanske det finns sätt att utnyttja det som en styrka (tex genom paleo keto-kost med dygnsfasta)? En operation verkar ju definitivt riskera göra det draget till en nackdel och en kamp. :heart
Dieter är jag inte intresserad av. Det kan passa vissa, men passar inte mig. Det finns människor som tycker mat och kost är intressant, roligt och glädjefyllt, för min del är det ett måste, och när det är så fritt som nu kommer det tillfällen då det infinner sig någon form av matglädje.
Dieter, räkna kalorier, ordna med mat jag aldrig hört talas om, räkna så jag får i mig allt dittan och dattan är ett mycket utmärkt sätt att ta död på det lilla positiva jag kan känna inför mat ibland.

Det jag vill är att äta oftare fast ändra sakta över tid, och att även ändra vad jag äter så det blir mer nyttigt, men utan att det blir en massa kollande och onaturligt .... funderande eller vad jag ska säga, på om jag fått i mig protein eller vad tusan som helst, för dagen. För som det ser ut nu så verkar jag få i mig allt som krävs och mer därtill då jag inte har några brister och är fet som ett hus.

Om nu fastedieter är så hemskt bra borde min kropp ändå gå ner lite i vikt, då min kost faktiskt inte är helt pissig rakt igenom alltid. Periodvis har jag ju varit riktigt noga i mina försök att gå ner i vikt. Utan resultat.
 
Finns det några kroppspositiva konton som är underviktiga eller smala? Möts de av samma positiva hejarop som tjockas konton? Jag har fått intrycket av att ordet kroppspositiv används av tjocka människor för att hävda sin rätt i samhället, att man har lika stor rätt att vara tjock som smal och allt det där. Det ska man INTE behöva hävda eftersom det ska vara en självklarhet. Lika fel det är att prata om snygga, slanka tjejer är det att prata om snygga tjocka tjejer. Det räckeer väl att prata om tjejer liksom, oavsett deras kroppar. Neutral är ett bra ord där tycker jag, tack för det! :)

Jag vet inte vad som är rimligt att jag ska väga, vad väger folk som är 155 cm långa? Vad är rimligt att de ska väga? 50 är ju nästan lite för mycket till det, så inte ens 50 är rimligt rent teoretiskt.

Jag skulle inte göra operationen för att gå ner 10 kg. 10 kg gör ingen skillnad för mig. Att anstränga mig med mat och måltider och gå ner 2 kg? Då är väl frågan om det är värt det? Om man vänder på det.

Mår jag dåligt av att äta 1-2 gånger per dag? Nej.
Saknar jag matglädje? Nej.

Mår jag psykiskt dåligt av att vara tjock? Ja.
Skulle jag må psykiskt bättre av att vara smal? Ja.

Mår jag dåligt när jag anstränger mig för att få ordning på mat och måltidsrutiner? Ja.

Ska jag må dåligt av ansträngningen så får det nog allt ge mig mer än 5-10 kg tänker jag. Det måste vara värt det.
Det finns människor i alla olika storlekar som har kroppspositiva konton. :)

Nej att göra en operation för att gå ner tio kg är inte värt det, det hänger jag med på. Men bara tanken på att behöva gå ner 80 kg hade fått mig att lägga mig på soffan och ge upp innan jag ens börjat.

Min fråga (som utgår från hur jag fungerar) är kan du tänka dig att för resten av ditt liv äta som du behöver för att hålla dig på 50- 60 kg?
Kan du kompromissa lagom mycket med dig själv att väga 100 kg utan att känna att livet blir jobbigt pga din matrutin?
Hur mycket mer ork kommer du ha av att bli av med en 30 kg ryggsäck?
Är det rimligt att hamna på 80- 90 kg istället?

Nu utgår jag som sagt från mig själv, så det är svårt att veta om detta är relevant alls för dig. 🤷‍♀️
Men jag har inte vägt mig på flera år, det innebär dock inte att jag bantat i perioder, väldigt mycket till och med. Ska jag "mäta" kroppen så utgår jag från vilka klädstorlekar istället. (Funkar bättre för mig.)

Men de senaste åren har jag försökt landa i varför jag behöver gå ner i vikt, hur det känns i kroppen (svårt att förklara). Men jag vill ha en viss fysik, behöver till och med, för djuren och gården, JAG vill orka med en del saker. Det är svårt att klättra över fårgrindar med en mage som tar emot tex. Jag behöver en viss kondis för att bygga hagar, om jag inte ska gå och lägga mig efter en nerslagen stolpe.

Nu har jag problem med depression (fan vad man lämnar ut sig på buke). Men det är stor skillnad mot när jag inte orkar byta sängkläder på två månader. Får tvinga mig själv att duscha en gång i veckan och då är det inte ens säkert att jag orkar med att tvätta håret.
När jag äter regelbundet, i mitt fall dricker jag kaffe först och sedan smoothie. Äter fräsh, grön mat med mycket grönsaker gör att det blir en snöbollseffekt där jag känner att jag tar hand om mig själv. Det får mig vilja matcha insidan och utsidan, då vill jag plötsligt måla naglarna och fixa håret.

För mig är det inte rimligt att gå ner i vikt tillräckligt mycket för att kunna räknas som 'smal'.

Om jag tittar på bilder från cirka två år tillbaka och utgår från klädstorleken, så var jag stor. Avskydde bilder på mig själv och tyckte inte "utsidan matchade hur jag såg mig själv".
Men tittar jag på äldre bilder från när jag kom i storlek M, så idag så tycker jag att "damn, vilken donna". Men jag vet själv att jag var precis lika missnöjd och kände mig lika misslyckad då.
I mitt fall så sitter det inte i vikten utan i huvudet, och det kanske inte är så för dig, men jag tror att rätt många känner igen sig i det.
 
Ja, snacka om att man kan få igång mat-klockan där alltså :D

Kanske kan du ha som regel att du bara får snooza larmet, och endast stänga av det först när du faktiskt ätit? På IPhone finns det en grej som heter ”påminnelser” som jag använder friskt, de försvinner inte för att man släcker notisen, utan Iigger kvar tills man aktivt bockat ur uppgiften. Går även ställa in så att den är återkommande varje dag :)

Måste du skala ägget? Jag kör in en tesked i mitten och delar det, och gröper sedan ur båda halvorna med skeden.
Annars kanske ett stekt ägg på en smörgås/knäckebröd? Man kan ju steka flera ägg samtidigt och ha på en tallrik i kylen.
Keso med lite bär eller någon frukt? Jag älskar yoghurt och brukar köpa Arlas vaniljyoghurt, 1,5l för typ 28kr. Den kan man ju hälla upp i mindre flaskor/burkar om man vill :)
Till jobbet brukar jag ha med mig en typ proteinshake-burk, så har jag yoghurt i den stora delen och müsli i den som är avsedd för pulvret.
Hemsk telefon du har! :cautious: Jag hade alarm för min medicin också, min läkare var hård och sa "Sätt nu alarm på din telefon klockan 8 och klockan 20 varje dag!!" Och jag löd, förstås! Vilket jävla liv på telefonen, och jag var upptagen med annat och fick till slut spader på telefonen som störde mitt i allt! ;) Det blev helt enkelt så att det var enklare att komma ihåg själv än att störas av telefonen, även om jag då och då glömde medicinen. Nu går det automatiskt. Förutom medicinen vid lunch, den är ett helvete att komma ihåg. Ännu en sak jag inte fått rutin på ännu....

Nej jag måste inte skala ägget, har bara sett andra göra det och inte tänkt att man kan göra som du. Mycket tidsbesparande och okrångligt! :)

Keso låter bra! Yoghurt avvaktar jag med, har ingen vettig burk som håller tät och inte är lång så det blir krångligt att äta.
 
Jag håller med och ändå inte. Självklart behöver tjocka människor synas som motpol. Å andra sidan så tycker jag inte att någon ska gilla någons bilder eller kommentera någons kroppar alls oavsett storlek.
Jag tycker kroppar får mycket uppmärksamhet. Tänk om man inte gav dem någon alls?
Jo precis, det är ju det som är målet för de som jag tycker är bra att följa.

Men det är en väldigt väldigt lång bit kvar så då måste man kämpa för att få komma dit.
 
Jag vill bara tillägga på resonemanget kring hur ofta man ska äta, jag kan inte äta mellanmål. Jag har däremot kommit på att jag inte måste äta varm mat varje måltid. Så jag äter det som går snabbt till frukost och lunch, sedan riktig mat till middag med barnet eller partnern. Lagar jag mat blir jag inspirerad av udda grönsaker. Tex just nu lever jag på broccoli(gratäng), ägg och hårdbröd. Om det innebär en omelett, med snabbstekt broccoli till lunch, efter en hårdbrödsmacka med ägg till frukost så är det så. Innebär det broccoligratäng i from av rester till frukost och hårdbröd med ägg till lunch ja då blev det så. När jag har mina lågkalori veckor äter jag Huel, hot n savoury Karma. Samma samma och samma. Den är god, redo på 5 min och varm. Är som vanlig mat.

Om jag börjar lägga till mellanmål, då blir jag hungrig. Rejält hungrig. Matfokuserad, går och planerar vad jag ska äta sedan och är allmänt plågad över hungern… Aldrig mer mellanmål!
Så du äter samma sak flera gånger om dagen när du har dina lågkaloriveckor?
 
Jag tror du har missförstått. :)

Jag äter sånt jag gillar. Jag äter så ofta som min kropp och hjärna vill- vilket inte är tillräckligt ofta, därav problemet. NÄR jag börjar krångla med maten- som att börja fundera på att äta mer nyttigt, vad saker innehåller, om det innehåller fel eller rätt saker (raffinerat socker eller protein tex) och allt sånt, så kommer också dåliga saker med det- viktmani, att inte äta fel, att ha kontroll och tja, den där matglädjen som @TinyWiny pratade om går helt förlorad, utan det handlar bara om att äta nyttigt för att gå ner i vikt. Och när det inte fungerar, vilket det aldrig gjort, så slutar jag äta, för DET fungerar. Och skrämmer slag på mig själv över hur himla lätt jag faller dit. Man kan gå ganska många dagar utan att äta och det är inte förrän jag inte orkar något och är svag, som jag tvingar mig att äta, och skräms över tankarna jag tänker, om hur lätt det är att gå ner i vikt, att bara äta lite varje dag så går jag ju ner i vikt, det gör folk ju osv.

Det är därför jag undviker dieter av alla de slag, det tar så mycket fokus på VAD man äter istället för ATT man äter och att ha matglädje.

Jag serverar förresten köpelassagne, med sallad till, snabbt och enkelt du vet. ;) Den räcker tyvärr till två/tre tonåringar så jag brukar äta något annat. Står 4-6 personer på den tror jag, men verkar inte stämma.... I köttfärssåsen har jag ärter, ärter serveras rätt ofta i eller till maten eftersom det är något vi alla gillar. Findus ärtor, inga andra, dock. Även andra kokta grönsaker, nu på sommaren är det mer sallad dock.
Jag har själv problem med noll matlust, bråttom bråttom när jag väl vill äta och mycket jag ogillar. För mig blev det bättre av att säga till mig själv "ok, du har ingen matlust, men du tycker ju faktiskt om ost och klockan säger att det är dags att äta nåt". Så då köpte jag små ostbitar att ha hemma och åt dem. För då blev det positivt att börja lyssna på hungern och öppna upp för kroppen och hjärnan att bättre kommunicera kring mat, hunger, törst och andra behov. Successivt har jag byggt upp en aktiv inlyssning på att jag faktiskt är hungrig även när hjärnan mår illa. Men det var en lösning för mig, så att jag började äta oftare. Bara ett tips, inget mirakel.

Som kontrast, till dagar då jag inte har någon hunger alls, har jag dagar när jag blir hangry och jättestressad om jag inte får äta ofta. De dagarna behöver jag mer protein och animaliskt fett för att bli glad igen. Det har tagit mig flera år och många pluggtimmar att fatta, förstå och acceptera. Omvärlden förstår oftast inte.

För mig har det blivit mycket bättre med matlusten och måendet, när jag börjat förstå vad jag BEHÖVER äta. Inte utifrån vad jag borde äta enligt andra, utan vad JAG verkligen BEHÖVER. Jag har ett stort behov av leverpastej, blodpudding, bacon, broccoli, kött och nötter. Jag behöver dricka havredryck på kvällen, för att sova bättre. Jag behöver dricka varmt på morgonen. Jag ska inte dricka mer än ett stort glas mjölk per dag. Detaljer som väcker och håller igång matglädjen.


För mig blev det också stor skillnad att dricka varmt på morgonen. Te eller varm choklad. Eller buljong. Eller hemmalagad saft. Eller färsk ingefära i kokvarmt vatten som får dra en kvart.
 
Skriv ner på en lista vad du gillar och behöver och kan ha hemma i skåpen. Sikta på att äta det två gånger om dagen. Ta bort måsten om att äta fler gånger. Är du en två om dagenmåltidsperson så kör på det. Bara du ser till att få i dig dagsbehovet så du inte blir hungrig. Kan du inte äta frukost så ta bort det målet då. Ät bra innan du lägger dig. Jag tror du måste strunta i NÄR du äter. Mindre regler, bättre mat.
Den metoden har jag testat, mer noga med nyttig mat när jag äter, men ingen skillnad på vikten. Förutom mer hungrig. Om jag bara hade levt på mackor och onyttigt så hade jag haft brister, det har jag inte. Det beror på att jag i grunden inte har en helt usel kosthållning, periodvis försöker jag få ordning och äta nyttigt när jag väl äter, men det blir liksom inget resultat. Jo, jag känner mig duktig, och så skiter jag i vilket när det 1. inte märks och 2. orken att bry mig tar slut.
 
Dieter är jag inte intresserad av. Det kan passa vissa, men passar inte mig. Det finns människor som tycker mat och kost är intressant, roligt och glädjefyllt, för min del är det ett måste, och när det är så fritt som nu kommer det tillfällen då det infinner sig någon form av matglädje.
Dieter, räkna kalorier, ordna med mat jag aldrig hört talas om, räkna så jag får i mig allt dittan och dattan är ett mycket utmärkt sätt att ta död på det lilla positiva jag kan känna inför mat ibland.

Det jag vill är att äta oftare fast ändra sakta över tid, och att även ändra vad jag äter så det blir mer nyttigt, men utan att det blir en massa kollande och onaturligt .... funderande eller vad jag ska säga, på om jag fått i mig protein eller vad tusan som helst, för dagen. För som det ser ut nu så verkar jag få i mig allt som krävs och mer därtill då jag inte har några brister och är fet som ett hus.

Om nu fastedieter är så hemskt bra borde min kropp ändå gå ner lite i vikt, då min kost faktiskt inte är helt pissig rakt igenom alltid. Periodvis har jag ju varit riktigt noga i mina försök att gå ner i vikt. Utan resultat.
Aha! Sorry. Fattade inte att du vill, över tid, äta oftare. Då är det bara att bortse från min tanke.

Jag läste det som att du är en sällanätare och ville bara ge en pepp att det kan också vara ok. Med lite sådana knep som @malumbub beskriver kring att upptäcka vad som funkar att äta i olika lägen för att ge sig vad en behöver ändå.
 
Så du äter samma sak flera gånger om dagen när du har dina lågkaloriveckor?
Ja, jag kan äta endast huel och kokt ägg. Det är så jag gör oftast. Det är det som är så skönt att ha hittat ”complete food”. Där vet jag kalorierna i händerna sas så jag vet att jag ligger på under 800kcal. Oftast äter jag två kokta ägg till frukost, jag äter med sked direkt ur skalet, kokar det med krämig gula, hackar upp skalet med skeden och gröper ur med skeden. Disken är alltså en sked… Grytan sköljer jag liksom bara ur…

Sedan blir det lunch, då tar jag huel hot n savoury karma, 200kcal. Jag kör det i micron med lite mer vatten i en bunke, först 1 minut, sedan röra om med en sked, och sedan två minuter till. Låter vila någon minut och sedan äter jag. Disken blir då en bunke och en sked som jag sedan kan snabbdiska…

Sedan middag på huel hot n savory karma 400kcal. Tillagat på samma sätt som lunchen.

Jag har alltid vatten med mig, så jag dricker ur samma glas hela dagen :o

Totalen för dagen blir då 800kcal knappt och jag får i mig allt jag behöver. Fördelen är att jag håller mig mätt och har flera gånger kommit på att jag missat lunchen och äter då middag och lunch i ett någon gång på em. Jag är inte så noga med tiderna, bara jag inte äter mindre eller mer kalorier.

I vissa extrema fall kan jag glömma att äta helt och sitter då och äter 800kcal huel på kvällen kl 23… Det är också ok!

Jag har släpp prestigen på att man ”mår bättre” med fler mål. Jag gör det inte. Jag mår bäst när jag äter tillräckligt och rätt saker oberoende på när på dygnet.

I vissa fall har jag faktiskt ställt fram två bunkar på morgonen med Huel i, en med 200kcal och en med 400kcal samt de där två äggen. För jag har glömt äta och inte är säker om jag ätit lunch eller ej osv. Detta då för att då vet jag är diskbänken tom har jag ätit allt, står allt kvar på kvällen så får jag äta allt då.…. Numera är det extremt sällan jag glömmer äta äggen, så det är 99% huel som jag kan bli osäker på.
 
Ja jag tror att målet klockan 9.30 nog är enklare än just frukostmålet att spika in, det känns så. Var på gång i våras som sagt, men så föll det.

Keso äter jag rätt ofta, det är enkelt och bra faktiskt, lätt att ta till istället för lunch ibland har jag märkt. Hade med mig fil vid två tillfällen i en sådan burk med lock till musli och sked, men den läckte båda gångerna så jag blev så jävla arg och diskade den och slängde upp den i en låda i ett skåp och tog inte med mig det mer. Dessutom var skeden så otymplig/kort/felvinklad så jag spillde hur mycket som helst när jag försökte äta och hälften var kvar i burken för att det blev kladdigt.
Jag gillar inte kladd och inte krångel, speciellt inte när jag sitter och äter inför andra människor. Även om jag inte är kräsen alls så är jag nog svår med mat eftersom jag är så omotiverad pga yttre omständigheter, så det gäller verkligen att hitta rätt.

Vet att keso säljer något mellanmål med musli och sked, den brukar gå ner, priset däremot är jag inte så tacksam för ;)
Idag har jag ätit bra lunch tack vare den här tråden 🙏🙂 Var lite sen och trött när jag kom in, tänkte att jag borde äta nåt men va fasen, jag är ju inte hungrig...en knäckemacka blir bra. Men NEJ. Skar upp honungsmelon, gurka, sallad, lite fetaost och Keso på. Blev riktigt gott och är lagom mätt nu.
Fast hjärnan tjatar om att jag är värd den där chokladen som ligger i kylen, för jag har ju ätit...
 
Den metoden har jag testat, mer noga med nyttig mat när jag äter, men ingen skillnad på vikten. Förutom mer hungrig. Om jag bara hade levt på mackor och onyttigt så hade jag haft brister, det har jag inte. Det beror på att jag i grunden inte har en helt usel kosthållning, periodvis försöker jag få ordning och äta nyttigt när jag väl äter, men det blir liksom inget resultat. Jo, jag känner mig duktig, och så skiter jag i vilket när det 1. inte märks och 2. orken att bry mig tar slut.
Jag menade inte att du skulle äta för att gå ner utan för att må bra. Känna dig pigg och ohungrig. Ha jämt blodsocker.
 
Ber om ursäkt för sena svar, mitt IRL liv har tagit för mycket tid :angel:

Jag kokar storkok med sojabönor. Sojabönor smakar egentligen inte så mycket men de ger en hel massa bra näring och protein. Jag brukar koka 1,5 kilo åt gången, riva det och frysa in för att senare göra storkok med sojabönor i. När man kokar sojabönor bör man följa följande för att slippa ledsen mage.
1 Blötlägg i rikligt med vatten i några timmar eller ett dygn. Har man lite bråttom går det utmärkt att koka direkt, koktiden blir då ca 20-30 minuter längre bara.
2 Häll av det vattnet, skölj noga.
3 Koka upp bönorna i nytt vatten. Låt koka i någon minut så att skummet kommer fram, häll av och skölj noga.
4 Koka upp i nytt vatten, lägg i någon buljongtärning, skumma av vid behov och låt dem koka tills de är klara.

Jag låter bönorna svalna lite och river dem sedan i matberedare med rivskiva på minsta hålen.

Nu är bönorna klara, i recepten är det alltid mängden färdigkokta bönor som anges. Sojabönor dubblar sin vikt när de är kokta.

Spenatlasagne
  • olivolja
  • 2normalstora lökar, finhackade
  • 2 vitlöksklyftor, finhackade eller 1 tsk torkad vitlök
  • 650 g spenat, hackad (2 kg till tredubbel sats)
  • 900 g ricottaost eller 900 gram färskost
  • 450 g fetaost, smulad
  • 3 krm riven muskot eller garam masala
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • Lasagneplattor eller 700 g pasta fjärilar (2 kg till tredubbel sats)
  • 3 dl riven (cheddar)ost
  • 500 gram blötlagda och kokta sojabönor
Så här gör du

40 minuter

  1. Sätt ugnen på 200 grader (eller enligt angivelser på lasagnepaketet).
  2. Hetta upp 2 msk olivolja i en stor kastrull och fräs lök och vitlök i några minuter. Tillsätt spenat och fräs tills det har tinat alternativt med färsk, i en minut.
  3. Ta bort från värmen. Blanda i ricottan, fetaosten och muskot och krydda med salt och peppar.
  4. Lägg lasagneplattor i botten på en ugnssäker form. Varva sedan fyllningen med lasagneplattor och strö cheddarost på toppen. Om du använder pastafjärilar så lägg i dem i såsen och häll ut i ugnssäker form och toppa med riven ost.
  5. Grädda i ugnen i ungefär 30 minuter, eller enligt tidsangivelserna på lasagnepaketet.
Sojabönsgryta, kan serveras till ris eller pasta

2 lök ca 300 gram finhacka fräs i lite olja

2 morot ca 250 gram finriven

3 potatis ca 400 gram finriven

1,5 msk riven färsk ingefära ca 40 gram finriven

2 tsk torkad hackad vitlök

2 tsk garam masala

4 burkar krossad tomat a´400 gram + 1 burk vatten (variation; 5 burkar krossad tomat, tre burkar vita bönor, 1 burk vatten och 155 gram (avrunnen vikt) soltorkade tomater till dubbel sats.)

Eller 4 burkar krossade tomater, 4 burkar vita bönor och 600 gram soltorkade tomater (avrunnen vikt). Skippa ingefäran och garam masala och ha i 2 kg potatis till tredubbel sats, trippla mängden morötter.

4 dl kokta sojabönor finrivet (350 gram) (1,6 kg till tredubbel sats)

Koka upp och låt sjuda i 20 minuter

Skiva 375 gram halloumi och lägg i



Sojabönsgryta med vita bönor

2200 gram rivna sojabönor

3 stycken finhackad lök

1 msk vitlök, låt dessa brynas ihop en stund

3x400 gram krossade tomater

11 burkar vita bönor i tomatsås

2100 gram färskost

Låt koka upp och låt småputtra en liten stund. Blir ca 36 portioner



Sojabönsbiffar

lök ca 200 gram

12 dl kokta finrivna sojabönor (800 gram)

2 ägg

1,5 tsk torkad hackad vitlök

35 gram hackad dill + ev 35 gram hackad persilja

Riv 125 gram halloumi och blanda in det i smeten.
Smeten går även bra att använda i paj eller ätas kall som den är på smörgås t ex.

1 del smet och 2 delar creme fraicheblandning är lagom paj. Till en stor långpanna är det lagom med tacopajdeg x 3, 3 st 5 dl cremefraiche, 1 tub majonnäs, 6-8 tomater och smet från 1,5 påse sojabönor.

500 gram okokta sojabönor blir ca 1kg kokta. 1 kg kokta sojabönor blir ca 1,8 kg färdig sojabönssmet.
 
Det man också kan tänka på är att kroppen kommer att sträva efter att få återgå till sin form som den vill vara i oavsett vilken metod för viktminskning man använder.
Ursäkta men varför ska man tänka på det?

Jag kämpar själv med vikten och jag brukar normalt sett hålla mig borta från sådana här diskussioner just för att det här hela tiden dyker upp. Ny forskning bla bla, har man varit tjock länge vill kroppen alltid vara det, kaloriunderskott hjälper inte bla bla bla..

Liksom vad är poängen? Det är ju lika bra att vi tjocka ger upp då och äter ihjäl oss eller skjuter oss i huvudet eller vad som. För det verkar ju inte som att det är någon ide att försöka gå ner i vikt, för det är ju tydligen omöjligt?

Ursäkta att det låter hårt och det är inte riktat mot just dig så men jag är bara så otroligt trött på det här skitsnacket. Ska det liksom vara peppande eller är det bara ännu en ny grej för att få tjocka att må dåligt? Titta så du ställt till det, nu är det dessutom försent, du har dömt dig själv till att vara och se ut så här resten av livet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 280
Senast: Murphy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp