Viktmanschetter vid rehab.

Cicci75

Trådstartare
Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat?
Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som använder sig mycket utav detta.

Vad är annars bästa sättet att träna bort en rörelsestörning efter skada på ett bakben? Gäller en unghäst.
Vi gör allt det där andra med backträning, upphöjda bommar och traskar på ute i skogen.
 
Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat?
Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som använder sig mycket utav detta.

Vad är annars bästa sättet att träna bort en rörelsestörning efter skada på ett bakben? Gäller en unghäst.
Vi gör allt det där andra med backträning, upphöjda bommar och traskar på ute i skogen.
Kan ev funka beroende på hur rörelsestörningen visar sig.

Jag jobbar helst för hand i träns och lär in ett nytt rörelsemönster på rehabhästar med osunt rörelsemönster. Beroende på vad det är för rörelsestörning väljer jag övningar efter det. Kan ju vara både att de placerar bakbenet innanför eller utanför där det bör placeras, att de är för långsamma i det, tar för kort steg etc.
Men det är väl tyvärr svårt att hitta tränare som lär ut det korrekt.

Jag har haft rehabkunder som arbetat sina hästar ett par ggr/v själva då jag varit ledig från stallet de dagarna.
Vissa har haft god hjälp av kinesiotejp. Men det ska man lära sig av duktig fysioterapeut. Så man gör rätt.
 
Kan ev funka beroende på hur rörelsestörningen visar sig.

Jag jobbar helst för hand i träns och lär in ett nytt rörelsemönster på rehabhästar med osunt rörelsemönster. Beroende på vad det är för rörelsestörning väljer jag övningar efter det. Kan ju vara både att de placerar bakbenet innanför eller utanför där det bör placeras, att de är för långsamma i det, tar för kort steg etc.
Men det är väl tyvärr svårt att hitta tränare som lär ut det korrekt.

Jag har haft rehabkunder som arbetat sina hästar ett par ggr/v själva då jag varit ledig från stallet de dagarna.
Vissa har haft god hjälp av kinesiotejp. Men det ska man lära sig av duktig fysioterapeut. Så man gör rätt.
Vi tömkör väldigt mycket nu och rörelsestörningen syns knapp då. Men är mer "löst" på volt när det benet blir ytterben det syns i form av kortare steg och lite släpig tå. Och även rakt fram. Vad skulle du rekommendera för övningar? Är en gaffelbandsskada. Har haft ute osteopat två ggr som säger att hon även är överrölig i sin högra si led där även skadan sitter och hon ser ofta dom tyvärr får rörelsestörning när dom haft skada på gaffelbandet.
Tänkte även ta ut kiropraktor. Störningen syns i trav jämna steg i skritt haft svårt med galoppen och valt korsgalopp men blivit betydligt mycket bättre nu. Vi kör även med balanspadd med övningar. Vi har hållt på ett tag med träning och hon blir inte sämre men jag tycker heller mig inte kunna se någon direkt skillnad heller på förbättring. Veterinären va inte så bekymrad pga den unga åldern. Men kinesiotejp låter ju värt att testa.
 
Senast ändrad:
Vi tömkör väldigt mycket nu och rörelsestörningen syns knapp då. Men är mer "löst" på volt när det benet blir ytterben det syns i form av kortare steg och lite släpig tå. Och även rakt fram. Vad skulle du rekommendera för övningar? Är en gaffelbandsskada. Har haft ute osteopat två ggr som säger att hon även är överrölig i sin högra si led där även skadan sitter och hon ser ofta dom tyvärr får rörelsestörning när dom haft skada på gaffelbandet.
Tänkte även ta ut kiropraktor. Störningen syns i trav jämna steg i skritt haft svårt med galoppen och valt korsgalopp men blivit betydligt mycket bättre nu. Vi kör även med balanspadd med övningar. Vi har hållt på ett tag med träning och hon blir inte sämre men jag tycker heller mig inte kunna se någon direkt skillnad heller på förbättring. Veterinären va inte så bekymrad pga den unga åldern. Men kinesiotejp låter ju värt att testa.
Vilka övningar som är bäst beror en hel del på ekipaget. Både hästens rörelsemönster, skada, utbildningsnivå och kunskap/feeling hos ägarens/den som ska träna. Så jag vill inte rekommendera någon rehabtränng över nätet. Men tar du ut en bra fysioterapeut som kan hjälpa dig med kinesio-tejpningen kanske denne kan rekommendera en bra rehabtränare eller övningar.

En duktig kiropraktor efter vet ok:at efter skada brukar vara toppen. Då nollställer man kroppen på hästen och ger den förutsättningar att kunna röra sig liksidigt och snabbare tillgodogöra sig träningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 092
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 775
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp